Lancia Delta v roce 1994 na Rally Šumava

Lancia Delta v roce 1994 na Rally Šumava | foto: vencat.rajce.net/

Autofotka týdne: Legenda legend, královna rallye, Lancia Delta Integrale

  • 29
Před dvaceti lety ovládla závody a dodnes se na její vítězství vzpomíná. Jeden z nejoriginálnějších a nejúspěšnějších vozů světa ve skutečnosti podpořil prodej modelu, který se z trhu už pomalu vytrácel.

Každý týden pro vás vybíráme fotku týdne od našich čtenářů nebo z galerií s automobilovou tématikou mezi fotoalby na Rajče.net.

Možná to zní neuvěřitelně. Jeden z nejúspěšnějších závodních vozů historie pochází od značky, u které by si to dnes dokázal představit jen málokdo. Od italské Lancie.

Jejím návrhářem je slavný Giorgetto Giugiaro. V nabídce měla dva motory o objemu 1,3 a 1,5 litru, které později nahradila silnější řada 1600 GT a HF. Mezi nápravami byl umístěn na svou dobu unikátní diferenciál s proměnlivou svorností.

Lancia si brzy získala spousty věrných fanoušků a rok po své premiéře získala ocenění Auto roku 1980. Její koncepce je dodnes nadčasová.

"Jízda v deltě je kapitola sama pro sebe. Její reakce jsou rychlejší než vaše myšlenka," popisuje zkušenost s italskou ikonou web autoroad.cz. "Její adheze je prostě neuvěřitelná. Volant klade ten správný odpor a cítíte v něm každý pohyb. Zatáčí s ohromnou přesností a na silnici vám umožní využít každý centimetr. Řazení má delší dráhy, ale je přesné a rychlé."

Originální demonstrace síly, sportovně laděný vzhled a skvělé jízdní vlastnosti ale vyvažovala náročnější údržba a čím dál větší poruchovost. V roce 1985 prodej lancie narozdíl od obliby klesal a všechno by možná dopadlo jinak, kdyby Lancia nevjela do seriálu mistrovství světa.

Oživlá legenda

Jako první se do závodů vrhla v roce 1985 Lancia Delta S4, ale její kategorie sk.B nad 1600 ccm byla po roce zrušena a do soutěže se zapojila sériově vyráběná Lancia Delta HF 4 WD.

Pod kapotou měla příčně uložený přeplňovaný dvouvačkový motor s osmi ventily, po ní už následovala 16V verze osazená hliníkovou hlavou a novými vsřikovacími tryskami. Motory EVO později překonaly hranici 200 koní a rychlosti přes 220 km/h.

Do konce roku 1993 byly představeny čtyři další modely této úspěšné řady. Rozšiřoval se rozchod kol a karoserie, zlepšovalo vstřikování a posilovaly brzdy. Ke slovu se dostala i ABS. Jako poslední vjížděla do závodů Lancia Delta HF Integrale 16v Kat.

Bilance této klasiky automobilového sportu je neuvěřitelná. V letech 1987 až 1992 získala Integrale šest titulů mistra světa, celkově pak 10 titulů, patnáctkrát vyhrála mistrovství Evropy.

Lancia Delta HF s  pohonem všech kol byla nakonec vyráběna od listopadu roku 1986 až do dubna roku 1994. Cena upravené rallye verze se v současnosti pohybuje kolem 10 000 Eur a nejlepší kousky jsou prý v Itálii.

Autofotka týdne byla pochází od uživatele vencat. Celou fotogalerii s názvem Rally Šumava 1994 si můžete prohlédnout ZDE.

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".