ŠKODA 120 LS: výkonná a úsporná

  20:03
Automobilové stránky iDNES startují s novou grafikou! Hlasujte v anketě, jestli se vám nové stránky líbí a názor připojte v chatu pod tímto článkem. Při této příležitosti začínáme i s vlastními podrobnými testy nových vozů. Jako úsměvnou reminiscenci do minulosti přinášíme nejdřív test z r. 1978!
hodnocení iDNES     5/5

Měli jsme možnost seznámit se s modifikací modernizované řady vozů Škoda 105/120, s typem Škoda 120 LS. Jeho provoz jsme sledovali v průběhu téměř 10 tisíc km v nejrůznějších podmínkách, na suchu i za deště, většinou na rychlých dálkových trasách s dlouhými dálničními úseky, ale v nemalé míře také v městském provozu, na státních silnicích II. třídy a u příležitosti některých soutěží i v terénu.

Vůz byl zatížen převážně z 50 procent, ale přepravoval na delších tratích i čtyři až pět osob a jejich zavazadla. Získané zkušenosti nám jen potvrdily, že Š 120 LS je důstojným nástupcem vozu Š 110 LS. Předem je třeba zdůraznit, že je to nejvýkonnější z našich vozů této kategorie, a přitom, jak uvedeme dále, také jeden z nejhospodárnějších.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Tento fakt spolu s neustále se prohlubujícími problémy v energetické bilanci na západě vytváří trvale předpoklady k dobrým prodejním výsledkům na evropských trzích. Kromě toho okolnost, že vozy Škoda 105/120 se vyrábějí novou technologií, zcela shodnou s výrobními metodami vedoucích evropských automobilek, např. Forda nebo Regie Renault, dává záruku, že modernizované škodovky najdou v zahraničí pro svoji bohatou základní vybavenost, spolehlivost a nenáročnost tak jako dosud řadu zájemců. Rok 1977 tuto skutečnost jen potvrdil.

Přispívá k tomu nejen progresivní výrobní zařízení, ale i moderní způsoby ochrany proti korozi, zavedené na nové výrobní lince mladoboleslavských Automobilových závodů. Škoda 120 LS je určena především těm, kdo chtějí mít sportovně laděný vůz při vrcholně hospodárné spotřebě i ve vyšších rychlostech. Skutečné dynamické i ekonomické parametry zkoušeného vozu, měřené ve spolupráci s Ústavem silniční a městské dopravy, najdete v tabulce. K půvabu modelů LS bezesporu značně přispívá maska se čtyřmi halogenovými světlomety o průměru 130 mm.

V nadhledu vynikají charakteristické proporce nové karosérie vozů Škoda - zvýrazněná delší příď proti zkrácené zádi a kabina s velmi šikmými skly vpředu i vzadu. Vůz získal na vnitřní šířce kabiny v loktech a ramenou cenných 30 až 60 mm mírným prohnutím dveří, které mají válcová skla. Tříčtvrteční pohled zezadu dokumentuje šířku zadních sloupků střechy, které chrání posádku při převrácení vozu. Odtahové otvory větrání jsou sice malé, ale přesto až příliš účinné: vyvolávají kabině za jízdy podtlak.

INTERIÉR
Sedadla jsou velmi pohodlná, dobře tvarovaná a v komfortu jim nemůže konkurovat žádný jiný z automobilů, které jsou na našem trhu běžné. Jáejich kvalitu ještě podtrhuje příjemný, prodyšný textilní potah připomínající velur. Malý, tvarově dobře řešený volant s moderními přepínači se rovněž vymyká obecnému standardu. Celý interiér, o poznání prostornější, ale především mnohem komfortnější než u vozů Š 100/110, působí příznivým dojmem. Zasklená plocha, proti řadě Š 100,'110 zvětšená o 36 %, nabízí velmi dobrý výhled s minimálními mrtvými úhly. Přístrojová deska vyhovuje z bezpečnostního i z ergonomického hlediska. Je bohatě vybavená, osazená zleva teploměrem chladicí kapaliny, dobře čitelným rychloměrem - velmi přesným, jak se ukázalo při měření,- otáčkoměrem a palivoměrem. Její tvarové řešení, povrch i tuhost jednotlivých partií omezuje zranění cestujících při nehodě na nejmenší míru. Podobně i strop, sloupky a ostatní části interiéru, s nimiž by při mrazu mohla přijít posádka do styku, jsou měkce obložené. Pohodlí za jízdy zvyšuji loketní opěrky upevněné na výplních dveří. Uplatněním moderních izolačních materiálů, o nichž psal podrobněji Automobil č. 9/'76, se podařilo v potřebné míře utlumit hluk pronikající do kabiny. Při 110 km/h na IV. rychlostní stupeň dosahovala hladina hluku na předních sedadlech 80,5 dB(A) a na zadních 80 dB(A); při analýze frekvenčního složení hlasitosti byly na předních sedadlech naměřeny hodnoty 44 son(OD) a na zadních 46 son(OD), což je hluboko pod stanoveným limitem 55 son (OD).

BEZPEČNOSTTOPENÍ A STÍRAČEZAVAZADELNÍKMOTOR A PODVOZEKCESTA PO DETAILECH

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...