Auto zítřka? Jako nákupní košík

  • 20
Je to jen bublina na čtyřech kolech, která nemá motor ani předek či zadek, zato umí jezdit do všech stran. Tak vidí auto zítřka američtí výzkumníci, designéři a architekti ze skupiny Smart Cities.

Revoluční představu o nových autech popisuje šéf Smart Cities Ryan Chin: „Představte si nákupní vozíky, které dohromady nezaberou mnoho prostoru. Vezmete si první vozík a odjedete s ním. Tak by to mělo fungovat i u nových aut: jedno si prostě vezmete na parkovištích rozmístěných po městě.“

Taková auta by tedy fungovala podobně jako jízdní kola, která jsou v některých evropských městech k volnému použití. Mohla by samozřejmě jezdit jen tam, kde by je lidé ani nerozkradli, ani nezničili.

Američtí výzkumníci se také snažili zcela nově promyslet vztah mezi auty a jejich okolím. Podle China „nemůžeme uvažovat o městském autě jenom jako o malém voze, který se vměstná na malé místečko“.

To už udělali výrobci dvoumístného autíčka Smart, které je k vidění i v Česku. Podle China však mysleli jen na zmenšení rozměrů vozu - a zcela opomněli takové problémy, jako jsou znečištění či zácpy.

***

Prototyp, vyvinutý ve spolupráci s GM, představí skupina Smart Cities v letošním roce.

***

Nový vůz, poháněný čtyřmi elektromotory, by měl řešit oba tyto problémy a navíc by měl omezit i tradiční potíže s parkováním. Vůz, který Smart Cities navrhuje pro firmu General Motors, by totiž neměl jezdit jen dopředu a dozadu, ale do všech stran - kola, do nichž jsou vmontovány elektromotory, se totiž mohou otáčet o 360 stupňů.

Autu by tedy nic nebránilo přijet k malé „díře“ mezi parkujícími auty, otočit kola o 90 stupňů a zajet do ní bez jakéhokoli pojíždění, couvání a dalších nepříjemných manévrů. Totéž by mohl řidič udělat, kdyby s autem zítřka uvázl v zácpě. Asi by tím moc nepotěšil řidiče ve vedlejších pruzích, ale svůj problém by vyřešil.

Právě proto nemá auto od Smart Cities příď ani záď a také palubní deska je řešena tak, aby „každý směr mohl být dopředu nebo dozadu“, jak Chin řekl Guardianu. To vše mají umožnit i tenké programovatelné displeje uvnitř a vně vozu.

Na těch uvnitř si mohou starší lidé nastavit třeba velikost čísel a písmen, ty vnější mají sloužit k „dynamické signalizaci“ - kolem celé karoserie mohou obíhat nápisy jako „Couvání“ či „Otáčení“, aby každý věděl, co chce řidič dělat.

***

Na projektu spolupracuje například Frank O. Gehry. Světoznámý architekt, tvůrce Tančícího domu (Ginger a Fred) na pražském Rašínově nábřeží.

***

Nové nápady mají zvýšit i bezpečnost jízdy. Jedním z nich jsou „citlivá“ sedátka, kde člověk nepotřebuje záchranné pásy ani airbagy. Místo nich ho budou chránit „prsty“ z magnetizovaných kapalin, které se dokážou ve zlomku vteřiny změnit v pevnou hmotu. Přitom nejen uchytí pasažéry, ale utlumí i sílu nárazu.

Čtěte také: S pivem není třeba ve městě couvat
Elektromobil Pivo, kterému se bude líbit v přeplněných ulicích měst, představil Nissan na autosalonu v Tokiu. ...VÍCE

Čtěte také: Jak na kolony? Auta si to řeknou

Prototyp, vyvinutý ve spolupráci s GM, představí skupina Smart Cities v letošním roce.

"Soft car"


Elektromobil