Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autokomunismus po italsku: Máte koně navíc? Tak plaťte!

  12:08aktualizováno  12:08
Za každý kilowatt navíc pořádně zaplaťte. Italské ministerstvo financí přišlo na nový způsob jak naplnit státní pokladnu, argument si vypůjčilo od ekologů. Dosti pochybnou rovnici: více výkonu = více emisí, využilo při návrhu nové superdaně.

Symbol automobilové zhýralosti - Hummer H1 | foto: GM

Itálie je zemí malých aut, plechová legenda Fiat 500 udělá podle britského průzkumu sexbombu i z jeptišky. Trh na apeninském poloostrově je dlouhodobě rájem malých modelů. Nová daň, kterou zákonodárci chystají, tento zvyk asi ještě utuží.

Dan anti-SUV neprošla
Původně zamýšlený projekt, který měl postihnout především majitele obřích SUVček, ztroskotal. Zákonodárci se nebyli schopni shodnout na parametrech, podle kterých by se daň dvě eura za každý kilowatt výkonu účtovala.

Do původně navrhovaného limitu 2600 kilogramů pohotovostní hmotnosti, nad který by se pro méně než osmimimístná auta daň účtovala, se nevešly například ani velká rodinná MPVčka typu Renaultu Espace.

Za výkon zaplaťte
Italové nyní vymysleli nový, mnohem jednodušší model, který se dotkne ještě více řidičů. Logika je jednoduchá: Auta nad sto kilowattů (136 koní) výkonu motoru zaplatí větší daň než doposud.

Alfiero Grandi, náměstek ministra financí návrh nového opatření vysvětlil: "Navýšení daně bude diferencované, zasáhne více auta, silněji znečišťující ovzduší."

Do stovky kilowattů výkonu se automobilová daň nezmění, za výkon navíc se bude platit víc. Za každý kůň "nad limit" se každoročně bude platit přibližně jedno euro navíc.

Daňová taxa je zároveň odlišená podle emisní normy, kterou dané auto splňuje.

1 kW = 1,36 koní  |  1 kůň = 0,736 kW

Dnes už snad nenajdeme automobilku, která by nenabízela auto s výkonem větším než 100 kW.

Chov superaut typu ferrari, porsche, nebo lamborghini, se stane ještě nákladnějším koníčkem. Na kolik vyjde vlastnictví tisícikoňového Bugatti Veyron raději nepomyslet (2723 euro - pozn. red.).

Například za italský supersport Pagani Zonda majitel zaplatí 1721 euro, Hummer H1 s osmiválcovým motorem 6,6 litru, který byl největším trnem v oku ekologů při návrhu SUV-daně, vyjde na 726 euro.

Status symbol boháčů - Porsche Cayenne - vyjde na 966 euro navíc.

Sportovní devětsetjedenáctka od Porsche platila do nynějška 332 euro, nově by měla odvádět 795. Za Ferrari Scaglietti naúčtují 1430 namísto původních 1024 euro.

Jak budou nakonec Italové "biti" za vlastnictví silného auta, rozhodne parlament. Náměstek Grandi doplňuje:" Návrh nové daně je otevřený. Vláda čeká na úpravy, které navrhne parlament."

Jak se bude platit

EURO 0
do 100 kW (136 k): 3,00 euro/kW (2,21 euro/k)
nad 100 kW: 4,50 euro za každý kW navíc (3,31 euro/k)
EURO 1
do 100 kW (136 k): 2,90 euro/kW (2,13 euro/k)
nad 100 kW: 4,35 euro za každý kW navíc (3,20 euro/k)
EURO 2
do 100 kW (136 k): 2,80 euro/kW (2,06 euro/k)
nad 100 kW: 4,20 euro za každý kW navíc (3,09 euro/k)
EURO 3
do 100 kW (136 k): 2,70 euro/kW (1,99 euro/k)
nad 100 kW: 4,05 euro za každý kW navíc (2,98 euro/k)
EURO 4
do 100 kW (136 k): 2,58 euro/kW (1,90 euro/k)
nad 100 kW: 3,87 euro za každý kW navíc (2,85 euro/k)

PŘÍKLAD VÝPOČTU:
Škoda Suberb 2,8 / 142 kW (Euro 4)
100 kW x 2,58 euro = 258 euro
142 kW - 100 kW = 42 kW
42 kW x 3,87 euro = 162,5 euro
258 euro + 162,5 euro = 420,50 euro


Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.