Autodoplňky stárnou rychleji než auta

Čím víc v Česku motorista investuje při koupi nového automobilu do jeho nadstandardní výbavy, tím víc při prodeji ojetiny prodělá. "Doplňky a příslušenství sice cenu ovlivňují, avšak jejich vliv slábne se stářím vozidla. S výjimkou klimatizace, airbagu, posilovače řízení a některých dalších podobně významných výbav mají po třech až pěti letech prakticky zanedbatelný dopad na cenu," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. "Ztrácejí hodnotu rychleji než vozidlo samo a vlastně už jen zlepšují jeho prodejnost na trhu ojetin." Pro kapsu řidiče, který do nadstandardní výbavy investoval, to není příjemné zjištění, nicméně může být rád, že v tuzemsku zatím nenastal stav obvyklý třeba v Německu. "Tam mnohé automobily bez nejžádanější výbavy, za kterou se považuje například klimatizace, ABS, airbagy, servořízení a podobně, jsou po několika letech provozu prakticky neprodejné," konstatuje Peter Kolník.
Rozhoduje stav auta

Šéf nákupu největšího bazaru v zemi AAA Auto Praha Tomáš Pánek z bohatých zkušeností vypočítává, že zájemci o jetá auta velmi ochotně zohledňují zařízení pro plynový pohon zejména u vozů Škoda Favorit a Škoda Felicia. "Musí jít ovšem o techniku plně funkční, perfektně instalovanou a samozřejmě úředně schválenou, zatímco plynové zařízení načerno namontované ve starém zahraničním autě odsouvá tento vůz na okraj zájmu, k neprodejnosti," informuje Tomáš Pánek. Dál lidé rádi kupují auta s kvalitním metalickým lakem. V létě jsou ochotni bohatě připlatit za klimatizaci, zatímco v zimě nad ní ohrnují nos. S přibývajícím časem stále žádanější jsou airbagy a u automobilů s výjimkou těch nejmenších také posilovač řízení. "Automatickou převodovku ocení městští lidé, zatímco zákazníci z venkova ji považují spíš za přítěž," doplňuje Tomáš Pánek. Ten ovšem zdůrazňuje, že víc než nadstandardní výbavu zákazníci bazarů sledují technický stav nabízených vozidel.

Drahá výbava = velká ztráta

Největší prodělky naopak jsou třeba na drahé hi-fi technice. "Ta se z pořizovací ceny i sto padesáti tisíc korun po několika letech při prodeji ojetiny scvrkne v pouhých deset tisíc až patnáct tisíc korun," pokračuje Tomáš Pánek. Ohromné ztráty jsou na expediční výbavě jinak stále vyhledávanějších off-roadů: pořízení stojí až 200 tisíc korun, ovšem při prodeji cenu vozu zvýší zhruba o 20 tisíc. Kupci - s výjimkou hrstky opravdových znalců - zpravidla neocení ani značková litá kola: špičkové kusy pro luxusní vůz třeba i za 100 tisíc se při prodeji už po třech letech zmenší v pětinovou hodnotu. Někdy dokonce i ztráty při prodeji ojetiny přináší z doplňkové výbavy kupříkladu elektronika a bohatá elektrovýbava některých pověstně poruchových vozů. Platí to třeba o mimořádném elektronickém nasazení dnes už starých Renaultů 25 a Renaultů 11. Samostatnou kapitolou jsou sportovní úpravy. Auta s nimi si hosté bazarů rádi prohlédnou, ale obvykle nekoupí. Jednak nechtějí připlácet a jednak mají obavy, že vůz sportovního ražení má za sebou také sportovní život, a je tedy v horším technickém stavu.

Výhodný je střídmý výběr

Za samozřejmost se dnes už ve výbavě automobilu považují autorádia v pořizovací ceně zhruba do sedmi tisíc korun. Když je - a další podobně nepříliš nákladnou výbavu - motorista před prodejem ojetiny demontuje, tak si v očích potenciálního kupce vlastně ublíží. "Upadne totiž v podezření, že jeho vůz byl vykraden, měl víc majitelů nebo pochází z leasingu," vysvětluje Peter Kolník. Ani výbava, která patří k žádané, se v cenách jednotlivých částí v cenách nesčítá. Jinými sl ovy - supervybavený vůz může stát stejně jako jiný, který má doplňků třeba jen polovinu, leč nechybí mu to nejžádanější: klimatizace, servořízení, airbagy... "Z toho by měl motorista vycházet už při objednávání nového vozu," radí Tomáš Pánek. "Nemusí brát zrovna to nejlacinější, co existuje, neboť například nejlevnější bílá barva snižuje cenu jetého auta o pět až deset tisíc korun a snad ještě víc ubírá na hodnotě typicky taxikářská slonová kost. Zkušenosti napovídají, že naopak dobře se prodávají auta nemetalických pastelových barev, z továrně dodávaných výbav se vyplatí hned při koupi nového vozidla objednat ty, které by se dodatečně těžko a draze pořizovaly: klimatizaci, airbagy a posilovač řízení. Naopak dodatečně - levněji než od výrobce - lze snadno koupit alarm s imobilizérem či jiné ještě kvalitnější zabezpečovací zařízení, centrální zamykání, litá kola a kromě jiného i elektrické stahování oken."

Orientační příplatky za výbavu jetých vozů 1)

výbava

cena (Kč)

pohon LPG 2)

10 000

autoradio 3)

0

autoradio s CD

3000 až 6000

litá kola obyčejná

3000 až 5000

litá kola značková 4)

15 000 až 20 000

posilovač řízení

3000 až 5000

klimatizace v zimě

0

klimatizace v létě

až 20 000

kožené čalounění

10 000

airbag 5)

2000 až 5000

metalíza

5000 až 10 000

Poznámky: 1) starších tří let, 2) u nejrošířenějších vozů Škoda Felcia, u kterých pořizovací cena nového LPG zařízení činí 20 až 25 000 Kč, 3) obyčejné (v ceně do 7000 Kč), 4) pro luxusní auta, (v pořizovací ceně až 100 000 Kč), 5) příplatek je vyšší, když jsou ve voze dva

Pramen: Mobil Data, AAA Auto Praha, MF DNES



Orientační ztráty na ceně za výbavu jetých vozů 1)

výbava

pokles ceny (Kč)

celokoženková (taxi) sedadla 2)

-10 až 15 000

bílá barva

-5 až 10 000

nekvalitní metalýza

až -10 000

Poznámky: 1) starších tří let, 2) přepočítáno na ojetinu v ceně zhruba 150 000 Kč
Pramen: Mobil Data, AAA Auto Praha, MF DNES

Automatickou převodovku žádají hlavně řidiči ve městech.