Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy i popeláři tankují plyn

aktualizováno 
Rostoucí ceny benzinu a motorové nafty nutí firmy hledat levnější palivo pro služební vozy. Zvyšuje se zájem o auta na alternativní pohon. Využívají je popeláři či plynaři, uvažuje se také o ekologických autobusech.

Popelářské auto na zemn plyn (CNG) | foto: RWE

Burácení silných motorů a oblaka dýmu za výfukem, za nimiž se dříve lidé obdivně otáčeli, již nejsou v módě. Ba naopak, dnes se za stejnými zvuky a pachy lidé otáčejí spíše s výrazem pohoršení.
Dieselové a benzinové motory aut přestávají být v kurzu. Do módy se dostávají motory na alternativní pohon, třeba na plyn či elektřinu.

Může za to nejen to, že jsou šetrnější k životnímu prostředí, ale hlavně rostoucí cena ropy. Kvůli ní stále více firem i domácností začíná po vozech na alternativní pohon pokukovat. S obnovou vozového parku začaly například Pražské služby. Ty nakupují popelářská a čisticí auta na plyn. Společnost Pražská plynárenská má již 53 služebních aut na plyn. Uvažuje o nich i magistrát, provozovatelé taxislužeb či zásilkové firmy. O nákupu autobusů jezdících na plyn nebo elektřinu přemýšlí i Dopravní podnik.

Auto na plyn je dražší
Zrovna tento týden městská rada přislíbila Pražským službám příspěvek dva miliony korun na nákup pěti aut s plynovým pohonem. Celková cena vozidel je 27 milionů korun. Popeláři již dnes jezdí čtyřmi auty na stlačený plyn, dalšími dvěma vozy vyrážejí čistit ulice.

"Do konce roku budeme mít celkem12 vozidel na zemní plyn. Příští rok máme v plánu pořídit dalších asi 8 aut. Ekologie je ,drahá‘, a tak vše bude záležet na finančních možnostech," řekla mluvčí Pražských služeb Miroslava Egererová.

Plány magistrátu, který má ve společnosti majetkový podíl, jdou ještě dál - úřad chce postupně obměnit všechna vozidla na svoz odpadu a čištění ulic, která jezdí na naftový pohon. Nyní jich v metropoli jezdí na dvě stě padesát.

"Stlačený zemní plyn patří dnes mezi nejvíce využívané alternativní pohonné hmoty. Podporou vozidel poháněných plynem snižujeme znečištění ovzduší v Praze," řekl radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).

Vozy na zemní plyn budou vidět zejména v centru města. "A pracují na směnný provoz tak, aby byly co nejvíce využity," dodala Egererová.

Vozy na zemní plyn jsou však dražší než ty na naftu. Rozdíl v ceně je jeden až dva miliony korun. "Ovšem celková úspora v ceně paliva ve srovnání s naftovým pohonem u jednoho vozu je po dobu jeho desetileté životnosti 2 miliony korun," spočítala mluvčí.

Po zemním plynu nebo elektřině pokukuje i pražský dopravce. V podmínkách nedávno vypsaného tendru na 720 autobusů, které mají být do Prahy dodány do roku 2013, je právě ekologičnost vozů. "Zaměřili jsme se zejména na ekologické aspekty. Vypsali jsme podmínky pro takové nabídky, které by zohledňovaly i alternativní typy pohonů," potvrdil Ondřej Pečený z Dopravního podniku.

S naftou se chce rozloučit také například mezinárodní doručovatelská společnost TNT. Od května zavádí do provozu 100 elektrických nákladních aut. Ta začínají jezdit ve Velké Británii, Číně a Austrálii, ale dostanou se i do Prahy.

"Plánujeme zavést elektrická vozidla ve všech velkých evropských městech, takže se na ně můžeme těšit brzy i v Praze. Snad již v příštím roce bychom měli znát termíny, kdy budou uvedena do provozu," potvrdila jednatelka TNT Express v České republice Ivana Prosecká. Ekologická auta využívají také některé taxislužby.

Typy motorů

Stlačený zemní plyn je považován za čistější alternativu k benzinu a motorové naftě. Cena plynu je nižší než cena nafty, proto je provoz levnější. Nevýhodou je zmenšení zavazadlového prostoru, kde musí být nádrže, a řídká síť čerpacích stanic.

Elektromobil je vůz na elektrický pohon. Jako zdroj energie využívá obvykle akumulátor, který musí být před jízdou nabit. Proto je nevýhodou to, že na kapacitě akumulátoru závisí dojezdová vzdálenost vozu.

Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho auta. Často je to kombinace nafty, kterou využívá motor při rozjíždění, a elektřiny, kterou motor vyrábí při brzdění a je používána při jízdě.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.