Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Automobilový zázrak: Jaguar E-Type

  12:07aktualizováno  14. února 10:48
Jaguar E je dream car, tedy vůz snů. Dostal se do sériové výroby, což se nestává často. Po oslnivém představení na ženevském autosalonu v roce 1961 následovala čtrnáctiletá výroba, ukončená až ropnou krizí poloviny sedmdesátých let. Málokdo ví, že existoval dokonce i jako otevřený kabriolet.

***
Jaguar E-Type slaví pětačtyřicátiny. Poprvé se představil na ženevském autosalonu v roce 1961
***

Sportovní image značky Jaguar podpořilo především pět vítězství v legendárním automobilovém závodě 24 hodin Le Mans v padesátých letech minulého století.

O poslední triumf v Le Mans se zasloužil závodní speciál D-Type. Právě tento vůz měl nejblíže k sériové verzi vozu E-Type, jehož výrobu prosadil sir Williams Lyons, zakladatel a tehdejší šéf britské značky.

Navzdory úspěchům na závodní dráze a sportovním vozům jsou historicky nejprodávanějšími jaguary luxusní sedany. Ovšem E-Type patří v portfoliu značky přímo k jejím symbolům.

Celkem vzniklo 72 507 vozů E-Type ve třech sériích. Pro srovnání: nejprodávanějších sedanů modelu XJ vyjelo v sedmi generacích přes 800 000. Od ženevské premiéry kupé E-Type v roce 1961 se "éčko" dočkalo řady verzí včetně kabrioletu.

Pohřební vůz postavený na základě Jaguaru E-Type se objevil ve filmu Harold a Maude (1971).

V příběhu zasmušilého mladíka, který tráví většinu času na cizích pohřbech a života plné osmdesátnice Maude, v něm jezdí jeden z hlavních hrdinů.

Podle nepotvrzených informací byly pro natáčení vyrobeny dva exempláře, bohužel se ani jeden nedochoval.

Motor jako perla
Pětinásobný triumf v jednom z největších závodů světa, v Le Mans, prověřil kvality legendárního motoru Jaguar XK. To je řadový šestiválec objemu 3,4 l a nakonec byl ještě zvětšen na 3,8 l. Při posledním triumfu v Le Mans s ním závodní jaguar dosáhl průměrné rychlosti 183,2 km/h. Tato pohonná jednotka se jako přímý sourozenec závodního motoru stala srdcem všech vozů Jaguar padesátých a šedesátých let.

Její koncepce vznikla tajně za války. Tvůrci diskutovali o budoucnosti značky, zatímco ve vojenské službě v protiletadlové obraně sledovali oblohu, aby odhalili nepřátelské stroje. Revoluční motor s ventilovým rozvodem 2xOHC (to znamená, že má dva vačkové hřídele v hlavě válců), dosud užívaným jen u závodních vozů, po válce jeho autoři skutečně zrealizovali a prokázali jeho vhodnost také pro běžný silniční provoz.

Z okruhů na silnici
Nový motor dával v kupé E-Type tehdy neuvěřitelný výkon 265 koní a uděloval vozu největší rychlost 240 km/h. Zrychlení z nuly na stovku dokázal za pouhé 7,2 sekundy. A to prosím na počátku šedesátých let!

Motor nebyl jedinou technickou inovací; E-Type se vyznačoval také originálním řešením zadní nápravy. Součástí jeho aerodynamického designu od Malcolma Sayera byly kryty světlometů z organického skla.

Po čtyřech letech dostal E-Type ve druhé série největší verzi motoru XK 4,2 l. Druhou karosářskou variantou se záhy stal roadster s plátěnou střechou a v roce 1968 přibyla prodloužená čtyřmístná verze kupé, značená jako 2+2.

Rychlý konec
V březnu 1971 se představila poslední třetí série modelu E. To byl první jaguar s novým dvanáctiválcem 5,3 l, vyvinutým pro sportovní prototyp, který však oproti plánu už nikdy v Le Mans nestartoval.

Počátek ropné krize v období 1973-74 a stále přísnější emisní předpisy však předznamenaly konec Jaguaru E-Type. Hlavně požadavek na snižování výkonu motorů nakonec vedl v únoru 1975 k ukončení jeho výroby. Nástupce XJS nikdy nedosáhl věhlasu Jaguaru E-Type, který mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob. ČTĚTE ZDE...

Jaguar E je dream car, tedy vůz snů. Dostal se do sériové výroby, což se nestává často. Málokdo ví, že existoval dokonce i jako otevřený kabriolet.

Jaguar E-Type při své premiéře na ženevském autosalonu v roce 1961

Po oslnivém představení na ženevském autosalonu v roce 1961 následovala čtrnáctiletá výroba, ukončená až ropnou krizí poloviny sedmdesátých let.

Celkem vzniklo 72 507 vozů E-Type ve třech sériích.

Jaguar E-Type: Finální úpravy na výrobní lince

Od jara 1961, od premiéry kupé E-Type v Ženevě, se "éčko" dočkalo řady verzí včetně kabrioletu.

Jaguar E-Type ve výrobě, rok 1967

Jaguar E-Type Roadster V12 Serie III (1971-1974)

Jaguar E-Type Roadster V12 Serie III

Jaguar E-Type v bojových barvách na okruhu (1970)

Počátek ropné krize v období 1973-74 a stále přísnější emisní předpisy však předznamenaly konec Jaguaru E-Type.

Jaguar E-Type na autosalonu v Ženevě v roce 2005

E-Type patří v portfoliu značky přímo k jejím symbolům.

Jaguar E-Type Serie II (1969)

Jaguar E-Type mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob.

Jaguaru E-Type mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob.

Jaguaru E-Type mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob.

Jaguar E-Type serie III

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962 - karburátory Weber

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Autoři:
  • Nejčtenější

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na použití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

VW ukončil námluvy s Renaultem. Patálie s levným elektromobilem pokračují

21. května 2024

Volkswagen ukončil jednání s francouzským konkurentem Renault o společném vývoji levného...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....