Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moskvič do formule 1

  20:03
Sportovní aktivity pod značkou Moskvič zůstávají mimo obecné povědomí, a to i přesto, že ruské vedení dokonce v 60. letech ambiciózně uvažovalo o vstupu do Formule 1. Ruští bohatýři statečně bojovali s těžkopádnou technikou a dokázali moskviče dovést k vítězství v náročných mezinárodních dálkových maratonech.

MOSKVIČ

VELKÁ PŘÍLOHA ...zde

Už v padesátých letech vznikl na základě čtyřstovky (400/420) sportovní spider, pojmenovaný 404 Sport. Auto, postavené v jediném exempláři, poháněl sériový motor, doplněný o čtyři karburátory. Závodní speciál vyhrál tři ruské šampionáty; nutno podotknout, že moc soupeřů porážet nemusel.

V roce 1951 postavili v AZLK první ze série závodních speciálů. Moskvič G1 s hliníkovou karoserií vážil 670 kilogramů a s produkčním čtyřválcem 1,1 litru (70 k) dosahoval až 190kilometrové rychlosti. Specialitou závodního motoru byly čtyři karburátory, které si konstruktéři vypůjčili z motocyklu Izh-49; tedy z dvoudobého motoru! Jeho následovník nesl označení G2. Auto s aerodynamickou karoserií (otevřenou i uzavřenou) bylo schopno jezdit 223 km/h a vytvořilo několik rychlostních rekordů.

Moskvič G1

Roku 1963 vznikl Moskvič G3; motor se přestěhoval dopředu a dával výkon 76 koní. O dva roky později přijel G4 pro změnu s motorem za řidičovými zády. Šampión sovětských závodních tratí dostal nejdříve motor s výkonem 81, později 92 koní. Agregát plnily karburátory Weber z kapitalistické ciziny.

V roce 1965 chtěli funkcionáři ukázat sovětské svaly i v mezinárodních závodech. A tak se zrodil nápad vstoupit do seriálu Formule 1. Na první pohled šílená myšlenka  - "ef jednička" se značkou Moskvič - se začala realizovat pod označením G5. Na čistém papíře začali konstruktéři pracovat na osmiválci s výkonem 200 koní při 10,5 tisíce otáček. Auto dostalo kotoučové brzdy a karoserii ze skelných vláken, šlechtěnou ve větrném tunelu. Finanční nároky formule 1 byly ale i pro centrálně plánovaný Moskvič příliš velké. G5 nakonec skončil v národním šampionátu s motorem ze sériové 412 (124 koní). Moskviči ovšem patří absolutorium: Je pravděpodobně jedinou automobilkou východního bloku, která měla odvahu na speciálu F1 začít pracovat.
 

Moskvič 412 Rallye

Sériové modely AZLK se proháněly také po rallyeových tratích. V dobách, kdy bylo u valné části startovního pole velmi pofiderní mluvit o jízdních vlastnostech, si Moskviče 412 nevedly vůbec špatně. V šestnástitisícikilometrové dálkové rallye Londýn - Sydney dojely v roce 1968 druhé mezi týmy, na Safari Rallye téhož roku skončily třetí. Jako přeborník na dálkové tratě se moskvič ukázal při závodě z Londýna do Mexika (26 999 km), kde obsadil druhé, třetí a čtvrté místo. V roce 1971 v soutěži napříč Evropou - Tour d´Europe dokonce vyhrál.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...