Autofotka týdne: Legenda, která už nikdy nevyjede

Netradiční dřevník nafotil uživatel foto serveru Rajče.net Tomáš Přibil. Bleděmodrá pragovka už asi nikdy nepojede, její sestry dodnes neúnavně slouží. A stále je v terénu máloco překoná.
Praga S5T jako originální dřevník

Praga S5T jako originální dřevník | foto: Tomáš Přibil - big-head.rajce.idnes.cz

Stařičký náklaďák ve speciální verzi "dřevník" je pravým jménem Praga S5T, což je silniční varianta jednoho z nejslavnějších českých aut, Pragy V3S. A právě "vejtřaska" v těchto dnech slaví 60 let od dokončení prvního prototypu. Verze Praga S5T (S – silniční, 5T – užitečná hmotnost 5 tun) vznikla o tři roky později.

Pragováčtí inženýři vyvinuli v přísném utajení vojenský náklaďák s obdivuhodnými terénními schopnostmi za pouhých pět měsíců.

Praga S5T jako originální dřevník

Pod kapotu (tedy přesněji pod kabinu) se dostal šestiválcový motor, který byl odvozen z pohonné jednotky těžkého nákladního vozu Tatra 111. Dá se říci, že nový motor vznikl prostým rozpůlením vidlicového dvanáctiválce ze "stojedenáctky".

O pohodlí nemůže být v kabině slavné pragovky řeč. V zimě netopí, v létě v ní je vedro. Převodovka nemá žádnou synchronizaci, hlavně zimní startování se dá přirovnat k šamanskému obřadu a řízení vyžaduje hodně síly, zkušeností a odvahy. Největším zádrhelem bývá ovládání vzduchových brzd.

Jejím terénním vlastnostem se ale vyrovná jen málokterý novější dopravní prostředek: V3S se může brodit skoro metrem vody, problémy jí nedělá ani kolmá překážka vysoká 40 centimetrů. V rukou odvážného a zkušeného řidiče projede snad úplně všechno.

Česká armáda proto "vejtřasky" používá dodnes, sloužily i na zahraničních misích. Ve flotile je mají opraváři pražského dopravního podniku, povětšinou v oranžovém lakování, šedé zase často vozí na zádech cisternu u fekálních vozů.

Nenáročný a houževnatý vůz našel své místo i v zemědělství nebo na stavbách. První "vejtřaska" vyjela na dvůr továrny před 60 lety, 18. února 1952. Silniční provedení S5T, které dalo vzniknout autofotce tohoto týdne se začalo vyrábět v roce 1956.

Většími modifikacemi prošla "vejtřaska" na počátku 80. let, když už se vyráběla v Bratislavských automobilových závodech. Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Kariéra nezdolného vozu tím ale přesto nebyla ukončena. Ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči, kde dostaly vodou chlazené motory Avia, jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...