Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských sedaček: tři propadly, podle ceny se nerozhodujte

aktualizováno 
Test německého autoklubu je důkazem, že spoléhat u sedačky na cenu a schválení pro provoz nestačí. Z šestnácti testovaných sedaček žádná nedostala hodnocení „velmi dobrý“. Devět jich dostalo alespoň známku „dobrý“, dvě jsou „uspokojivé“, dvě „dostatečné“ a třem byste se měli vyhnout velkým obloukem.

Test dětských sedaček ADAC - Kiddy Phoenixfix 3 | foto: ADAC

Varovný je zejména odstrašující výsledek sedačky renomované značky Recaro, ale test dětských sedaček německého autoklubu ADAC odhalil i další problematické výrobky.

Například model Nuna Rebl, který je určen pro děti výšky 40-105 cm (tj. asi do čtyř let). Při simulovaném čelním nárazu se u něj zlomil ocelový rám. Při stejném testu pohořela i sedačka Recaro Optia (pro děti od jednoho do čtyř let), která se uvolnila z isofixové základny. Výrobce již naštěstí spustil svolávací akci, jež se týká i vajíčka Recaro Privia. Více o ní se dozvíte zde.

Fotogalerie

Nedostatky v crashtestech však nemusí být jedinou příčinou celkového propadáku. Špatně nainstalovaná dětská sedačka totiž představuje velké riziko pro dítě i zbytek osádky auta.

Právě ergonomie byla důvodem ke třetímu „nedostatečnému“ výsledku, který si odnesl Diono Radian 5 určený pro malé pasažéry od narození až do sedmého roku života. Kamenem úrazu je u něj právě schopnost růst společně s dítětem, která sice vypadá lákavě, ale podepsala se na tom, že se musí různě upravovat. Riziko nesprávné instalace je v tomto případě velké. Nedostatkem Diona je také hrudní část systému bezpečnostních pásů, která se při vysokém zatížení dostatečně nenapnula.

Z testovaných modelů odborníci doporučují zejména vajíčko Cybex Aton Q i-Size, a to jak s příplatkovou isofixovou základnou Cybex Base Q i-Size, tak bez ní. V obou případech dostalo výslednou známku 1,7 a hodí se pro nejmenší kojence do jednoho roku života.

Pro větší děti do čtyř let volte např. Kiddy Phoenixfix 3. Má stejnou známku jako Cybex navzdory tomu, že není navržena podle nové normy i-Size, která pro schválení vyžaduje mimo jiné i test bočního nárazu. Ve spotřebitelských testech ADACu se však tento náraz provádí standardně, nezávisle na tom, jakou normu daná sedačka splňuje.

Kompletní výsledky

Test dětských autosedaček ADAC - tabulka s výsledky ZDE

ADAC na závěr doporučuje, abyste si před koupí vyzkoušeli sedačku nainstalovat do svého auta, případně si ji nechali od prodávajícího předvést.

Nezapomínejte také na to, že moderní a bezpečnější zádržné systémy mají také větší prostorové nároky, často je proto není možné nainstalovat na libovolné místo ve voze. Pokud má isofixová základna opěrnou nohu, měla by se opírat skutečně o podlahu vozu, nikoli o tenký plast víka odkládací schránky v podlaze, jež najdete v řadě rodinných MPV a které je nutné něčím dostatečně pevným vyplnit.

Renomovaní výrobci dětských sedaček také dávají k dispozici seznam aut, která jsou k instalaci sedačky vhodná.

Odolejte také pokušení pořídit odrostlejším dětem obyčejný podsedák, neochrání je při bočním nárazu a zhoršuje vedení bezpečnostního pásu okolo jejich tělíčka.

Co znamená i-Size?

Pod označením i-Size se skrývá nová norma pro schvalování způsobilosti dětských sedaček s kódovým označením ECE-R129, která nahrazuje starší ECE-R44.

Oba předpisy budou po nějakou dobu platit společně (pravděpodobně do roku 2018), ale při výběru se vyplatí dát přednost nové sedačce s i-Size.

Obecně platí, že by měla být bezpečnější a mít snadnější instalaci. Vychází totiž z nových poznatků o bezpečnosti dětí, které by se až do 15 měsíců měly převážet v pozici proti směru jízdy.

Vhodnost sedačky je také oproti staršímu předpisu určena velikostí a nikoli hmotností vašeho juniora. Velikým rozdílem je také to, že sedačky splňující i-Size musí být povinně testovány i při bočním nárazu a při crashtestech se využívají figuríny s větším počtem senzorů. Větší důraz je také kladen na využití upevňovacích bodů Isofix.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.