BMW řady 7 čepuje i vodík

BMW řady 7 čepuje i vodík | foto: BMW

Auto za 28 milionů: z výfuku jde jen pára

  • 104
Sundala jsem nohu z brzdy a auto se začalo tiše rozjíždět, jako když saně letí po sněhu. A stejně sněhobílé bylo i to, co vycházelo z výfuku. Žádné škodlivé plyny, jen lehká pára. Tak jezdí auto na vodík.

Snažím se nemyslet, jak šíleně drahé auto řídím. Je to jeden ze sedmnácti německých exemplářů, které pohání vodík, prý čisté palivo bez jakýchkoli emisí. Výroba tohoto luxusního BMW Hydrogen 7 stojí sotva představitelný milion eur (asi 28 milionů korun).

"Tak co, cítíte nějaký rozdíl?“ ptá se mě můj průvodce Peter. "Ne, žádný necítím. Jede krásně,“ odpověděla jsem bez dechu obklopená počítači a nejrůznějšími tlačítky, jako kdybych byla v kokpitu letadla.

Takový je první dojem řidiče, který sedí ve voze budoucnosti, jež je však zahalena nejistotou. Auta na kapalný či plynný vodík zatím nejsou schopna plnit požadavky na spolehlivost a pohodlí. A hlavně, jsou extrémně drahá. Například poslední odhad automobilky General Motors je, že zákazníci si na běžně dostupné auto bez emisí počkají až třicet let.

„Moje“ luxusní vozítko vypadalo na první pohled zcela standardně. Jenže na jednu nádrž vodíku ujede jen tři sta kilometrů. Dost málo na to, že například v Berlíně jsou zatím jen dvě veřejné čerpací stanice, kde můžete toto palivo zakoupit. Sama speciální izolovaná nádrž pak zabírá velkou část zavazadlového prostoru, sotva byste tam vtěsnali větší kufr.

A proto BMW přišlo s kombinovaným typem vozu, který má u volantu tlačítko umožňující přeskočit na normální benzinový motor. A právě to jsem zkušebně řídila.

Také tankovací stanice vypadá na první pohled normálně. I tady řidič auta na hydropohon zastaví, vypne motor a vsadí hrdlo hadice do otvoru od nádrže. Zařízení je uvnitř uzpůsobeno tak, aby nebyl porušen tlak a zejména teplota, která se pohybuje kolem -253 °C.


BOJ SE ZMĚNAMI KLIMATU

Německá kancléřka Angela Merkelová vyzývá amerického prezidenta, aby se dohodli na "novém Kjótu“. Georgi W. Bushovi se ta myšlenka příliš nelíbí, budoucnost vidí v čistých technologiích. Ty jsou však zatím většinou příliš drahé.


Říkám si, jak skutečně bezpečné vozítko na vodík je. Obsluha u pumpy ucítila mé obavy. "Není to tak nebezpečné, jak si myslíte. Benzin nebo nafta nám přijde normální, ale jsou to hodně vznětlivé látky,“ poznamenala. To však neznamená, že rizika nejsou. V případě hydrogenového auta například existuje podle expertů větší riziko výbuchu v garáži.

Hlavní potíž vodíkového paliva je jeho výroba. V současné době se získává z pevných paliv. Některé studie prokázaly, že celý proces získání vodíkového paliva až po jeho natankování do vozidla vyprodukuje více uhličitých emisí, než vzniká při spalování benzinu či nafty v autě.

"Vše závisí na tom, jestli jsme ochotni investovat do dalšího výzkumu, pak můžeme tyto náklady snížit,“ říká Klaus Bonhoff z organizace Partnerství pro čisté energie, zahrnující německou vládu a několik výrobců automobilů.

Evropská komise před pár vyhlásila postprůmyslovou revoluci, která by měla zvrátit změny klimatu. Odklon od běžných paliv je jedním z hlavních směrů. Už teď je jasné, že například automobilky nesplní závazek snížit do roku 2008 snížit emise na 140 gramů CO2 na kilometr.

Evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas soudí, že dnešní náklady jsou zanedbatelné ve srovnání s tím, co by lidstvo čekalo bez výrazných změn chování. "Lidé by měli začít vnímat změny klimatu jako válku, která by mohla vést k smrti milionů lidí,“ říká komisař.