Koupíte si nové auto a požádáte prodejce, ať vám do kufru přihodí ještě povinnou výbavu, případně alespoň autolékárničku.
S plně vybaveným vozem pak jedete domů a cestou vás zastaví hlídka policistů, kteří si vzpomenou, že vaši lékárničku zkontrolují.
Když budete mít stejnou smůlu jako redaktoři přílohy Auto MF DNES, můžete dostat pokutu až 2000 korun.
Z deseti nakoupených autolékárniček totiž dvě neodpovídaly vyhlášce ministerstva dopravy. V sadě povinné výbavy z kladenského autosalonu Citroën byly prošlé obvazy a v lékárničce z pražské prodejny Nissanu pro změnu chyběly latexové rukavice. To však nebyl jediný problém.
Nechte si sestavit vlastní autolékárničku |
Pokud chcete mít absolutní jistotu, že vybavení vaší autolékárničky bude v případě potřeby stoprocentně fungovat, nakupte si vše v lékárně zvlášť. Sice zaplatíte 300 až 400 korun, ale budete mít jistotu, že lékárnička je úplně nová a funkční. |
Údiv nad škrtidly
"Připadá mi to, jako kdybyste nám ukazoval lékárničky ze supermarketu určené dětem, s nimiž si hrají někde na pískovišti."
Tak okomentoval kvalitu obsahu autolékárniček, které MF DNES zakoupila v deseti autosalonech různých značek v Praze a v Kladně, lékař pražské záchranné služby Jan Oplt.
Ve všech baleních, z nichž některá nesou loga značek automobilek, jako jsou Volkswagen, Renault, Škoda nebo Peugeot, porota čtyř zdravotníků objevila vybavení, které k poskytnutí první pomoci ani nejde použít.Výrobci přitom žádný zákon neporušují. Stačí, že lékárnička je vybavena podle vyhlášky, a pak je vše v pořádku.
Podle tiskového mluvčího ministerstva zdravotnictví Tomáše Cikrta neexistuje uzákoněná norma, která by určovala například přesnou podobu škrtidla. A právě to bylo ve všech lékárničkách naprosto nevhodné.
"V životě jsem tak úzké škrtidlo neviděl," podivoval se lékař pražské záchranné služby Jan Oplt. "Hodí se tak pro odběr krve pětiletému dítěti, ne na záchranu dospělého člověka. Krvácení takovýmhle škrtidlem nezastavíte, spíš zraněnému ještě ublížíte. Je to jak guma do trenýrek.
Dostatečná není ani stanovená délka 70 centimetrů. "Pokud máte zastavit krvácení ze stehenní tepny stokilovému chlapovi, takhle krátké je k ničemu. Pryžové škrtidlo by mělo být dlouhé alespoň jeden metr a široké pět až šest centimetrů. Pak má smysl," dodává lékař pražské záchranky Jaroslav Valášek.
Oldřich Očenášek expert Stanice technické kontroly |
Než pojedete na STK, zkontrolujte, jestli nemáte prošlou lékárničku. V takovém případě byste na STK museli do jednoho měsíce znovu. Navíc byste platili 50 korun. Škrtidla z lékárničky jsou špatná. Krvácení raději zastavte utrženým rukávem z košile, radí záchranáři. |
Než použít škrtidlo některé z testovaných autolékárniček, doporučuje Valášek raději se snažit zastavit krvácení pomocí utrženého rukávu od košile. Tomáš Cikrt na základě testu přislíbil, že se ministerstvo obsahu lékárniček bude věnovat. "Vaše zjištění je alarmující, ale v minulosti jsme zde žádný takový podnět neměli," vysvětlil tiskový mluvčí.
Takové nůžky nemají ani prvňáčci
Jsou však i další části autolékárničky, jimiž by se podle Cikrta měla zabývat Česká obchodní inspekce. To se týká například náplastí, které nelepí, nebo nůžek, které se rozpadají. Ani to totiž není nic neobvyklého. V balení pro první pomoc od Citroënu jsme našli náplast, která vůbec nelepila.
"To je asi nějaká páska na přivazování kytek k tyči," nadneseně pronesl Jaroslav Valášek. Další náplasti použít sice šly, ale o tom, že by na kůži nějak dobře držely, se mluvit opravdu nedá. Dalším "špekem" byly nůžky. Ty se až na pár výjimek při použití rozpadají.
Nejsou ostré a pevnost materiálu, z něhož jsou vyrobeny, je horší než u nůžek pro školáky z prvního stupně základní školy. "V lékárničce by měly být nůžky, které dokážou rozstřihnout oděv zraněného nebo bezpečnostní pás," uvedl Lubomír Komárek ze Státního zdravotního ústavu.
Nůžky, které jsme však objevili v autolékárničkách, by se daly použít maximálně na přestřihnutí listu papíru. Faktem je, že cena za kvalitní nůžky by minimálně v jednom případě mohla převýšit cenu celé autolékárničky.
Balení zakoupené u prodejce značky Mercedes-Benz totiž stálo 141 korun. Kvalitní celokovové nůžky vyjdou přibližně na stokorunu. Důkazem, že ani podle ceny se při koupi autolékárničky nevyplatí řídit, je skutečnost, že téměř stejně nekvalitní balení zakoupené u kladenského prodejce vozů Opel stálo 331 korun.
Místo pevného šátku trojcípý igelit
"Celé to působí dojmem, že jediným cílem výrobců je splnit vyhlášku, která říká, co všechno v lékárničce musí být.
Dalším hlediskem je co nejnižší cena a až poté kvalita. Prakticky na všem je vidět snaha co nejvíc ušetřit," komentoval neuspokojivý stav lékárniček lékař Jaroslav Valášek. Jeho slova potvrzovala i resuscitační rouška v balení automobilky Ford, která se při simulaci použití rozpadla. Smích mezi lékaři vzbudil také trojcípý šátek z igelitu z balení zakoupeného v pražském Nissanu.
Vzhledem k tomu, že tato pomůcka má sloužit například k připevnění končetiny k dlaze, vyrábí se normálně z pevné tkaniny. U zkoušeného igelitu se však o pevnosti rozhodně mluvit nedalo. Jaroslav Valášek tak alespoň ocenil snahu některých výrobců, kteří na balení uvedli krizová telefonní čísla, případně návod, jak poskytnout první pomoc.
"To by mělo být povinně v každé autolékárničce. Náklady na kousek papíru jsou minimální, přínos pro záchranáře obrovský," říká Valášek. "Spousta lidí pořádně neumí ani popsat, kde se nehoda stala a jaká je na místě situace."
Obsah lékárničky |
Pro osobní automobil |
Latexové rukavice (1 pár) |
Obinadlo škrticí pryžové (1 ks) |
Náplast hladká (2,5 x 5 cm) (1 ks) |
Náplast s polštářkem (8 x 4 cm) (6 ks) |
Rouška resuscitační (1 ks) |
PVC rouška (1 ks) |
Zavírací špendlík (2 ks) |
Šátek trojcípý (2 ks) |
Nůžky (1 ks) |
Obvaz sterilní (5 x 7,5 cm) (1 ks) |
Obvaz sterilní č. 2, 3, 4 á (2 ks) |
Pro motocykl |
Obvaz sterilní č. 2 (1 ks) |
Obvaz sterilní č. 4 (1 ks) |
Šátek trojcípý (1 ks) |
Náplast s polštářkem 8 x 4 cm (3 ks) |
Obinadlo škrticí pryžové (1 ks) |
Rouška resuscitační (1 ks) |
Latexové rukavice (1 ks) |
Zavírací špendlík (2 ks) |
Lékaři, kteří hodnotili lékárničky:
*Lubomír Komárek, pracovník Státního zdravotního ústavu
*Jan Oplt, lékař Pražské záchranné služby
*David Steindl, inspektor provozu Pražské záchranné služby
*Jaroslav Valášek, lékař Pražské záchranné služby
10 autolékárniček: největším problémem je úzké škrtidlo |
Citroën |
Výrobce: Neuveden |
Nissan |
Výrobce: Borgi, s. r. o. |
Mercedes-Benz |
Výrobce: Neuveden |
Ford |
Výrobce: Agba, v. o. s. |
Hyundai |
Výrobce: Agba, v. o. s. |
Škoda, Seat, VW |
Výrobce: Neuveden |
Toyota |
Výrobce: Borgi, s. r. o. |
Peugeot |
Výrobce: Neuveden |
Opel |
Výrobce: Neuveden |
Renault |
Výrobce: Agba, v. o. s. |