Soubor automobilů Tatra ze sbírek Národního technického muzea se rozhodnutím vlády stal 1. ledna 2006 národní památkou.
Kromě Tatry 80 vyrobené v roce 1935 pro prezidenta Masaryka k nim patří i automobil NW Präsident z roku 1898 nebo Tatra 87 z roku 1947, proslulá svojí aerodynamickou karoserií i cestami Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda v letech 1947 až 1950 po Africe a Jižní Americe.
Národní kulturní památka (NKP) je kulturní památka, která je nejvýznamnější součást kulturního bohatství národa. Národní kulturní památky prohlašuje vláda České republiky. |
wikipedia.org |
CENNÝ EXPONÁT. Automobil Präsident, který má muzeum ve sbírce, byl vyroben roku 1898 v kopřivnické automobilce podle vzoru Benzova vozu. |
Tatra 80 (1935) s kapalinou chlazeným dvanáctiválcem (rozvod SV), umístěným vpředu a pohánějícím zadní kola. Objem motoru je 5990 ccm, maximální výkon 88 kW, nejvyšší rychlost byla 140 km/h. |
Tatra 11 (1924) má vzduchem chlazený dvouválcový motor OHV, umístěný vpředu a pohánějící zadní kola. Zdvihový objem motoru 1056 cm³, výkon 9 kW (12 koní), maximální rychlost 70 km/h. |
Tatra 87 (1947): čtyřdveřový šestimístný vůz se vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem (OHC). Vzadu umístěný motor pohání zadní kola. Objem 2968 ccm, výkon 55 kW (75 koní). Maximální rychlost 160 km/h. |