Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: autobotanik.livejournal.com

Autodíly v Česku: padělky, kusy vraků a rozebraná kradená auta

  • 61
Česko a další evropské země zaplavují neoriginální automobilové díly z Asie. Na českých inzertních serverech se vedle toho opět ve větší míře začaly objevovat podezřelé náhradní díly, například z bouraných aut.

Až desetina dílů nabízených v Evropě je padělaných. Jde především o oleje a filtry, zapalovací svíčky, vnější osvětlení vozidel, ale i velmi podstatné části, jako jsou tlumiče pérování, karosářské díly, brzdy a jejich součásti, airbagy nebo díly řízení. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia a Týmu silniční bezpečnosti.

„Ročně na světových silnicích umírá zhruba 1,3 milionu osob, dalších 30 až 50 milionů je zraněno. Asi tři procenta nehod jdou na vrub nekvalitních náhradních dílů. To znamená, že téměř 40 tisíc osob umírá zbytečně,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Vedle méně kvalitní asijské produkce se na českých inzertních serverech začaly ve větší míře objevovat součástky, které prodejci vyřezali z vážně nabouraných nebo kradených aut. Dokonce se objevily i specializované e-shopy. S prodejem takových dílů jde ruku v ruce i snaha překupníků prodat auta svařená z několika bouraných vozů.

Kradená auta nebo auta po vážných nehodách jsou pro překupníky celkem jednoduchým zdrojem příjmů. Díly, ale i celé vyřezané části, které nebyly při nehodě nijak poškozeny, jsou i na solidních inzertních webech nabízeny za přijatelné ceny. „Když je poptávka, je i nabídka. Je tedy zřejmé, že když jsou v inzerci díly, budou se na trhu opět objevovat auta, která jsou neodborně poskládána z několika bouraček, ale na první pohled budí dojem hezké ojetiny. Takové auto není laik prakticky schopen poznat,“ dodal Petr Vaněček z AAA Auto.

Ročně se ze zahraničí podle údajů Sdružení dovozců automobilů doveze okolo 150 tisíc ojetých aut. Za prvních pět měsíců letošního roku už importéři dodali na český trh přes 65 tisíc vozů a více než 80 tisíc ještě pravděpodobně přibude do konce roku. „Ze západoevropských zemí se běžně vyvážejí vozidla, která byla vyřazena z registru například z důvodu totální škody. Třeba v sousedním Německu je ročně zbaveno registrace přibližně osm milionů aut, ale jen zhruba tři miliony aut je reálně vyřazeno z provozu. Takové vozy pak překupníci prodávají zejména v sousedních státech,“ uvádí Jan Dryák ze společnosti Cebia, která prověřuje původ ojetých aut.