Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto sovětských špionů: Škoda Spartak 440

aktualizováno 
Roku 1956 zuřila v ulicích Washingtonu bitva špionů. Sovětští vyzvědači prohrávali, neboť je Američané ve svých moderních a velkých autech vždy dohonili. Zástupce sovětského vojenského atašé si proto pořídil nejnovější model československé firmy Škoda -Spartak 440.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Malý automobil prý uměl prokličkovat i tou největší zácpou amerických „bouráků“.

Dnes je „špionská škodovka“ jedním z exponátů soukromého muzea rodiny Lomakových.

Moskevské muzeum historických aut a motocyklů je jediným soukromým podnikem podobného typu v Rusku od roku 1917.

„Jednou mi zatelefonoval člověk, že se prý dozvěděl o našem muzeu. Umřel mu děda a potřeboval vyklidit garáž. Ten děda - to byl ten zástupce hlavního sovětského špiona ve Washingtonu. Pro škodovku si prý kdysi do Československa dojel osobně,“ vypráví životopis auta nejmladší z rodu Lomakových Dmitrij.

Kromě černé škodovky stojí v dlouhé hale muzea ještě další český vůz - Tatra 87. „Tatrovka je velmi zajímavé auto, jedno z nejlepších na světě. Po technické stránce fantastické,“ chválil znalec poválečný vůz. Ve sbírce Lomakovského muzea je několik stovek aut a motorek, mnohé z nich patří mezi světové rarity. Velkou pýchou majitele je například Horch-815, „automobil roku“ z pařížské výstavy v roce 1935. Kdysi v něm jezdil i říšský ministr Herman Göring.

„Máme tady i ,car-automobil‘. Jako máme v Rusku car-zvon a car-dělo, máme i car-auto. Jde o ZiS-110 z roku 1949, jediný svého typu vyrobený v zelené barvě. Tento vůz věnoval patriarchovi moskevskému a vší Rusi Alexiji I. sám Stalin. Generalissimus byl v té době nemocný a asi se chtěl před Bohem pojistit,“ říká s úsměvem robustní Rus. Oficiální zdůvodnění je prý však prozaičtější - ruská pravoslavná církev auto dostala za pomoc v boji s německofašistickými útočníky.

Raritou sbírky je i MercedesBenz 540K, který za války používal fašistický ministr propagandy Josef Goebbels. „Ten našel otec někdy v 70. letech na vesnici v Estonsku. Udělali z něj malý traktor. Časem ho táta získal a úplně zrestauroval. Je to unikát,“ pyšní se Lomakov mladší.

Škoda Spartak

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.