Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Laciný diesel = problémy

  11:49
Teprve sedm týdnů po náhodné koupi v největším tuzemském bazaru AAA Auto Praha je dvanáct let starý Peugeot 1.8 DT schopen odstartovat do dlouhodobého testu MF DNES, ve kterém má absolvovat 40 tisíc kilometrů. Ty by měly naznačit, do jaké míry je výhodný pro řidiče, kteří si od laciných dieselů slibují úsporné cestování.
Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES

Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES | foto: AAA Auto Praha

Při poměrně solidní vizáži stála ojetina 89 tisíc korun, avšak jiné naftové Peugeoty 405 se zhruba srovnatelným stářím a podobně nejistou budoucností se prodávají za 100 tisíc až 130 tisíc korun. Poptávka po těchto vozech totiž v tuzemsku převyšuje nabídku. Láce však nebývá vždy výhodná. Po prvních několika stovkách kilometrů na cestách za opraváři, kteří si peugeota přehazovali jako horký brambor, si vůz řekl téměř o dalších 30 tisíc korun, než se ukázal jako schopný normálního ježdění. Tak závažné totiž byly jeho závady, z nichž největší spočívaly v neschopnosti topit a v úniku výfukových plynů do chladicí kapaliny.

Ve zkušební jízdě obstál

Peugeot 405 DT nemohl v AAA Auto Praha dostat lepší doporučení k zájmu: jeden z mladých prodejců ho měl předběžně rezervovaný pro sebe. Po chvilce se však rozhodl upřednostnit zájem zákazníka a jelo se na šestikilometrovou zkušební

Starého Peugeota 405 zvolila MF DNES k dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů proto, že auta zmíněného modelu patří k nejrozšířenějším a nejoblíbenějším dieselům na zdejších silnicích. Veškeré dlouhodobé testy osobních automobilů, které redakce organizuje od roku 1996, platí v nákladech na provoz, údržbu i výbavu vydavatel MF DNES, společnost MAFRA. Ojetiny Ford Mondeo, Opel Vectra a čerstvě i Peugeot 405 kupovala MAFRA v náhodně vybraných autobazarech, Škodu Felicia u škodováckého dealera. Dvě Škody Octavia a Škodu Fabia získala v dražbách pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, jichž v zemi ročně přibývají zhruba dvě stovky.
jízdu. V jejím průběhu řidič dal vyniknout turbu, vůz celkem dobře seděl a naleštěný interiér působil vstřícně. Jen po návratu se ukázalo, že kolem uzávěru chladicího systému uniká kapalina. "Nesedí závit," prohlásil prodejce. "Než vyřídíme doklady, naši mechanici to napraví." Kromě toho vůz měl řadu drobnějších či vysloveně drobných nedostatků, jejichž přehled uvádíme na jiném místě přílohy. Na cestách za jejich postupným odstraňováním začal docela vážně zlobit: chvíli se nemohl ohřát, pak byl přehřátý, netopil, unikala chladicí kapalina... Na tachometru měl vůz 166 tisíc kilometrů, čemuž se samozřejmě nedá věřit.

Opraváři byli zprvu odhodlaní

Automechanici v Praze a okolí, které redaktoři MF DNES jako zákazníci oslovili, byli zpočátku smělí: peugeot prý na Vánoce bude jezdit. Jenže ve skutečnosti se jim nedařilo, potíže přetrvávaly. Redakce tak utrácela zatím jen za drobné servisní úkony v podobě preventivní výměny rozvodového řemene, opravy elektroinstalace a podobně. Konečná této etapy nastala v dílně, jejíž mechanik závadu diagnostikoval jako prasklé vložky válců a chtěl je svařovat. "S něčím takovým jsem se ještě nesetkal," vyjádřil se později odborník, který jako soukromník za desetiletí praxe opravil tisíce peugeotů. Ke svařovacímu zásahu nakonec nedošlo - šéf dílny, kde peugeota původně rozebrali, se totiž velikosti úkolu zalekl a mechanika se zakázkou vyhodil. Dlužno dodat, že žádná z firem či mechaniků, kteří potíže auta nevyřešili, nic neúčtovali. Rozebraný motor tedy putoval do kufru a celý vůz pak na odtahové službě za více než čtyři tisícovky do Plzně. Do malého servisu, který se specializuje na francouzská auta a zvláště na peugeoty.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot  můžete koupit na www.automodul.cz


Účet: týden práce a 28 000 Kč

Vůz, který prodávající AAA Auto Praha zařadil do kategorie C, což značí stav horší než dobrý, mechanik opravoval týden. Problémy se mu totiž při práci na motoru doslova rodily pod rukama. Že je prasklá hlava motoru, to ve firmě poznali okamžitě. Přes nejrůznější úkony, jejichž cena se v pověstně levné plzeňské firmě vyšplhala včetně dodavatelských prací na 20 tisíc korun, se totiž dopracovali třeba až k zadřenému ložisku klikové hřídele. Za opravu redakce zaplatila necelých 28 tisíc korun. "Nic není jistého, víc ukáže čas," vyjádřil se k perspektivě vozu Karel Hartl, šéf servisu H + B Plzeň. "Je to laciná ojetina bez minulosti a s pochybnou předchozí péčí. Tvrdím, že její provoz v celkovém účtování vyjde dráž než u podobně starého benzinového auta."

Z testu plynou první zkušenosti

Značkový servis je pro automobil podobné kvality a hodnoty naprosto nedostupný, to ví většina motoristů. Zbývají tedy menší neznačkové dílny, opraváři-garážisti, neoriginální náhradní díly, vrakoviště... l z této poměrně pestré nabídky je podle názoru odborníků dobré důkladně vybírat. Neznačkové díly či součástky z vrakovišť - ano, neznámý servismani či garážisti - určitě ne! Je dobré zvolit menší a levnější dílnu, která s konkrétní značkou automobilu pracuje, a co je neméně důležité, motoristé k ní mohou podat kladné reference. Rovněž stará pravda o nutnosti finanční rezervy při koupi ojetiny se v testu Peugeotu 405 DT potvrzuje. Obecně doporučovaných deset až dvacet procent z pořizovací ceny by v tomto případě nestačilo. Zatím je jisté, že testovaný automobil bude v dohledné době žádat dalších nejméně pět tisíc až šest tisíc korun za starší, ale použitelné náboje předních kol, neboť v jednom ze stávajících drží kolo na třech šroubech a čtvrtý, volný, hrozí vypadnutím. "Je to o hubu, jezděte pomalu a rychle s tím něco dělejte," vyjádřil se jeden z mechaniků, který si na vůz také sáhl.

Rozhovor s Karlem Hartlem, šéfem plzeňského servisu, který Peugeot 405 DT zprovoznil ke startu do dlouhodobého testu:

* Jakou základní diagnózu peugeotu stanovíte?

Je to dvanáct roků staré auto, které má podle mého názoru za sebou nejméně 200 tisíc až 250 tisíc kilometrů. Jeho bazarová cena 89 tisíc korun je na spodní hranici jetého turbodieselového peugeotu. Soudím, že u vozu, netuším kdy, došla voda v chlazení a řidič s ním pokračoval v jízdě tak dlouho, dokud se motor nezastavil. Problémy se zvětšovaly s nekvalitními následnými opravami. Motor ve stavu, který jsme začali napravovat v našem servisu, byl poskládaný z dílů posbíraných po všech koutech nějaké kutilské dílny. Jak jsme v práci postupovali dál, zádrhelů přibývalo. Původně jsme mysleli, že je jen prasklá hlava motoru, později se ukázaly zadřené lágry hlavního ložiska a další a další. Vůz neměl štěstí na opraváře. Kupříkladu potíže s topením způsobil někdo, kdo do chladicího systému nalil některý z tak zvaných zázračných těsnících prostředků a logicky ucpal nejmenší průchody.

* Podobně jako motor je na tom celý vůz?

Nikoliv, zadní náprava je repasovaná, přední náprava je lepší než průměr. Bezproblémová je převodovka. Není bez zajímavosti, že starý turbodiesel - ještě verze o obsahu 1760 cm3 - nyní podává snad až nevysvětlitelně špičkový výkon, ale určitě by nějaké závodění dlouho nevydržel.

* Je praskání hlav u naftových peugeotů obvyklé?

Tuto závadu nelze považovat za překvapení, nicméně u jejího zrodu vždy stojí nějaký řidičův dluh či prohřešek: přehřátý motor, dravá jízda se studeným motorem a podobně. Jsou lidé, kteří takovou potíž neznají po 400 tisících kilometrů, a znám řidičku, která hlavu motoru měnila po 52 tisících kilometrů.

* Daly se závady motoru zmíněného peugeotu při koupi tušit?

Bez důkladné prohlídky ve vybavené dílně nikoliv. My opravíme ročně 1400 aut, z toho 1100 peugeotů, a kdybyste mě požádal, abych šel bez jakékoliv výbavy a zázemí radit ke koupi diselového peugeotu do bazaru, tak odmítnu. Při vědomí odpovědnosti k zákazníkovi bych si to netroufl.

* Tím naznačujete, že nákup a vlastnictví jetého dieselu je komplikovaná záležitost?

Jistě. Motorista, který nejezdí alespoň 30 tisíc kilometrů ročně, by o tom neměl vůbec uvažovat, s benzinovým autem bude jezdit v absolutních číslech levněji a velmi pravděpodobně s ním bude mít méně problémů.

* Vraťme se k testovanému peugeotu. Kolik by jeho oprava stála ve značkovém servisu?

Daleko by přesáhla pořizovací cenu celé ojetiny. Například jen holá hlava, bez ventilů a dalšího, neposkládaná, od náhradního výrobce stojí 29 tisíc korun. Značkový servis by v takovém případě zřejmě měnil třeba i blok motoru, který v továrním originálu stojí přes 100 tisíc korun. V dalších desetitisícových sférách by se dalo pokračovat.

* Vy jste vůz opravili při nákladech pokud možno co nejnižších. Jakou má perspektivu?

To si netroufám odhadnout. Osobně bych s dlouhou perspektivou nepočítal, najel bych 30 tisíc a vůz prodal, aby dalšímu kupci ještě posloužil. Jinak ale netvrdím, že nemůže jezdit ještě 100 tisíc či 150 tisíc kilometrů. U nejistého automobilu dá odpověď až čas.
__________________________________________________________


Dosavadní náklady na koupi a opravy Peugeotu 405 DT

položka cena v Kč
nákup vozu

89 000

půlroční pov. ruč. pořízené se slevou u prodejce

1000

základní výbava vozu (lékárnička, žárovky, trojúhelník atd.)

1100

preventivní oprava rozvodů

2380

první část opravy elektroinstalace

980

dálniční známka

800

odtahová služba z Prahy do Plzně

4200

oprava motoru a další části elektroinstalace

27 918

celkem

127 378

Pramen: MF DNES

Nejdražší díly, součásti a mechanické práce dosud vložené do oprav

položka cena v Kč

palivoměr, elektrické stahování okna (starší)

2501

těsnění hlavy motoru

1347

oprava hlavy motoru

13 122

kontrola pístů a ojnice

915

demontáž, složení a montáž hlavy motoru

2772

kontrola vstřikování nafty

518

hlavní ložisko motoru

651

první část elektroopravářských prací

980

preventivní oprava rozvodů

2380

druhá část elektroopravářských prací

1220

Poznámka: V přehledu nejsou uvedeny úkony a díly v ceně do 500 korun
Pramen: MF DNES


Závady zjevné při nákupu Peugeotu 405

* nefunkční palivoměr
* neseřízená světla
* některé žárovky zabarvené do modra
* nefunkční spínač vytápění zadního okna
* nespolehlivé relé žhavení
* nefunkční elektrické stahování předních oken
* nefunkční topení
* křivé dveře s komplikovaným otevíráním u řidiče
* nefunkční otáčkoměr
Poznámka: Přehled nezahrnuje opotřebení běžná pro velmi jetý, levný, dvanáct roků starý automobil
Pramen: MF DNES

Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...