Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Legenda, která už nikdy nevyjede

aktualizováno 
Netradiční dřevník nafotil uživatel foto serveru Rajče.net Tomáš Přibil. Bleděmodrá pragovka už asi nikdy nepojede, její sestry dodnes neúnavně slouží. A stále je v terénu máloco překoná.

Praga S5T jako originální dřevník | foto: Tomáš Přibil - big-head.rajce.idnes.cz

Stařičký náklaďák ve speciální verzi "dřevník" je pravým jménem Praga S5T, což je silniční varianta jednoho z nejslavnějších českých aut, Pragy V3S. A právě "vejtřaska" v těchto dnech slaví 60 let od dokončení prvního prototypu. Verze Praga S5T (S – silniční, 5T – užitečná hmotnost 5 tun) vznikla o tři roky později.

Pragováčtí inženýři vyvinuli v přísném utajení vojenský náklaďák s obdivuhodnými terénními schopnostmi za pouhých pět měsíců.

Praga S5T jako originální dřevník

Pod kapotu (tedy přesněji pod kabinu) se dostal šestiválcový motor, který byl odvozen z pohonné jednotky těžkého nákladního vozu Tatra 111. Dá se říci, že nový motor vznikl prostým rozpůlením vidlicového dvanáctiválce ze "stojedenáctky".

Fotogalerie

O pohodlí nemůže být v kabině slavné pragovky řeč. V zimě netopí, v létě v ní je vedro. Převodovka nemá žádnou synchronizaci, hlavně zimní startování se dá přirovnat k šamanskému obřadu a řízení vyžaduje hodně síly, zkušeností a odvahy. Největším zádrhelem bývá ovládání vzduchových brzd.

Jejím terénním vlastnostem se ale vyrovná jen málokterý novější dopravní prostředek: V3S se může brodit skoro metrem vody, problémy jí nedělá ani kolmá překážka vysoká 40 centimetrů. V rukou odvážného a zkušeného řidiče projede snad úplně všechno.

Česká armáda proto "vejtřasky" používá dodnes, sloužily i na zahraničních misích. Ve flotile je mají opraváři pražského dopravního podniku, povětšinou v oranžovém lakování, šedé zase často vozí na zádech cisternu u fekálních vozů.

Nenáročný a houževnatý vůz našel své místo i v zemědělství nebo na stavbách. První "vejtřaska" vyjela na dvůr továrny před 60 lety, 18. února 1952. Silniční provedení S5T, které dalo vzniknout autofotce tohoto týdne se začalo vyrábět v roce 1956.

Fotogalerie na Rajce.net

Většími modifikacemi prošla "vejtřaska" na počátku 80. let, když už se vyráběla v Bratislavských automobilových závodech. Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Kariéra nezdolného vozu tím ale přesto nebyla ukončena. Ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči, kde dostaly vodou chlazené motory Avia, jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.