Lexus RX 300 byl v roce 1998 uveden na severoamerický trh. Díky své koncepci, nekompromisní kvalitě a vysokému komfortu se brzy etabloval na tamním trhu a s převahou porážel konkurenty z řad domácích, ale i zahraničních výrobců.
Může se hoditNové i ojeté automobily Lexus můžete koupit na www.automodul.cz |
Na evropském trhu, kam se Lexus RX 300 začal posléze dovážet, se prodejní úspěch zopakovat nepodařilo. Automobil navržený pro ameriku se prostě netrefil do vkusu obyvatel starého kontinetu.
Nová "eriks třístovka" ušla dlouhou cestu směrem ke vkusu evropské klientely. Bude se jí dařit?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Přední partie má oproti uhlazenému vzhledu předchozí verze dynamičtější charakter, změny ale nejsou nijak dramatické. Přední světlomety s čirou optikou se zařezávají hluboko do blatníků, jejich boční linie kopíruje zvýrazněné lemy. Oblá kapota motoru je opticky odlehčena několika ostrými prolisy, decentní proměnou prošla i maska chladiče a přední nárazník.
Zadní část má naproti tomu podobu zcela novou. Oblé okno zadních výklopných dveří má tvar nepravidelného šestiúhelníku, jeho horní část přechází v integrovaný střešní spoiler, spodní strana zase plynule navazuje na výrazný boční prolis, který navíc tvoří horní hranu koncových světel. Dominantou zádi jsou světlomety opatřené moderním zrcadlovým podkladem.
Nejzřetelnější odlišnost oproti předchůdci lze vypozorovat při bočním pohledu, zejména v oblasti zadního střešního sloupku (C), který se spolu se zadním oknem plynule svažuje až ke koncovým světlům. Sportovní náboj dotváří zužující se linie bočních oken.
INTERIER A KUFRVnitřní prostor modelu RX 300 je doslova napěchovaný přepychem. Vynikající kvalita zpracování spolu s ušlechtilými materiály a nejmodernější technikou je pastvou pro oči pasažérů. Námi testovaný exemplář obsahoval polstrování kvalitní šedou kůží, volant a výplně z leštěného kořenového dřeva, tedy doplňky které pocit výjimečnosti ještě umocňují.
Přístrojový štít je dobře přehledný a díky podsvícení Optitron i skvěle čitelný. Mohutný středový panel s integrovaným dotykovým displejem a audiosoustavou Mark & Levinson už tolik chvály nesnese. Rozmístění ovládacích prvků není příliž intuitivní a ani ke tvaru některých spínačů se nelze vyjádřit jinak než kriticky. Lacině působící digitální hodiny v tomto interiéru rozhodně nemají co pohledávat.
Interiér je velmi prostorný, na nedostatek místa si žádný z pasažérů rozhodně stěžovat nemůže. Bohatě prosklená karoserie zaručuje velmi dobrý rozhled prakticky ve všech směrech, množství světla dopadající na šedé čalounění ještě násobí osobitý styl interiéru. Cestování zpříjemňuje množství odkládacích prostor různých velikostí, stejně jako řada drobných doplňků. Cit pro detail zde nabývá pravého smyslu.
Sedadla, respektive křesla jsou velmi pohodlná, byť nemají výraznější anatomické tvarování. Přední elektricky nastavitelná ve všech směrech jsou vybavena pamětí, zadní jsou dělená, manuálně posuvná a sklopná.
Zavazadlový prostor je přístupný po stisku ovladače, elektrohydraulický mechanismus zadní výklopné dveře otevře za vás. Manipulace se zavazadly je díky poměrně vysoko uložené nákladové hraně složitější, dno podlahy je ovšem v její rovině, což zákaznicí jistě ocení především při vykládání zavazadel. Celková velikost prostoru pro náklad činí 900 litrů. Pod falešnou podlahou je ukryto několik odkládacích schránek na nářadí a další drobnosti, které se neustále převážejí.
MOTOR A SPOTŘEBAPod kapotou vozu Lexus RX 300 bije ušlechtilé srdce - zážehový šestiválec VVT-i o zdvihovém objemu 3 litry. Moderní pohonná jednotka vybavená systémem proměnlivého časování a zdvihem ventilů produkuje špičkový výkon 150 kW (204 koní) a uděluje téměř dvoutunovému vozu nečekaně slušnou dynamiku. Motor je standardně spřažen s moderní automatickou pětistupňovou převodovkou s možností manuálního řazení. Řazení jednotlivých stupňů probíhá nebývale hladce a bez sebemenších rázů, mechanizmus reaguje velmi rychle na řidičovy podměty.
Sprint na stokilometrovou metu zvládne toto SUV za velmi příznivých 9,0 vteřiny, ručička rychloměru se zastaví až na hranici maximální rychlosti, která má hodnotu 200 km/h. Jak jsme se v praxi sami přesvědčili nejsou to hodnoty pouze teoretické.
Průměrná spotřeba se v průběhu testu pohybovala okolo 15 litrů benzínu na 100 km, což vzhledem ke sporovnímu stylu jízdy, který jsme si často a s radostí vychutnávali je plně odpovídající hodnota. V kombinovaném cyklu tedy jistě nebude problém dosáhnout tabulkových parametrů (12,2 litrů na 100 km).
Silnou stránkou vozu je akustická pohoda, která v interiéru panuje nejen při volnoběžných otáčkách, ale i při běžné jízdě. Odhlučnění motoru je na špičkové úrovni, jediné co prozrazuje jeho chod je ručička otáčkoměru. Pouze při dynamickém stylu jízdy se motor projevuje příjemně tlumeným a hlubokým zvukem a to rozhodně není na škodu.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIVýkonné pohonné jednotce a moderní pětistupňové samočinné převodovce zdatně sekunduje i podvozek s permanetním pohonem všech kol a sofistikovaný systém vzduchového pérování. Řízení je poměrně strmé, zpětná vazba je velmi dobrá. Lexus RX 300 drží bezpečně zvolenou stopu a ani při vyšších rychlostech nepůsobí neklidně. Díky vzduchovému pérování je i při ostrém průjezdu zatáčkami náklon karosérie minimální. Totéž platí i v případě akcelerace a prudkého brzdění.
Brzdová soustava opatřená kotouči na obou nápravách je bohatě dimenzovaná. Reakční doba je velmi krátká a silný brzdový účinek se zřetelně nevytrácí ani po opakovaném sešlápnutí pedálu. Protiblokovací systém ABS s rozdělovačem brzdných sil jsou u vozu této kategorie samozřejmostí.
Stejně jako konkurenční Mercedes ML nebo BMW X5 ani Lexus RX 300 není určen pro provoz v těžkém terénu. Sice se tak tváří, ale použité technologie mu jízdu obtížnějším terénem nedovolují. Jeho domovem je tedy silnice, což rozhodně není handicap. Lexus RX 300 je v každém směru výjimečný vůz. Je to nadmíru pohodlné SUV, které své pasažéry hýčká v každém slova smyslu. Má tudíž všechny předpoklady k uspokojení i těch nejnáročnějších zákazníků. Bohužel jen těch movitých.
CENAZákladní cena vozu Lexus RX 300 na českém trhu činí 1 660 000 Kč. Námi testovaná verze s maximální výbavou přijde na 2 240 000 Kč.
Součástí standardní výbavy jsou systémy ABS, EBD, BA, TRC a VSC, 9 airbagů (2 čelní + 2 boční + 4 okenní + 1 kolenní), automatická klimatizace, dotykový palubní počítač, tempomat, audiosoustava s měničem CD na 6 disků, hliníkové ráfky, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání; elektricky ovládaná všechna okna, vnější zpětná zrcátka i přední sedadla; kůží potažený volant atd.
Testované provedení obsahuje navíc audiosystem Mark& Levinson + 11 reproduktorů, nastavitelný vzduchový podvozek, parkovací kameru, automatické stěrače, xenonové natáčecí světlomety, automatické vnitřní zrcátko, interiér v kůži, elektricky nastavitelný volant, vyhřívaná přední sedadla atd.
* platí pro provedení s manuální převodovkou
** Objem zavazadelníku až po střechu. Při sklopených sedadlech výrobce objem neudává.