Autofotka týdne: Legenda, která už nikdy nevyjede

Netradiční dřevník nafotil uživatel foto serveru Rajče.net Tomáš Přibil. Bleděmodrá pragovka už asi nikdy nepojede, její sestry dodnes neúnavně slouží. A stále je v terénu máloco překoná.
Praga S5T jako originální dřevník

Praga S5T jako originální dřevník | foto: Tomáš Přibil - big-head.rajce.idnes.cz

Stařičký náklaďák ve speciální verzi "dřevník" je pravým jménem Praga S5T, což je silniční varianta jednoho z nejslavnějších českých aut, Pragy V3S. A právě "vejtřaska" v těchto dnech slaví 60 let od dokončení prvního prototypu. Verze Praga S5T (S – silniční, 5T – užitečná hmotnost 5 tun) vznikla o tři roky později.

Pragováčtí inženýři vyvinuli v přísném utajení vojenský náklaďák s obdivuhodnými terénními schopnostmi za pouhých pět měsíců.

Praga S5T jako originální dřevník

Pod kapotu (tedy přesněji pod kabinu) se dostal šestiválcový motor, který byl odvozen z pohonné jednotky těžkého nákladního vozu Tatra 111. Dá se říci, že nový motor vznikl prostým rozpůlením vidlicového dvanáctiválce ze "stojedenáctky".

O pohodlí nemůže být v kabině slavné pragovky řeč. V zimě netopí, v létě v ní je vedro. Převodovka nemá žádnou synchronizaci, hlavně zimní startování se dá přirovnat k šamanskému obřadu a řízení vyžaduje hodně síly, zkušeností a odvahy. Největším zádrhelem bývá ovládání vzduchových brzd.

Jejím terénním vlastnostem se ale vyrovná jen málokterý novější dopravní prostředek: V3S se může brodit skoro metrem vody, problémy jí nedělá ani kolmá překážka vysoká 40 centimetrů. V rukou odvážného a zkušeného řidiče projede snad úplně všechno.

Česká armáda proto "vejtřasky" používá dodnes, sloužily i na zahraničních misích. Ve flotile je mají opraváři pražského dopravního podniku, povětšinou v oranžovém lakování, šedé zase často vozí na zádech cisternu u fekálních vozů.

Nenáročný a houževnatý vůz našel své místo i v zemědělství nebo na stavbách. První "vejtřaska" vyjela na dvůr továrny před 60 lety, 18. února 1952. Silniční provedení S5T, které dalo vzniknout autofotce tohoto týdne se začalo vyrábět v roce 1956.

Většími modifikacemi prošla "vejtřaska" na počátku 80. let, když už se vyráběla v Bratislavských automobilových závodech. Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Kariéra nezdolného vozu tím ale přesto nebyla ukončena. Ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči, kde dostaly vodou chlazené motory Avia, jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...