Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Bláznivé autobianchi, které nestihlo premiéru

aktualizováno 
Autobianchi je dávno zrušená a zapomenutá značka, její jméno se čte „autobianki“. Slavné studio Pininfarina pro ní kdysi namalovalo koncept buginy pro mladé. Dnes je ve sbírce známého italského sběratele aut Corrada Lopresta.

Autobianchi A-112 Giovani | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Milánský architekt Corrado Lopresto je milovník aut, jeho specializací je design. Ve své sbírce má perly italského autodesignu, včetně nekolika konceptů a speciálních modelů karosovaných slavnými stylisty v omezeném počtu kusů.

Autobianchi A-112 Giovani

Autobianchi A112 Giovani patří k prvním skupině, studio Pininfarina svůj oranžovo-bílý koncept v roce 1973 koncipovalo pro mladé (giovani znamená italsky „mladí“). Jako základ použili Autobianchi A112, které bylo ve své době velmi populární právě mezi mladými.

Pininfarina koncipoval auto jako laciný roadster se skládacími díly střechy. Jednoduchosti nahrávala plastová karoserie tvořená minimem dílů, hmotnost se tak podařilo srazit na 660 kilogramů. Hranatý vzhled tehdy frčel, jednoduché tvary dělají parádu i dnes.

Některé komponenty jako volant, třináctipalcová kola, přední světla nebo přístrojový štít převzali stylisté Pininfariny ze sériového modelu, stejně tak čtyřválcový litrový motor s výkonem 58 koní a čtyřstupňovou převodovku.

Fotogalerie

Studie plážové buginy měla ambice na sériovou výrobu, i přes příznivý ohlas u publika však zůstalo jen u konceptu. Auto se představilo na autosalonu v Ženevě v roce 1973. Pozítří, 3. března, otevírá nejdůležitější evropský autosalon na hranicích Švýcarska a Francie už po pětaosmdesáté.

Představení A112 Giovani bylo oznámeno předem, u Pininfariny ale dokončili auto až den před otevřením. Při zahájení autosalonu ale v Ženevě na stánku Autobianchi chybělo, vystavili ho až s několikahodinovým zpožděním, kamion, který ho vezl totiž uvízl na hranici kvůli stávce italských celníků.

Automobilka Autobianchi

Původ firmy sahá do roku 1885, ve kterém Edoardo Bianchi založil společnost na výrobu jízdních kol. V roce 1887 začal s výrobou motocyklů a rok na to postavil první auto. Osobáky vyráběl Bianchi až do druhé světové války, poté přesedlal na produkci nákladních vozů pro armádu. V roce 1943 ovšem továrnu vybombardovali spojenci. Výrobu se podařilo obnovit, v roce 1946 ale zakladatel firmy umírá. Bianchi jako slavná firma vyrábějící bleděmodrá jízdní kola existuje dodnes.

Automobilka Autobianchi vznikla vyčleněním z firmy Bianchi v roce 1955, kdy ji převzal Fiat společně s pneumatikářskou firmou Pirelli a zahájili výrobu osobních aut. První vyjelo v roce 1957 a stálo na základech Fiatu 500, jmenovalo se Bianchina. Na stejné bázi vznikl i kombík Panoramica. Sportovně tvarovaný model Stellina stál na technice Fiatu 600 a měl plastovou karoserii.

Autobianchi A-112 Giovani

Autobianchi Primula z roku 1964 byl zas první hatchback koncernu Fiat, při představení měl velký ohlas. V roce 1968 převzal automobilku kompletně Fiat, to už vývojáři dokončovali nejslavnější model značky, maličkou A112, která se vyráběla také pod značkou Lancia. Pod ní přešlo Autobianchi v polovině sedmdesátých let. V roce 1985 se představuje model Y10, s jehož vyřazením z produkce v roce 1995 značka Autobianchi zanikla. Stojí za zmínku, že Y10 vzniklo 1,1 milionu, A112, který se vyráběla až do roku 1986, o dvě stě tisíc víc.





Nejčtenější

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Další z rubriky

Obytný přívěs Karosa W 4 Dingo
Autofotka týdne: Nejkrásnější český karavan je dnes opravdová rarita

Nejhezčím tuzemským továrně vyráběným obytným přívěsem byla Karosa W 4 zvaná Dingo. Tento obytný přívěs budil zaslouženou pozornost nejen svým vzhledem, ale i...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Studebaker Avanti
Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.