Auto za pět platů: fabia

  • 14
Fabia, český bestseller. Nejlevnější exempláře se prodávají už za 90 tisíc korun, mají však hodně najeto; často se používají jako služební vozy. Vždy je nutné nechat vůz dobře prohlédnout, zda nebyl bouraný a špatně opravený, jestli je doložen původ, případně servisní historie. V autobazaru nám nabídli Škodu Fabii 1.4 MPi (50 kW), rok výroby 2001, 130 000 km, za 105 000 Kč.

"Fabia je po všech stránkách dobrý vůz s minimem slabin, také proto mezi ojetými vozy v Česku kraluje. V poslední době její pozice přestává být neotřesitelná, začíná totiž být drahá ve srovnání s vybavenější konkurencí. Na druhou stranu má majitel jistotu, že si vyšší cenu podrží i do dalšího prodeje," popisuje Petr Suchánek, manažer výkupu AAA Auto.

Vybraná fabia se zdá být v pořádku, jen výbava je minimální (1 airbag a mlhovky). Žádnou zásadní bolest fabie nemají, často jí však praskají žárovky v předních světlech a vytlouká se uložení stabilizátoru. Tato oprava nemine vzhledem ke špatném stavu českých silnic žádnou starší fabii, od roku 2002 tato bolest zmizela.

Kolem 150 tisíc kilometrů se objevují první drobné úniky oleje z motoru, oprava není náročná. Počítejte však s tím, že servis na fabii je už mnohem dražší než na felicii, což spoustu majitelů překvapí – je to prostě moderní auto.

Jízdní vlastnosti fabie jsou příkladné, směle ji můžeme označit za měřítko ve své třídě; vynikajícímu podvozku by se dala vytknout jen zmíněná nižší trvanlivost na špatných silnicích. Interiér je prostorný, byť poněkud strohý, ale kvalitně materiálově i ergonomicky zpracovaný.

Trochu horší je to s motory. Výjimečně narazíte na "nejholejší" výbavu Junior s litrovým agregátem, který je na auto hodně slabý. Nejrozšířenější je 1.4 MPi (44 a 50 kW), které pocházejí ještě z felicie a nejsou ani silné, ani úsporné. Z vlastní zkušenosti potvrzujeme při jízdách po městě spotřebu až kolem 10 litrů!

Lepší volbou je atmosférický diesel 1.9 SDi, sice slabší než TDi, ale pro klidnou jízdu dostatečný; spotřeba je kolem pěti litrů. V novějších fabiích je překvapivě solidní tříválec 1.2 HTP, ale ten do 100 tisíc korun neseženete.

Škoda Fabia

plusy

+jízdní vlastnosti, celková kvalita konstrukčně moderního vozu, ve své třídě dobrá vnitřní prostornost, výjimečné postavení na českém trhu

minusy

-vyšší ceny ojetin, méně odolný podvozek, u původních škodováckých motorů 1.4 i zastaralá koncepce a vyšší spotřeba

servis

co vyměnit ihned – náplně, filtry, zapalovací svíčky – cca 3 300 Kč vč. práce

co vyměnit později – tlumiče, táhla příčných stabilizátorů – cca 6 000 Kč vč. práce

výměna rozvodů – motory 1.4 MPi a 1.2 HTP mají řetěz, který se nemění; 1.4 16V a 1.9 TDi předepsaná výměna každých 90 000 km

náhradní díly

*př. nárazník: 3 440
*př. blatník: 2 830
*př. světlo: 1 490–2 370
*brzd. destičky (př.): 470–1 990
*brzd. kotouče (pár): 1 200–1 700
*zad. díl výfuku: 4 420
*zad. blatník (celý bok): 4 597

Zdroj: Elit; všechny ceny v Kč vč. DPH; cenové rozpětí podle výrobců
Průměrná cena za práci je kalkulována 400 Kč. vč. DPH.

Škoda Fabia

,