Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford Focus C-Max: rodinné granturismo

  21:48
hodnocení iDNES 4,6/5 C-Max byl jako studie na stánku Fordu poprvé k vidění na pařížském autosalonu 2002. Tehdy se prezentoval jako nabroušené MPV hýřící dynamikou a luxusem. V "civilu", jak jej pořídíte v autosalonu, je přeci jen o dost umírněnější. Základní kvality, se kterými do světa MPV vstupoval, si ale zachoval. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * MOTOR A SPOTŘEBA JÍZDNÍ VLASTNOSTI * CENA

Svým podvozkem se focus kdysi stal jakýmsi etalonem třídy a c-max je hrdým pokračovatelem. Testovaný vůz s motorem 2,0 TDCi zaujal vynikajícími jízdními vlastnostmi hodnými méně do výšky rostlých vozů. Líbil se i motor, se kterým plně zatížené auto dokázalo uhánět s větrem o závod.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

Hůře si naopak člověk zvyká na řazení zpátečky na jinak vynikající šestistupňové převodovce. Na to, že c-max patří do kategorie velkoprostorových rodinných "dodávek", by mohl také nabídnout o něco více a lépe řešených odkládacích prostor. Vyznavače bezpečí a starostlivé rodiče osloví pozitivní hodnocení EuroNCAP.

 hodnocení 

PLUSY
- jízdní vlastnosti
- motor 2,0 TDCi
- příznivá spotřeba

MINUSY
- řazení zpátečky
- méně odkládacích prostor

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

VNĚJŠÍ VZHLED

Při pohledu z vnějšku se divák nemůže rozhodnout stojí-li před ním přerostlý hatchback (případně kombi) nebo přikrčené "MPVéčko". Dynamický vzhled dává c-maxu právě na pohled malá výška.

Klasický Ford Focus se zanedlouho dočká druhé generace a c-max je co do designu, ale též použité technologie, jakýmsi předvojem. Právě podvozek, kterým c-max exceluje, dostane po drobných úpravách i příští focus.

Výrazné linie rámují čisté a jednoduché plochy. Nutno přiznat, že oproti avantgardě jménem New-edge, kterou Ford před několika lety ohromil a jako jeden z mála s designovou modernou uspěl, je c-max přeci jen umírněnější. Auto tak bude po chuti větší skupině zákazníků.

INTERIÉR A KUFR

Uvnitř už je vše čistě funkční a bez emocí. Ford stál vždy někde na pomezí německé strohosti a sterilnosti a italské hravosti.

C-Max se jednoznačně přiklání k první z variant. Největším výstřelkem designérů tak zůstává lesklý plast audiosoustavy na středovém panelu. Řidič má vše v dosahu a vzápětí po usednutí za volant ví kam sáhnout.

Jako dokonalé lze označit umístění řadicí páky na středový panel hned vedle volantu. Trochu složitější je to s prostorem pro nohy řidiče a spolujezdce právě díky mohutnému středovému tunelu. Prostoru pro ostatní části těla a pro cestující vzadu nabízí c-max tolik, kolik se na dobře vychované MPV sluší a patří. Výlet ve čtyřech s hromadou bagáže na dovolenou ke stresujícím kapitolám dovolené řadit nebudete.

C-Max nabídne jednoduše pět plnohodnotných sedadel. Žádná nouzová šestá a sedmá "bidýlka" v kufru se nekonají. O hrátkách s interiérem si přečtete více ZDE.

Jako jednoznačné mínus lze označit na tuto kategorii spíše skromnou nabídku odkládacích prostor. Cestující vzadu se sice mohou těšit z vyklápěcích stolečku, těžko si ale představit jak budou lovit potřebnou věc ze schránky, která se ukrývá pod jejich nohama. Do kapes ve dveřích toho moc nenacpete a do vyklápěcí schránky na vrchu přístrojové desky si věci dávat odvyknete, protože v ní vše chrastí.

Kufr o objemu 550 litrů patří k průměru. Naloží-li se až po střechu a v interiéru zbudou jen přední sedadla pojme auto 1620 litrů zavazadel.

Podtrženo, sečteno: v interiéru c-max odvádí lepší průměr, který nenadchne, ale ani neurazí.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Jak už bylo řečeno, jízdní vlastnosti jsou ozdobou c-maxu. V tomto případě je podvozek opravdu rychlejší než auto a uspokojí i otce od rodiny, který si namísto víkendového výletu s rodinou do ZOO chce občas zadovádět na klikatících se okreskách. Ani vyšší stavba karoserie se výrazně neprojevuje na jízdních vlastnostech.

Podvozek by se dal charakterizovat jako tvrdší, ne však nepohodlný. Oproti klasickému focusu nadostl rozvor c-maxu o 25 mm, rozchod pak o 40 mm. Kotoučové brzdy na obou nápravách dokáží vůz bez potíží zkrotit a napomáhají k jistotě řízení auta.

Silnou stránkou vozu je ochrana cestujících. O nejmodernějších "udělátkách" se moc šířit nemusíme, ty jsou dnes víceméně standardem. O to větší pozornost můžeme zaměřit na crash-testy nezávislé evropské organizace Euro-NCAP. Auto dopadlo v "klasických disciplínách" se standardními výsledky: 4 hvězdičky za ochranu posádky a 2 za ochranu chodců. Kde ovšem ohromil byla nová disciplína - děti. V kombinaci se sedačkou, kterou výrobce pro c-max doporučuje, vyšlo Fordovo MPV ze všech vozů, které prozatím tímto testem prošly, nejlépe a odnáší si 4 hvězdičky z 5.

CENA

Ford se pomalu zbavuje pocitu výlučnosti, kterým trpěl a změnil cenovou politiku. I proto je Ford Focus C-Max velmi zajímavý též svou cenou. Za základní verzi Ambiente s benzinovým motorem 1,6 zaplatíte 519 900. Za nejlevnější dieselový c-max si u Fordu naúčtují beze stovky 600 tisíc.

To nejdražší, co ceník nabízí (nepočítaje doplňkovou výbavu) je verze Ghia s testovaným dvoulitrovým "nafťákem" za 750 900 korun.

Dodejme, že na Fordu C-Max je možná více než na kterémkoliv jiném autě vidět kolik za něj majitel zaplatil. Jiné než černé lišty dveří, mlhovky, nebo směrovky zabudované ve zpětných zrcátkách zdobí až vyšší výbavy. Za zmínku stojí kvalitní audiosoustava. Sony sice nepatří k vůdcům na poli auto-audiotechniky, ozvučení c-maxu se však podařilo.

Za necelých 686 900 Kč (tolik stála testovaná verze v prostřední výbave Trend) pořídíte "MPVéčko" s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Nutno podotknout, že c-max působí zvenčí přeci jen o něco lépe než zevnitř. V dynamickém a sportovně střiženém obleku najdeme trochu fádní, ale dokonale ergonomický a prostorný interiér, který neurazí.

 konkurenti 
Ford Focus C-Max Trend 2,0 TDCi
VW Touran Trendline 2,0 TDI
Renault Scénic Expression Confort 1,9 dCi
objem motoru (cm3) 1998 1968 1870
výkon (kW/k) 100/136 100/136 88/120
max.toč.
moment (Nm)
320 320 300
počet válců/ventilů 4/C-R 4/4 4/C-R
typ motoru vznětový vznětový vznětový
max. rychlost (km/h) 200 197 188
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,6 10,6 12,1
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 7,5/
4,5/
5,6
7,6/
5,2/
6,0

7,4/
5,0/
5,8

nádrž (l) 53 60 60
rozměry d/š/v (mm) 4333/
1825/
1595
4391/
1794/
1652
4259/
1810/
1620
rozvor (mm) 2640 2677 2685
objem kufru v základním provedení (l) 550/1620* 695/1989 430/1840*
rozměr pneumatik přední/zadní 205/55 R16 205/55 R16 205/60 R15
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/8900 ano/ano ano/ano
ABS/ESP ano/29900 ano/ano

ano/20000

El. ovl. okna vpředu/vzadu ano/8900 ano/ano ano/ano
klimatizace 36100 41800 manuální
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč (zákl. verze) 686 900 820 100 689 000
* 2 sedadlová úprava, naloženo po střechu

MOTOR A SPOTŘEBA

Při pohledu z vnějšku se divák nemůže rozhodnout stojí-li před ním přerostlý hatchback (případně kombi) nebo přikrčené MPVčko.

C-Max byl jako studie na stánku Fordu poprvé k vidění na pařížském autosalonu 2002.

Nutno přiznat, že oproti New-edgeovské avantgardě, kterou Ford před několika lety ohromil a jako jeden z mála s designovou modernou uspěl, je c-max přeci jen umírněnější. Auto tak bude po chuti větší skupině zákazníků.

Schránka před spolujezdcem

Zadní sedadla

Schránky v podlaze jsou k dispozici cestujícím na zadních sedadlaech.

Dieselový dvoulitr TDCi Duratorq vybavený systémem přímého vstřikování paliva common-rail

Vyznavače bezpečí a starostlivé rodiče osloví pozitivní hodnocení EuroNCAP. C-max dostal 4 hvězdičky za ochranu posádky a 2 za ochranu chodců. V disciplíně "děti" dostal 4 hvězdičky.

Na variabilitu interiéru si c-max moc nehraje. Nabídne jednoduše pět plnohodnotných sedadel.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...