Americké žebříčky spokojenosti s jednotlivými automobilovými značkami jsou známé po celém světě.
Průzkum spokojenosti zákazníků v období kdy se s autem seznamují, tedy krátce poté co si jej zakoupili, je ale možná ještě zajímavější.
Potenciální manželku/manžela si dlouho "oťukáváte", než si jí/jeho přivedete před oltář. S autem je to složitější, při předváděcí jízdě jej prodejce samozřejmě vynese do nebes a přesvědčí vás, že jinde lepší auto nekoupíte.
Vlastní názor na něj si pak uděláte až poté, co jej přivezete domů. Zatmění zraku i mysli ustupuje, auto už nevypadá tak naleštěně jako v autosalonu, nevyhovuje vám převodovka, ovládání jde ztuha, praktické to auto také moc není, ze sedadel vás bolí záda... a láska na první pohled je tatam.
V devátém ročníku ankety JD Power pojmenované APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout), odpovídalo na 115 otázek 102 951 řidičů, kteří si koupili nové auto v předchozích 90 dnech. Byla zaměřena na deset hlavních charakteristik vozu: motor a převodovka; jízdní vlastnosti; řízení a brzdění; komfort a praktičnost; sedadla; kokpit a ovládací prvky; topení; klimatizace; audio soustava a vnější a vnitřní vzhled (design).
První místo ve statistikách má Lexus rezervované pravděpodobně navždy. Z dalších pořadí mají radost především Evropské automobilky, mezi Porsche na druhém a BMW na čtvrtém místě se vecpal Cadillac - jediný čistokrevný Američan v první desítce. Překvapením je umístění Jaguaru na pátém místě. Britské kočky sice poněkud ztrácejí na aristokratické nadřazenosti, spokojenost zákazníků ale vše vyváží.
Poslední z 38 automobilek v žebříčku je japonské Isuzu, předposlední pak Oldsmobile, jehož bohatá historie se uzavřela v polovině letošního roku. Nepříjemně překvapeni jsou asi u Subaru, čtvrté místo od konce příliš potěšující není.
Pořadí značek (maximum je 1000 bodů)
Zdroj: JD power 2004
A co vy? Jste se svým autem spokojeni? Koupili jste dobře, nebo už láska pominula? Pište do diskuze.