Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: SUV mohla mít Alfa už před dvaceti lety

aktualizováno 
Italský autodesignér Nuccio Bertone zemřel před 20 lety, jen pár dní před zahájením ženevského autosalonu, který se koná tradičně začátkem března. Bertoneho studio si na autoshow ročníku 1997 připravil koncept Alfy Romeo do terénu. První sériové SUV slavné italské značky bude mít evropskou premiéru za pár dní právě v Ženevě.

Alfa Romeo Bertone 145 Sportut | foto: Carozzeria Bertone

Bertone Sportut postavili na základech Alfy Romeo 145. Dvoubarevný nekonvenčně tvarovaný koncept dorazil v době, kdy byla první auta typu SUV v plenkách, dnes tvoří auta s touto karoserií čtvrtinu evropského trhu a prodeje stále rostou.

V tom byla velikost slavných italských designérů, dokázali vizionářsky předvídat budoucnost a k tomu nabídnout i technická řešení specifických problémů. Nebyl to samoúčelný design, jak ho známe dnes. Kromě estetiky kladl důraz na funkčnost a technická řešení.

Sportut - jméno pochází z piemonstkého nářečí a odkazuje na sportovní univerzálnost (“tuttosport“), přesně jako klasické SUV - se žádného přímého následníka nedočkal, a to i přesto, že to nebyl jen obyčejný showcar. Šlo o funkční prototyp, který měl pod kapotou dvoulitrový čtyřválec spojený s manuální pětistupňovou převodovkou. Nechyběl pohon všech kol.

Fotogalerie

“Kromě posledních dvou měsíců, kdy se jeho zdravotní stav zhoršil, Nuccio osobně dohlížel na tento projekt, na kterém se začalo pracovat na jaře 1996,“ popsal kdysi Beppe Panicco, tehdejší šéf externí komunikace karosárny. Berotneho myšlenka byla jasná: „Říkal si, proč nechávat produkci SUV, které začínaly úspěšné tažení Evropou, jen na japonských automobilkách.“ Toyota RAV4, která patří k zakladatelkám této kategorie, se představila v roce 1994. V roce 1997 představil Mercedes svou třídu ML.

Nuccio Bertone miloval značku z Arese, bylo tedy logické, že chtěl sportut ozdobit znakem Alfy Romeo. “Říkal si, že by koncern Fiat mohl nabídnout moderní interpretaci tradičních offroadů,“ dodává Panicco. Poslední auto do terénu byla do té doby rustikální Campagnola, jejíž výrobu Fiat ukončil v roce 1987.

„V té době byl ovšem koncern Fiat ve velmi složité situaci a na práci na podobném voze neměl myšlenky. Byl by příliš nákladný, navíc určený pro segment trhu, který byl v té době jen velmi malý.“ Genialitu velikána Bertoneho ovšem skvěle potvrdila budoucnost.

SUV prozatím nabídla většina světových automobilek, Alfa Romeo zahajuje prodej svého prvního modelu této kategorie právě nyní (přesně dvacet let po Bertoneho konceptu), jmenuje se Stelvio.

Jen pro připomenutí: Alfa Romeo představila vlastní studii SUV už v roce 2003, jmenovala se Kamal.

Alfa Romeo Kamal, koncept z roku 2003

Alfa Romeo Kamal, koncept z roku 2003

Nuccio Bertone

Italský automobilový designér Nuccio Bertone zemřel 26. února 1997 ve věku 82 let. Proslavil se nejen jako tvůrce karosérií, ale byl i úspěšným průmyslníkem. Návrhářskou firmu, kterou převzal od svého otce Giovanniho, totiž rozšířil i o malou automobilku, zaměřenou na výrobu zvláštních druhů karosérií. U Bertoneho vznikalo třeba luxusní kupé Volvo 262C, kabriolety Opel Kadett a Fiaty Ritmo a Punto nebo sportovní model X1/9, založený na Fiatu 128.

Bertoneho práci ale více než dobře znají i čeští řidiči, byl to právě on, kdo začátkem 80. let přijal zakázku na design nové škodovky s předním pohonem, ze které vznikla Škoda Favorit. Zástupci mladoboleslavské továrny sice nejprve oslovili jiné proslulé italské designéry, Giorgetto Giugiaro ani studio Pininfarina ale z různých důvodů nemohly zakázku přijmout. Nakonec se uvolil Bertone a vůz, který díky práci jeho firmy vznikl, výrazně pomohl škodovce k dnešní prosperitě.

Favorit ale nebyl jediným velkosériovým automobilem, který Bertone navrhl. Z jeho dílny pocházel také Fiat 850 Spider nebo řada citroënů z 80. a 90. let, mimo jiné ikonický typ XM.

Po Bertoneho smrti začala sláva firmy upadat, podobně na tom ale byla řada dalších italských studií. Definitivně zkrachovala před třemi roky.





Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Museo Enzo Ferrari Modena
Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant...  celý článek

Kolorovaná fotografie ukazuje, že Eliška Junková jezdila se žlutou bugatti.
Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.