Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Bláznivé autobianchi, které nestihlo premiéru

aktualizováno 
Autobianchi je dávno zrušená a zapomenutá značka, její jméno se čte „autobianki“. Slavné studio Pininfarina pro ní kdysi namalovalo koncept buginy pro mladé. Dnes je ve sbírce známého italského sběratele aut Corrada Lopresta.

Autobianchi A-112 Giovani | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Milánský architekt Corrado Lopresto je milovník aut, jeho specializací je design. Ve své sbírce má perly italského autodesignu, včetně nekolika konceptů a speciálních modelů karosovaných slavnými stylisty v omezeném počtu kusů.

Autobianchi A-112 Giovani

Autobianchi A112 Giovani patří k prvním skupině, studio Pininfarina svůj oranžovo-bílý koncept v roce 1973 koncipovalo pro mladé (giovani znamená italsky „mladí“). Jako základ použili Autobianchi A112, které bylo ve své době velmi populární právě mezi mladými.

Pininfarina koncipoval auto jako laciný roadster se skládacími díly střechy. Jednoduchosti nahrávala plastová karoserie tvořená minimem dílů, hmotnost se tak podařilo srazit na 660 kilogramů. Hranatý vzhled tehdy frčel, jednoduché tvary dělají parádu i dnes.

Některé komponenty jako volant, třináctipalcová kola, přední světla nebo přístrojový štít převzali stylisté Pininfariny ze sériového modelu, stejně tak čtyřválcový litrový motor s výkonem 58 koní a čtyřstupňovou převodovku.

Fotogalerie

Studie plážové buginy měla ambice na sériovou výrobu, i přes příznivý ohlas u publika však zůstalo jen u konceptu. Auto se představilo na autosalonu v Ženevě v roce 1973. Pozítří, 3. března, otevírá nejdůležitější evropský autosalon na hranicích Švýcarska a Francie už po pětaosmdesáté.

Představení A112 Giovani bylo oznámeno předem, u Pininfariny ale dokončili auto až den před otevřením. Při zahájení autosalonu ale v Ženevě na stánku Autobianchi chybělo, vystavili ho až s několikahodinovým zpožděním, kamion, který ho vezl totiž uvízl na hranici kvůli stávce italských celníků.

Automobilka Autobianchi

Původ firmy sahá do roku 1885, ve kterém Edoardo Bianchi založil společnost na výrobu jízdních kol. V roce 1887 začal s výrobou motocyklů a rok na to postavil první auto. Osobáky vyráběl Bianchi až do druhé světové války, poté přesedlal na produkci nákladních vozů pro armádu. V roce 1943 ovšem továrnu vybombardovali spojenci. Výrobu se podařilo obnovit, v roce 1946 ale zakladatel firmy umírá. Bianchi jako slavná firma vyrábějící bleděmodrá jízdní kola existuje dodnes.

Automobilka Autobianchi vznikla vyčleněním z firmy Bianchi v roce 1955, kdy ji převzal Fiat společně s pneumatikářskou firmou Pirelli a zahájili výrobu osobních aut. První vyjelo v roce 1957 a stálo na základech Fiatu 500, jmenovalo se Bianchina. Na stejné bázi vznikl i kombík Panoramica. Sportovně tvarovaný model Stellina stál na technice Fiatu 600 a měl plastovou karoserii.

Autobianchi A-112 Giovani

Autobianchi Primula z roku 1964 byl zas první hatchback koncernu Fiat, při představení měl velký ohlas. V roce 1968 převzal automobilku kompletně Fiat, to už vývojáři dokončovali nejslavnější model značky, maličkou A112, která se vyráběla také pod značkou Lancia. Pod ní přešlo Autobianchi v polovině sedmdesátých let. V roce 1985 se představuje model Y10, s jehož vyřazením z produkce v roce 1995 značka Autobianchi zanikla. Stojí za zmínku, že Y10 vzniklo 1,1 milionu, A112, který se vyráběla až do roku 1986, o dvě stě tisíc víc.





Nejčtenější

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Další z rubriky

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.