Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto zítřka? Jako nákupní košík

  12:01aktualizováno  3. ledna 10:14
Je to jen bublina na čtyřech kolech, která nemá motor ani předek či zadek, zato umí jezdit do všech stran. Tak vidí auto zítřka američtí výzkumníci, designéři a architekti ze skupiny Smart Cities.

Revoluční představu o nových autech popisuje šéf Smart Cities Ryan Chin: „Představte si nákupní vozíky, které dohromady nezaberou mnoho prostoru. Vezmete si první vozík a odjedete s ním. Tak by to mělo fungovat i u nových aut: jedno si prostě vezmete na parkovištích rozmístěných po městě.“

Taková auta by tedy fungovala podobně jako jízdní kola, která jsou v některých evropských městech k volnému použití. Mohla by samozřejmě jezdit jen tam, kde by je lidé ani nerozkradli, ani nezničili.

Američtí výzkumníci se také snažili zcela nově promyslet vztah mezi auty a jejich okolím. Podle China „nemůžeme uvažovat o městském autě jenom jako o malém voze, který se vměstná na malé místečko“.

To už udělali výrobci dvoumístného autíčka Smart, které je k vidění i v Česku. Podle China však mysleli jen na zmenšení rozměrů vozu - a zcela opomněli takové problémy, jako jsou znečištění či zácpy.

***

Prototyp, vyvinutý ve spolupráci s GM, představí skupina Smart Cities v letošním roce.

***

Nový vůz, poháněný čtyřmi elektromotory, by měl řešit oba tyto problémy a navíc by měl omezit i tradiční potíže s parkováním. Vůz, který Smart Cities navrhuje pro firmu General Motors, by totiž neměl jezdit jen dopředu a dozadu, ale do všech stran - kola, do nichž jsou vmontovány elektromotory, se totiž mohou otáčet o 360 stupňů.

Autu by tedy nic nebránilo přijet k malé „díře“ mezi parkujícími auty, otočit kola o 90 stupňů a zajet do ní bez jakéhokoli pojíždění, couvání a dalších nepříjemných manévrů. Totéž by mohl řidič udělat, kdyby s autem zítřka uvázl v zácpě. Asi by tím moc nepotěšil řidiče ve vedlejších pruzích, ale svůj problém by vyřešil.

Právě proto nemá auto od Smart Cities příď ani záď a také palubní deska je řešena tak, aby „každý směr mohl být dopředu nebo dozadu“, jak Chin řekl Guardianu. To vše mají umožnit i tenké programovatelné displeje uvnitř a vně vozu.

Na těch uvnitř si mohou starší lidé nastavit třeba velikost čísel a písmen, ty vnější mají sloužit k „dynamické signalizaci“ - kolem celé karoserie mohou obíhat nápisy jako „Couvání“ či „Otáčení“, aby každý věděl, co chce řidič dělat.

***

Na projektu spolupracuje například Frank O. Gehry. Světoznámý architekt, tvůrce Tančícího domu (Ginger a Fred) na pražském Rašínově nábřeží.

***

Nové nápady mají zvýšit i bezpečnost jízdy. Jedním z nich jsou „citlivá“ sedátka, kde člověk nepotřebuje záchranné pásy ani airbagy. Místo nich ho budou chránit „prsty“ z magnetizovaných kapalin, které se dokážou ve zlomku vteřiny změnit v pevnou hmotu. Přitom nejen uchytí pasažéry, ale utlumí i sílu nárazu.

Čtěte také: S pivem není třeba ve městě couvat
Elektromobil Pivo, kterému se bude líbit v přeplněných ulicích měst, představil Nissan na autosalonu v Tokiu. ...VÍCE

Čtěte také: Jak na kolony? Auta si to řeknou

Prototyp, vyvinutý ve spolupráci s GM, představí skupina Smart Cities v letošním roce.

"Soft car"

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.