Každý týden pro vás vybíráme fotku týdne od našich čtenářů nebo z galerií s automobilovou tématikou mezi fotoalby na Rajče.net.
Možná to zní neuvěřitelně. Jeden z nejúspěšnějších závodních vozů historie pochází od značky, u které by si to dnes dokázal představit jen málokdo. Od italské Lancie.
Jejím návrhářem je slavný Giorgetto Giugiaro. V nabídce měla dva motory o objemu 1,3 a 1,5 litru, které později nahradila silnější řada 1600 GT a HF. Mezi nápravami byl umístěn na svou dobu unikátní diferenciál s proměnlivou svorností.
Lancia si brzy získala spousty věrných fanoušků a rok po své premiéře získala ocenění Auto roku 1980. Její koncepce je dodnes nadčasová.
"Jízda v deltě je kapitola sama pro sebe. Její reakce jsou rychlejší než vaše myšlenka," popisuje zkušenost s italskou ikonou web autoroad.cz. "Její adheze je prostě neuvěřitelná. Volant klade ten správný odpor a cítíte v něm každý pohyb. Zatáčí s ohromnou přesností a na silnici vám umožní využít každý centimetr. Řazení má delší dráhy, ale je přesné a rychlé."
Originální demonstrace síly, sportovně laděný vzhled a skvělé jízdní vlastnosti ale vyvažovala náročnější údržba a čím dál větší poruchovost. V roce 1985 prodej lancie narozdíl od obliby klesal a všechno by možná dopadlo jinak, kdyby Lancia nevjela do seriálu mistrovství světa.
Oživlá legenda
Jako první se do závodů vrhla v roce 1985 Lancia Delta S4, ale její kategorie sk.B nad 1600 ccm byla po roce zrušena a do soutěže se zapojila sériově vyráběná Lancia Delta HF 4 WD.
Pod kapotou měla příčně uložený přeplňovaný dvouvačkový motor s osmi ventily, po ní už následovala 16V verze osazená hliníkovou hlavou a novými vsřikovacími tryskami. Motory EVO později překonaly hranici 200 koní a rychlosti přes 220 km/h.
Do konce roku 1993 byly představeny čtyři další modely této úspěšné řady. Rozšiřoval se rozchod kol a karoserie, zlepšovalo vstřikování a posilovaly brzdy. Ke slovu se dostala i ABS. Jako poslední vjížděla do závodů Lancia Delta HF Integrale 16v Kat.
Bilance této klasiky automobilového sportu je neuvěřitelná. V letech 1987 až 1992 získala Integrale šest titulů mistra světa, celkově pak 10 titulů, patnáctkrát vyhrála mistrovství Evropy.
Lancia Delta HF s pohonem všech kol byla nakonec vyráběna od listopadu roku 1986 až do dubna roku 1994. Cena upravené rallye verze se v současnosti pohybuje kolem 10 000 Eur a nejlepší kousky jsou prý v Itálii.
Autofotka týdne byla pochází od uživatele vencat. Celou fotogalerii s názvem Rally Šumava 1994 si můžete prohlédnout ZDE.
Hledejte fotkyZapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne". |