Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Vzácný mercedes se ukrýval na zahradě u Olomouce

aktualizováno 
Pátrají po něm sběratelé mercedesů po celém světě, přesto trčel čtyřicet let na zahradě v obci Bystrovany. Na vývoji Mercedesu Benz 170H se podílel Ferdinand Porsche. Však je taky hodně podobný legendárnímu Volkswagenu Broukovi.

Mercedes- Benz 170 H | foto: minerva1925.rajce.idnes.cz

Mercedes Benz 170H je jedním z mála vozů této automobilky, který má motor umístěný vzadu (H v označení znamená Heckmotor, tedy německy motor vzadu) a patří mezi nejvzácnější exponáty, které mohou fanoušci německé automobilky získat. Můžete v něm vidět i jednoho z prapředků populárního brouka.

Vůz se vyráběl od roku 1936 a pouhé tři roky. Ve své době se sice netěšil velké oblibě, nicméně jeho historická cena je obrovská, na celém světě jich zůstalo zachováno jen málo.

"Vůz jsem náhodou nalezl na zahradě domu v obci Bystrovany na okraji Olomouce, kde byl déle než 40 let zarostlý v hlíně. Rodina, žijící v domě se do poslední chvíle domnívala, že jejich prastrýc jim na zahradě před lety zanechal VW Brouk," líčí majitel Ludvík Otto.

Mercedes- Benz 170 H

Ve skutečnosti šlo o jeden z velmi mála existujících mercedesů s motorem vzadu.

Tento pokus Mercedesu o "lidový vůz" byl vyprojektován pod vedením  Ferdinanda Porsche, který v letech 1923 až 1932 pracoval u Mercedesu jako konstruktér.

"Model 170H má velmi mnoho společného s legendárním Volkswagenem Brouk," souhlasí Ludvík Otto. "Porsche se při konstrukci brouka poučil z mnoha chyb na tomto voze. Například problémy s chlazením vyřešil použitím vzduchem chlazeného motoru," popisuje. Čtyřválec 1,7 litru byl uložený za zadní nápravou, stejně jako u brouka nebo nejslavnějšího Porsche 911.

Mercedes- Benz 170 H

"Existovaly ještě verze 130H a 150H se slabšími motory a s karoseriemi, které ještě VW Brouk příliš nepřipomínaly," dodává Otto.

Model 170H byl ve své době obchodně neúspěšný, prodalo se jich jen velmi málo a zbytek vyrobených vozů byl rozebrán. Například agregáty byly použity do motorových člunů.

Renovace vozu z roku 1936 trvala Ludvíku Ottovi s mnoha přestávkami téměř deset let. "S ohledem na několik desetiletí, která vůz strávil na zahradě zabořený do hlíny, bylo na autě ve velmi špatném stavu téměř vše. Snad jen s výjimkou motoru a převodovky, kde stačila běžná generální oprava," popisuje.

Mercedes- Benz 170 H

"Maximum součástek jsem se pokusil zrenovovat, kde to nebylo možné, vyráběly se kopie. Některé součástky jsou shodné s modelem 170V (se stejným motorem vepředu a pohonem zadních kol), ale drtivá většina součástek se bohužel na žádném jiném modelu nevyskytuje, a proto jsou prakticky téměř nekoupitelné," uzavírá.

Fotogalerie na Rajce.net

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.