Záleželo pouze na silné vůli a představách Italů, aby dosáhli obtížného, ale možného znovunarození.
V takové situaci se zrodil “velký malý” Fiat 600, vůz malý ve své velikosti, ale s ohromným potenciálem.
Vůz vytvořil známý inženýr Dante Giacosa. Od roku 1951 nepřetržitě pracoval na návrhu čtyřmístného fiatu s motorem vzadu, který by byl jak lehký, tak pevný.
Fiat 600 v číslech | |
Délka | 3 285 mm |
Šířka | 1 380 mm |
Výška | 1 405 mm |
Rozvor | 2 000 mm |
Užitečná hmotnost |
320 kg |
Ojem nádrže | 27-31 l |
Průměrná spotřeba | 6 až 6,8 1/100 km |
Fiat 600 | |
Maximální rychlost | 95 až 100 km/h |
Objem motoru | 633 cm3 |
Maximální výkon | 18 kW (24,5 k) |
Maximální točivý moment | 40Nm |
Fiat 600 D | |
Maximální rychlost | 110 km/h |
Objem motoru | 767 cm3 |
Maximální výkon | 21,3 kW (29 k) |
Maximální točivý moment | 47Nm |
Převodovka |
čtyřstupňová manuální |
Brzdy |
bubnové, jednookruhové |
Mezitím bylo investováno 300 miliard lir do továrny v Mirafiori, vytvořily se nové výrobní linky, které mohly uspokojit neustále rostoucí poptávku: výroba se zvýšila ze 100 000 kusů v roce 1950 na 500 000 v roce 1960.
Po čtyřech letech vývoje a testování byl Fiat 600 dokončen. Dante Giacosa se objevil v tisku a jak řekl o pár let později: “V roce 1957 jsem byl pozván, abych přednášel v Institutu strojních inženýrů (Instituition of Mechanical Enginners), což je britská historická asociace. Byl jsem přijat s velkým nadšením v prestižní londýnské centrále a moje přednáška byla na téma "Problémy malého vozu". Posluchači naplnili dvě velké haly, vysvětloval jsem jim, jak byly vyřešeny na 600. Přednáška vzbudila velký zájem a to tak, že o ní psaly i Timesy.”
Historie
Dvoudveřový fiat pro čtyři cestující se představil veřejnosti v roce 1955 na ženevském autosalonu. Zadní kola šestistovky poháněl čtyřválcový motor o objemu 633 cm3 a výkonu 21,5 koně, umístěný za zadními sedadly.
Rok po představení byly na trh uvedeny další dvě verze. První byla vybavena plátěnou střechou. Druhá byla o moc zajímavější, světu se představilo pravděpodobně první MPV světa – Multipla.
Uvnitř byly tři řady sedadel, auto tedy odvezlo až šest cestujících. Dva zadní páry bylo možné sklápět k podlaze, čímž se zvětšil prostor pro náklad. Vzhledem ke zvýšené hmotnosti byly posíleny brzdy, tlumiče a řízení.
Fiat 600 se vrací |
Dvoudveřová "šestistovka" měla zpočátku dveře otevírající se proti směru jízdy, což se změnilo v roce 1964. V roce 1965 fiátek dostává nová přední světla a větší palivovou nádrž.
Fiat 600 se nevyráběl pouze v Itálii, ale pro jeho obrovskou oblibu opouštěl i brány továren ve Španělsku, Jugoslávii, NSR i Argentině, kde se vyráběla až do počátku osmdesátých let verze 600R s motorem 800 cm3. Celkem se vyrobilo 2 695 197 Fiatů 600.
Šestistovka nejede? Ukradneme si jinou Tři mladíky postihla v jihoitalském městě Villa San Giovanni porucha jejich Fiatu 600. Problém se rozhodli vyřešit netradičně. Pokusy o oživování motoru "šestistovky" vzdali a rozhodli se ukrást jinou - podobnou. Akce však skončila neslavně, řev majitele kradeného vozu přivolal ochránce zákona a mladíci skončili na policejní služebně. |
kataweb.it (14/1/2005) |
HISTORIE FIATU 600 VE FOTOGRAFIÍCH ...zde
Malý Fiat 600 vyjel z italské automobilky ve více než dva a půl milionu kusů, nicméně sběratele zajímá. |
Fiat 600 a Multipla |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 |
Fiat 600 Multipla |