Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto za dva platy: felicia

aktualizováno 
Druhé nejprodávanější ojeté auto v Česku je vozem pro nenáročné řidiče. Vybrali jsme Škodu Felicii 1.9 D (47 kW), rok výroby 1996, 163 000 km, 45 000 Kč.

Škoda Felicia (výroba 1995–2001) byla a často ještě je jedním z mála aut, která jsou finančně dostupná a nabízejí dost místa pro celou rodinu. Největší výhodou je, že felicii opraví každý zručnější automechanik a za minimální peníze, říká Petr Suchánek, manažer výkupu AAA Auto.

V autobazaru nám padla do oka Škoda Felicia s naftovým motorem, protože už měla alespoň nějakou bezpečnostní výbavu – airbag řidiče, posilovač řízení či mlhovky. Nejrozšířenější benzinové verze 1.3 v naprosté většině žádnou nemají, vybavenější 1.6 od Volkswagenu se vyskytují poměrně málo.

Jsou však lepší volbou než diesel 1.9 D – ten sice odvádí dobrou službu, ale kvůli velké váze motoru trpí poloosy a celá přední náprava.

"Naše" auto má najeto 160 tisíc kilometrů, což by nemusel být problém; nemáme však jistotu, že jsou skutečné. Motor (rovněž původem od VW) sice vydrží statisíce kilometrů, obvykle je však už za sebou má, zvlášť u firemních vozů.

Ve felicii se objevily v průběhu let čtyři motory – dva benzinové 1.3 (40 a 50 kW), 1.6 (55 kW) a naftový 1.9 D (47 kW). Ideální je silnější 1.3, jenž dokáže autu dát slušnou dynamiku, spotřeba však není úplně nejnižší – ve městě kolem 8,5 litru, mimo o litr méně; dieselová verze jezdí zhruba za šest litrů na 100 km.

Jízdní vlastnosti auta jsou však podprůměrné: auto se v zatáčkách naklání, pojíždění po městě je bez posilovače řízení namáhavé, na brzdu je nutné šlapat velkou silou, posádku obtěžuje velký hluk. To byl případ i testované 1.9; jinak jela poměrně svižně, nejprve jsme však museli vyměnit vadnou žhavicí svíčku, abychom nastartovali.

Felicia nebyla nikdy podrobena nárazovému testu, ale vzhledem ke stáří konstrukce (zesílený favorit) nebude výsledek valný. Karoserie je špatně chráněná proti korozi, která nejvíc trápí páté zadní dveře – také u našeho exempláře už hlodala, byla však ukryta pod samolepkou. Pokud budete chtít mít tohle auto déle, doporučujeme koupit dveře z laminátu, ale musí mít atest. Jejich cena je zhruba 5 500 Kč bez laku, o tisícovku více i s lakováním.

Škoda Felicia

plusy

+ nízká cena náhradních dílů, jednoduchý servis

minusy

– málo odolný podvozek, špatná ochrana proti korozi, nepříliš dobré jízdní vlastnosti a obtížná ovladatelnost

servis

co vyměnit ihned – náplně, filtry, rozvody – cca 5 000 Kč vč. práce.

co vyměnit později – čepy uložení př. nápravy, zadní dveře, výfuk, tlumiče – vše cca 14 000 Kč vč. práce.

výměna rozvodů – motor 1.3 má řetěz, který se nemění, 1.6 MPi a 1.9 D výměna po 90 000 km

náhradní díly

*př. nárazník: 850
*př. blatník: 540
*př. světlo: 580–1 200
*brzd. destičky (př.): 200–500
*brzd. kotouče (pár): 700
*zad. díl výfuku: 1 050– 3 000
*zad. blatník (celý bok): 1 650

Zdroj: Elit; všechny ceny v Kč vč. DPH; cenové rozpětí podle výrobců
Průměrná cena za práci je kalkulována 400 Kč. vč. DPH.

Škoda Felicia

Autoři:




Nejčtenější

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.