Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto za 28 milionů: z výfuku jde jen pára

aktualizováno 
Sundala jsem nohu z brzdy a auto se začalo tiše rozjíždět, jako když saně letí po sněhu. A stejně sněhobílé bylo i to, co vycházelo z výfuku. Žádné škodlivé plyny, jen lehká pára. Tak jezdí auto na vodík.

BMW řady 7 čepuje i vodík | foto: BMW

Snažím se nemyslet, jak šíleně drahé auto řídím. Je to jeden ze sedmnácti německých exemplářů, které pohání vodík, prý čisté palivo bez jakýchkoli emisí. Výroba tohoto luxusního BMW Hydrogen 7 stojí sotva představitelný milion eur (asi 28 milionů korun).

"Tak co, cítíte nějaký rozdíl?“ ptá se mě můj průvodce Peter. "Ne, žádný necítím. Jede krásně,“ odpověděla jsem bez dechu obklopená počítači a nejrůznějšími tlačítky, jako kdybych byla v kokpitu letadla.

Takový je první dojem řidiče, který sedí ve voze budoucnosti, jež je však zahalena nejistotou. Auta na kapalný či plynný vodík zatím nejsou schopna plnit požadavky na spolehlivost a pohodlí. A hlavně, jsou extrémně drahá. Například poslední odhad automobilky General Motors je, že zákazníci si na běžně dostupné auto bez emisí počkají až třicet let.

„Moje“ luxusní vozítko vypadalo na první pohled zcela standardně. Jenže na jednu nádrž vodíku ujede jen tři sta kilometrů. Dost málo na to, že například v Berlíně jsou zatím jen dvě veřejné čerpací stanice, kde můžete toto palivo zakoupit. Sama speciální izolovaná nádrž pak zabírá velkou část zavazadlového prostoru, sotva byste tam vtěsnali větší kufr.

A proto BMW přišlo s kombinovaným typem vozu, který má u volantu tlačítko umožňující přeskočit na normální benzinový motor. A právě to jsem zkušebně řídila.

Také tankovací stanice vypadá na první pohled normálně. I tady řidič auta na hydropohon zastaví, vypne motor a vsadí hrdlo hadice do otvoru od nádrže. Zařízení je uvnitř uzpůsobeno tak, aby nebyl porušen tlak a zejména teplota, která se pohybuje kolem -253 °C.


BOJ SE ZMĚNAMI KLIMATU

Německá kancléřka Angela Merkelová vyzývá amerického prezidenta, aby se dohodli na "novém Kjótu“. Georgi W. Bushovi se ta myšlenka příliš nelíbí, budoucnost vidí v čistých technologiích. Ty jsou však zatím většinou příliš drahé.


Říkám si, jak skutečně bezpečné vozítko na vodík je. Obsluha u pumpy ucítila mé obavy. "Není to tak nebezpečné, jak si myslíte. Benzin nebo nafta nám přijde normální, ale jsou to hodně vznětlivé látky,“ poznamenala. To však neznamená, že rizika nejsou. V případě hydrogenového auta například existuje podle expertů větší riziko výbuchu v garáži.

Hlavní potíž vodíkového paliva je jeho výroba. V současné době se získává z pevných paliv. Některé studie prokázaly, že celý proces získání vodíkového paliva až po jeho natankování do vozidla vyprodukuje více uhličitých emisí, než vzniká při spalování benzinu či nafty v autě.

"Vše závisí na tom, jestli jsme ochotni investovat do dalšího výzkumu, pak můžeme tyto náklady snížit,“ říká Klaus Bonhoff z organizace Partnerství pro čisté energie, zahrnující německou vládu a několik výrobců automobilů.

Evropská komise před pár vyhlásila postprůmyslovou revoluci, která by měla zvrátit změny klimatu. Odklon od běžných paliv je jedním z hlavních směrů. Už teď je jasné, že například automobilky nesplní závazek snížit do roku 2008 snížit emise na 140 gramů CO2 na kilometr.

Evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas soudí, že dnešní náklady jsou zanedbatelné ve srovnání s tím, co by lidstvo čekalo bez výrazných změn chování. "Lidé by měli začít vnímat změny klimatu jako válku, která by mohla vést k smrti milionů lidí,“ říká komisař.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.