Mercedes- Benz 170 H | foto: minerva1925.rajce.idnes.cz

Autofotka týdne: Vzácný mercedes se ukrýval na zahradě u Olomouce

  • 70
Pátrají po něm sběratelé mercedesů po celém světě, přesto trčel čtyřicet let na zahradě v obci Bystrovany. Na vývoji Mercedesu Benz 170H se podílel Ferdinand Porsche. Však je taky hodně podobný legendárnímu Volkswagenu Broukovi.

Mercedes Benz 170H je jedním z mála vozů této automobilky, který má motor umístěný vzadu (H v označení znamená Heckmotor, tedy německy motor vzadu) a patří mezi nejvzácnější exponáty, které mohou fanoušci německé automobilky získat. Můžete v něm vidět i jednoho z prapředků populárního brouka.

Vůz se vyráběl od roku 1936 a pouhé tři roky. Ve své době se sice netěšil velké oblibě, nicméně jeho historická cena je obrovská, na celém světě jich zůstalo zachováno jen málo.

"Vůz jsem náhodou nalezl na zahradě domu v obci Bystrovany na okraji Olomouce, kde byl déle než 40 let zarostlý v hlíně. Rodina, žijící v domě se do poslední chvíle domnívala, že jejich prastrýc jim na zahradě před lety zanechal VW Brouk," líčí majitel Ludvík Otto.

Mercedes- Benz 170 H

Ve skutečnosti šlo o jeden z velmi mála existujících mercedesů s motorem vzadu.

Tento pokus Mercedesu o "lidový vůz" byl vyprojektován pod vedením  Ferdinanda Porsche, který v letech 1923 až 1932 pracoval u Mercedesu jako konstruktér.

"Model 170H má velmi mnoho společného s legendárním Volkswagenem Brouk," souhlasí Ludvík Otto. "Porsche se při konstrukci brouka poučil z mnoha chyb na tomto voze. Například problémy s chlazením vyřešil použitím vzduchem chlazeného motoru," popisuje. Čtyřválec 1,7 litru byl uložený za zadní nápravou, stejně jako u brouka nebo nejslavnějšího Porsche 911.

Mercedes- Benz 170 H

"Existovaly ještě verze 130H a 150H se slabšími motory a s karoseriemi, které ještě VW Brouk příliš nepřipomínaly," dodává Otto.

Model 170H byl ve své době obchodně neúspěšný, prodalo se jich jen velmi málo a zbytek vyrobených vozů byl rozebrán. Například agregáty byly použity do motorových člunů.

Renovace vozu z roku 1936 trvala Ludvíku Ottovi s mnoha přestávkami téměř deset let. "S ohledem na několik desetiletí, která vůz strávil na zahradě zabořený do hlíny, bylo na autě ve velmi špatném stavu téměř vše. Snad jen s výjimkou motoru a převodovky, kde stačila běžná generální oprava," popisuje.

Mercedes- Benz 170 H

"Maximum součástek jsem se pokusil zrenovovat, kde to nebylo možné, vyráběly se kopie. Některé součástky jsou shodné s modelem 170V (se stejným motorem vepředu a pohonem zadních kol), ale drtivá většina součástek se bohužel na žádném jiném modelu nevyskytuje, a proto jsou prakticky téměř nekoupitelné," uzavírá.

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".