Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Xsara jezdí za hubičku: motor 1,4 HDi od PSA

  23:32
Malý diesel od francouzského koncernu PSA (Citroën + Peugeot) jsme otestovali ve velkém Citroënu Xsara. Model nižší střední třídy na našich silnicích už nějaký ten pátek potkáváme a proto jej není třeba obšírněji popisovat. Přeplňovaný common-rail ale za představení rozhodně stojí.

Pětidveřový liftback (xsaru seženete i jako kombík, nebo třídveřový hatchback) potkáváme na silnicích už šestým rokem, základní charakteristiky si ale zopakujeme.

Klasická pětidveřová karoserie už příliš nezaujme, ale rozhodně neurazí. Velké oči světel a mezi nimi rozměrné logo Citroënu, Xsaru jednoznačně spojují se stávající modelovou řadou francouzské automobilky.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Citroën Xsara za skvělé ceny jen u nás! www.automodul.cz

V interiéru je vše jak má být, věnec volantu padne do ruky hned na první pokus, posaz za ním řidič najde také velmi rychle. Odpustit snad můžeme trochu nepohodlné ovládání výškového nastavení sedáku řidiče - jakousi mohutnou teleskopickou “anténou“.

Testovaný vůz trpěl zajímavým neduhem, za kterým však pravděpodobně stály použité pneumatiky od renomovaného Michelinu. Při jízdě na suché silnici si podvozek xsary nechal líbit ledacos. Všechna jistota a suverenita se však vytratila při jízdě na mokrém povrchu. S prvními kapkami deště se auto změnilo ve špatně ovladatelné saně, které spíše samy řídí řidiče, ačkoliv praxe by měla být jiná.

Vnitřek auta uspokojí milovníky oblouků, jednoznačným kladem je kvalitní dílenské zpracování - koncert pazvuků se v xsaře nekoná. Největším nedostatkem tak zůstává extrémně málo prostoru pro hlavy cestujících na zadních sedadlech. Už 175 centimetrů vysokému spolucestujícímu se v tomto směru moc pohodlí nedostává, svou roli hrají i rozměrné "C-sloupky" (třetí). O poznání příjemnější je pohled do velkého kufru o objemu 408 litrů. Nákladová hrana by ale mohla být o něco níže.

Podvozek nabízí příjemný kompromis mezi komfortem pro jízdu po rozbitých silnicích v našich končinách a čitelnými a jistými jízdními vlastnostmi při rychlejší jízdě po dálnici. Nečekaně dobře si vede v zatáčkách, které zvládá s obdivuhodným přehledem. I přesto zaslouží několik minusových bodů za nevýrazné brzdy.  V testovaném "há-Dé-íčku" v základní výbavě "X" bez ABS nepřesvědčily svým velmi pozvolným nástupem a především, vyžadovaly nepřiměřeně velkou ovládací sílu na pedál. Brzdění se pak pro křehkou řidičku může stát docela náročným sportem.

Úsporný diesel

Hlavním objektem zájmu však byl diesel pod kapotou. Čtyřválcová "jedna-čtyřka", vybavená turbodmychadlem a systémem přímého vstřikovaní common-rail, byla malou neznámou. Nakonec ale velmi příjemně překvapila. Při jízdě "v jednom" nečekanou dynamikou. Při "štrekovaní" kultivovaným chodem. A ve všech režimech pak obdivuhodně nízkou spotřebou. Díky tomu, že Citroën montuje malý motor do relativně velkého auta, zbylo dostatek prostoru pro dobré odhlučnění.
 
Nejpříhodnějším "bitevním polem" je pro xsaru s motorem 1,4 HDi jednoznačně městský provoz. Výkon 50 kiloWattů (70 koní) při 4000 otáčkách v ulicích města postačuje a řidič přitom mezi jednotlivými návštěvami u benzínky pomalu zapomene, kde má auto nádrž (54 litrů).

Výrobcem deklarované hodnoty spotřeby: 5,7 litrů v městském provozu; 3,8 v mimoměstském a 4,5 ve smíšeném, jsou opravdu reálné. I při razantnějším zacházení si motor "v kombinaci" neřekl o více než pět a půl litru nafty na 100 kilometrů a při mimoměstské jízdě "na spotřebu" se pod 4 litry dostat také lze. 
 
Agregát z kuchyně francouzského koncernu PSA (najdeme ho třeba Citroënech C2 a C3, nebo v Peugeoutu  206) nabízí maximální kroutící moment 160 Nm při 2000 otáčkách. Poté, co si řidič motor dostatečně "osahá" a naučí se kroutící moment naplno využívat, dá se i s malým "nafťákem" jezdit docela dynamicky. Chce to jen trochu cviku. Králem levého dálničního pruhu sice nebude, tam kam potřebuje se ale dostane bez trápení sebe i vozu.

Motor se jeví jako velmi vhodná volba pro řidiče, kteří valnou část svého řidičského života prožívají v ulicích měst, nebo při poklidné jízdě na křivolakých okreskách a jezdí především sami (nebo ve dvou). Klasické "nákupní tašky" jsou jim ale malé.

Závěrem...

Citroën Xsara 1,4 HDi testem prošel s čistým štítem. V rámci dopravních předpisů se s ním dá jezdit více než dobře a uspokojí všechny, kterým spotřeba není lhostejná. Za základní cenu 449 tisíc lze pořídít auto, které sice nebude nejobdivovanější v ulici, jako dopravní prostředek pro každodenní ježdění však bude více než příhodné.

Citroën Xsara s motorem 1,4 HDi v číslech:

Délka x výška x šířka (mm) 4188 x 1705 x 1405
Rozvor (mm) 2540
Kufr nesklopená/sklopená sedadla (l) 408/1190
Objem nádrže (l) 54
Pneumatiky 195/55 R15
Motor diesel přeplňovaný turbodmychadlem s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva common-rail
Objem (cm3) 1398
Max. výkon (kW/k) 50/70 při 4000 ot/min
Max. točivý moment (Nm) 160 při 2000 ot/min
Počet válců 4 v řadě (motor vpředu napříč)
Maximální rychlost (km/h) 164
Zrychlení 0-100 km/h (s)  14,3
Spotřeba město/mimo město/ kombinovaná (l/100 km) 5,7/3,8/4,5
Záruka (roky) 2
Cena základního modelu "X" (Kč) 449 000


Kufr má objem solidních 408 litrů. Nákladová hrana by ale mohla být o něco níže.

Vnitřek auta uspokojí milovníky oblouků, jednoznačným kladem je kvalitní dílenské zpracování - koncert pazvuků se v xsaře nekoná.

Největším nedostatkem tak zůstává extrémně málo prostoru pro hlavy cestujících na zadních sedadlech, svou roli hrají i rozměrné "c-čkové" (třetí) sloupky.

Čtyřválcová "jedna-čtyřka", vybavená turbodmychadlem a systémem přímého vstřikovaní common-rail, byla malou neznámou. Nakonec ale velmi příjemně překvapila.

Výrobcem deklarované hodnoty spotřeby: 5,7 litrů v městském provozu, 3,8 v mimoměstském a 4,5 v kombinovaném, jsou velmi reálné.

Pětidveřový liftback (xsaru seženete i jako kombík, nebo třídveřový hatchback) potkáváme na silnicích už šestým rokem.

Podvozek nabízí příjemný kompromis mezi komfotem pro jízdu po rozbitých silnicích v našich končinách a čitelnými a jistými jízdními vlastnostmi při dynamičtější jízdě po dálnici.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...