Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Legenda legend, královna rallye, Lancia Delta Integrale

aktualizováno 
Před dvaceti lety ovládla závody a dodnes se na její vítězství vzpomíná. Jeden z nejoriginálnějších a nejúspěšnějších vozů světa ve skutečnosti podpořil prodej modelu, který se z trhu už pomalu vytrácel.

Lancia Delta v roce 1994 na Rally Šumava | foto: vencat.rajce.net/

Každý týden pro vás vybíráme fotku týdne od našich čtenářů nebo z galerií s automobilovou tématikou mezi fotoalby na Rajče.net.

Možná to zní neuvěřitelně. Jeden z nejúspěšnějších závodních vozů historie pochází od značky, u které by si to dnes dokázal představit jen málokdo. Od italské Lancie.

Jejím návrhářem je slavný Giorgetto Giugiaro. V nabídce měla dva motory o objemu 1,3 a 1,5 litru, které později nahradila silnější řada 1600 GT a HF. Mezi nápravami byl umístěn na svou dobu unikátní diferenciál s proměnlivou svorností.

Lancia si brzy získala spousty věrných fanoušků a rok po své premiéře získala ocenění Auto roku 1980. Její koncepce je dodnes nadčasová.

"Jízda v deltě je kapitola sama pro sebe. Její reakce jsou rychlejší než vaše myšlenka," popisuje zkušenost s italskou ikonou web autoroad.cz. "Její adheze je prostě neuvěřitelná. Volant klade ten správný odpor a cítíte v něm každý pohyb. Zatáčí s ohromnou přesností a na silnici vám umožní využít každý centimetr. Řazení má delší dráhy, ale je přesné a rychlé."

Originální demonstrace síly, sportovně laděný vzhled a skvělé jízdní vlastnosti ale vyvažovala náročnější údržba a čím dál větší poruchovost. V roce 1985 prodej lancie narozdíl od obliby klesal a všechno by možná dopadlo jinak, kdyby Lancia nevjela do seriálu mistrovství světa.

Oživlá legenda

Jako první se do závodů vrhla v roce 1985 Lancia Delta S4, ale její kategorie sk.B nad 1600 ccm byla po roce zrušena a do soutěže se zapojila sériově vyráběná Lancia Delta HF 4 WD.

Pod kapotou měla příčně uložený přeplňovaný dvouvačkový motor s osmi ventily, po ní už následovala 16V verze osazená hliníkovou hlavou a novými vsřikovacími tryskami. Motory EVO později překonaly hranici 200 koní a rychlosti přes 220 km/h.

Do konce roku 1993 byly představeny čtyři další modely této úspěšné řady. Rozšiřoval se rozchod kol a karoserie, zlepšovalo vstřikování a posilovaly brzdy. Ke slovu se dostala i ABS. Jako poslední vjížděla do závodů Lancia Delta HF Integrale 16v Kat.

Bilance této klasiky automobilového sportu je neuvěřitelná. V letech 1987 až 1992 získala Integrale šest titulů mistra světa, celkově pak 10 titulů, patnáctkrát vyhrála mistrovství Evropy.

Lancia Delta HF s  pohonem všech kol byla nakonec vyráběna od listopadu roku 1986 až do dubna roku 1994. Cena upravené rallye verze se v současnosti pohybuje kolem 10 000 Eur a nejlepší kousky jsou prý v Itálii.

Autofotka týdne byla pochází od uživatele vencat. Celou fotogalerii s názvem Rally Šumava 1994 si můžete prohlédnout ZDE.

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.