Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naprostý průlom v životě Václava Klause: trabant

Před padesáti lety se v NDR rozjela výroba vysmívaného vozítka Trabant. "Jakou výhodou pro mne – naprostého laika – bylo toto jednoduché auto, asi nikdo nemůže docenit," vzpomíná prezident Václav Klaus.

Východoněmecká legenda se zrodila z nouze, letos slaví padesáté narozeniny | foto: iDNES.cz

Východoněmecká legenda se zrodila z nouze. Protože hospodářství NDR trpělo v 50. letech nedostatkem plechu, padlo nařízení, že karoserie nového vozu musí být z umělé hmoty.

Kvůli tomu vůz v budoucnu schytal řadu hanlivých přezdívek: tygr z leukoplastu, pryskyřičník pádivý, bakeliťák nebo pomsta za Sudety.

Svět se dodnes směje, ale majitelé trabantu tvrdí, že jejich auta přežijí všechno.

Teď mají další argument: 7. listopadu to bude přesně padesát let, co dvoutaktní "reng-deng-deng“ autíčko poprvé sjelo z výrobní linky. Stalo se tak na výročí Velké říjnové socialistické revoluce ve východoněmeckém Zwickau.

A protože to bylo krátce po vypuštění první umělé družice Sputnik, dostalo vozidlo z ideologických důvodů stejné jméno přeložené do němčiny – Trabant.

V Československu se prodalo na 160 tisíc vozů. Jedním ze šťastných majitelů byl tehdy i současný prezident Václav Klaus. Trabanta neměl jednoho, ale hned dva.

V roce 1974 si pořídil bílou limuzínku, kterou vyměnil za praktického brčálově zeleného kombíka, se kterým cestoval až do roku 1985.

"Teprve pak jsme se zmohli na první škodovku. Vyrůstal jsem v rodině, která na auto nikdy neměla, a proto byl můj první trabant – ve věku, kdy mi bylo 33 let – naprostým průlomem a revolucí, která zásadně změnila náš život. Posun od ne-auta k trabantu je totiž neskonale větší než posun od trabanta k luxusnějšímu autu,“ míní Václav Klaus.

"Co jsme s ním dovezli na chalupu stavebního materiálu, by nikdo neuvěřil. Kolikrát jsme v nepřijatelném počasí jeli na víkend do Krkonoš a trabant to vždycky zvládl. Jakou výhodou pro mne – naprostého laika – bylo toto jednoduché auto, asi nikdo nemůže docenit.“

Laciné vozítko se sice prodávalo skvěle (ostatně lidé z NDR žádnou velkou volbu ve výběru aut neměli), ale vývoj měl jít dál. Na počátku 70. let začali konstruktéři spolupracovat s mladoboleslavskými škodováky.

Výsledkem byl pozoruhodný vůz, který na první pohled připomínal zkříženého trabanta s naší "stodvacítkou“. Němci ale nakonec raději vyměnili dvoutaktní motor za čtyřtaktní.

Trabanty definitivně odrovnal příchod kapitalismu, kdy se do východní Evropy přivalily ojetiny ze Západu. Poslední vůz mechanici poslali do světa odpoledne 30. dubna 1991.

Magazín DNES!

Péťa

Trabant slaví 50. narozeniny čtěte ve čtvrtečním magazínu dnes

Jak vypadal kříženec trabanta a škodovky? Proč nikdy na silnice nevyjel? Jak radily časopisy řidičům, aby si trabanty vylepšili?
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...