Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autodíly v Česku: padělky, kusy vraků a rozebraná kradená auta

  11:45aktualizováno  11:45
Česko a další evropské země zaplavují neoriginální automobilové díly z Asie. Na českých inzertních serverech se vedle toho opět ve větší míře začaly objevovat podezřelé náhradní díly, například z bouraných aut.

Ilustrační snímek | foto: autobotanik.livejournal.com

Až desetina dílů nabízených v Evropě je padělaných. Jde především o oleje a filtry, zapalovací svíčky, vnější osvětlení vozidel, ale i velmi podstatné části, jako jsou tlumiče pérování, karosářské díly, brzdy a jejich součásti, airbagy nebo díly řízení. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia a Týmu silniční bezpečnosti.

„Ročně na světových silnicích umírá zhruba 1,3 milionu osob, dalších 30 až 50 milionů je zraněno. Asi tři procenta nehod jdou na vrub nekvalitních náhradních dílů. To znamená, že téměř 40 tisíc osob umírá zbytečně,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Vedle méně kvalitní asijské produkce se na českých inzertních serverech začaly ve větší míře objevovat součástky, které prodejci vyřezali z vážně nabouraných nebo kradených aut. Dokonce se objevily i specializované e-shopy. S prodejem takových dílů jde ruku v ruce i snaha překupníků prodat auta svařená z několika bouraných vozů.

Kradená auta nebo auta po vážných nehodách jsou pro překupníky celkem jednoduchým zdrojem příjmů. Díly, ale i celé vyřezané části, které nebyly při nehodě nijak poškozeny, jsou i na solidních inzertních webech nabízeny za přijatelné ceny. „Když je poptávka, je i nabídka. Je tedy zřejmé, že když jsou v inzerci díly, budou se na trhu opět objevovat auta, která jsou neodborně poskládána z několika bouraček, ale na první pohled budí dojem hezké ojetiny. Takové auto není laik prakticky schopen poznat,“ dodal Petr Vaněček z AAA Auto.

Ročně se ze zahraničí podle údajů Sdružení dovozců automobilů doveze okolo 150 tisíc ojetých aut. Za prvních pět měsíců letošního roku už importéři dodali na český trh přes 65 tisíc vozů a více než 80 tisíc ještě pravděpodobně přibude do konce roku. „Ze západoevropských zemí se běžně vyvážejí vozidla, která byla vyřazena z registru například z důvodu totální škody. Třeba v sousedním Německu je ročně zbaveno registrace přibližně osm milionů aut, ale jen zhruba tři miliony aut je reálně vyřazeno z provozu. Takové vozy pak překupníci prodávají zejména v sousedních státech,“ uvádí Jan Dryák ze společnosti Cebia, která prověřuje původ ojetých aut.





Nejčtenější

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Další z rubriky

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Museo Enzo Ferrari Modena
Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.