Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test dětských sedaček: tři propadly, podle ceny se nerozhodujte

Test německého autoklubu je důkazem, že spoléhat u sedačky na cenu a schválení pro provoz nestačí. Z šestnácti testovaných sedaček žádná nedostala hodnocení „velmi dobrý“. Devět jich dostalo alespoň známku „dobrý“, dvě jsou „uspokojivé“, dvě „dostatečné“ a třem byste se měli vyhnout velkým obloukem.
Test dětských sedaček ADAC -  Kiddy Phoenixfix 3

Test dětských sedaček ADAC - Kiddy Phoenixfix 3 | foto: ADAC

Varovný je zejména odstrašující výsledek sedačky renomované značky Recaro, ale test dětských sedaček německého autoklubu ADAC odhalil i další problematické výrobky.

Například model Nuna Rebl, který je určen pro děti výšky 40-105 cm (tj. asi do čtyř let). Při simulovaném čelním nárazu se u něj zlomil ocelový rám. Při stejném testu pohořela i sedačka Recaro Optia (pro děti od jednoho do čtyř let), která se uvolnila z isofixové základny. Výrobce již naštěstí spustil svolávací akci, jež se týká i vajíčka Recaro Privia. Více o ní se dozvíte zde.

Nedostatky v crashtestech však nemusí být jedinou příčinou celkového propadáku. Špatně nainstalovaná dětská sedačka totiž představuje velké riziko pro dítě i zbytek osádky auta.

Právě ergonomie byla důvodem ke třetímu „nedostatečnému“ výsledku, který si odnesl Diono Radian 5 určený pro malé pasažéry od narození až do sedmého roku života. Kamenem úrazu je u něj právě schopnost růst společně s dítětem, která sice vypadá lákavě, ale podepsala se na tom, že se musí různě upravovat. Riziko nesprávné instalace je v tomto případě velké. Nedostatkem Diona je také hrudní část systému bezpečnostních pásů, která se při vysokém zatížení dostatečně nenapnula.

Z testovaných modelů odborníci doporučují zejména vajíčko Cybex Aton Q i-Size, a to jak s příplatkovou isofixovou základnou Cybex Base Q i-Size, tak bez ní. V obou případech dostalo výslednou známku 1,7 a hodí se pro nejmenší kojence do jednoho roku života.

Pro větší děti do čtyř let volte např. Kiddy Phoenixfix 3. Má stejnou známku jako Cybex navzdory tomu, že není navržena podle nové normy i-Size, která pro schválení vyžaduje mimo jiné i test bočního nárazu. Ve spotřebitelských testech ADACu se však tento náraz provádí standardně, nezávisle na tom, jakou normu daná sedačka splňuje.

Kompletní výsledky

Test dětských autosedaček ADAC - tabulka s výsledky ZDE

ADAC na závěr doporučuje, abyste si před koupí vyzkoušeli sedačku nainstalovat do svého auta, případně si ji nechali od prodávajícího předvést.

Nezapomínejte také na to, že moderní a bezpečnější zádržné systémy mají také větší prostorové nároky, často je proto není možné nainstalovat na libovolné místo ve voze. Pokud má isofixová základna opěrnou nohu, měla by se opírat skutečně o podlahu vozu, nikoli o tenký plast víka odkládací schránky v podlaze, jež najdete v řadě rodinných MPV a které je nutné něčím dostatečně pevným vyplnit.

Renomovaní výrobci dětských sedaček také dávají k dispozici seznam aut, která jsou k instalaci sedačky vhodná.

Odolejte také pokušení pořídit odrostlejším dětem obyčejný podsedák, neochrání je při bočním nárazu a zhoršuje vedení bezpečnostního pásu okolo jejich tělíčka.

Co znamená i-Size?

Pod označením i-Size se skrývá nová norma pro schvalování způsobilosti dětských sedaček s kódovým označením ECE-R129, která nahrazuje starší ECE-R44.

Oba předpisy budou po nějakou dobu platit společně (pravděpodobně do roku 2018), ale při výběru se vyplatí dát přednost nové sedačce s i-Size.

Obecně platí, že by měla být bezpečnější a mít snadnější instalaci. Vychází totiž z nových poznatků o bezpečnosti dětí, které by se až do 15 měsíců měly převážet v pozici proti směru jízdy.

Vhodnost sedačky je také oproti staršímu předpisu určena velikostí a nikoli hmotností vašeho juniora. Velikým rozdílem je také to, že sedačky splňující i-Size musí být povinně testovány i při bočním nárazu a při crashtestech se využívají figuríny s větším počtem senzorů. Větší důraz je také kladen na využití upevňovacích bodů Isofix.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...