Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilkám se daří snižovat emise, jen Škodě ne

  12:00aktualizováno  12:00
Prakticky u všem automobilkám, které působí na evropském trhu, se podařilo snížit emise CO2. Výjimkou je z velkých automobilek pouze Škoda. Premianty jsou naopak Smart, Mini a Fiat.

Ilustrační foto | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Česká Škoda je jedinou z velkých v Evropě působících automobilek, které se nepodařilo za první pololetí roku 2009 meziročně snížit průměrné emise CO2 u modelů prodávaných v EU. Vyplývá to z údajů zveřejněných analytickou společností JATO Dynamics.

JATO počítá průměrnou produkci CO2 jako váženou – bere tedy v potaz reálné prodeje jednotlivých motorizací tak, jak to bude v roce 2015 vyžadovat legislativa EU. Automobilky jsou nuceny snížit průměrné emise napříč svým výrobním programem na 130 gramů na kilometr.

Škodovka se ale letos tomuto cíli mírně vzdálila. Průměrné emise totiž stouply o 0,7 g/km na konečnou hodnotu 149,9 g/km. Důvodem pro tento nárůst má být uvedení nejsilnějšího modelu Superb na trh. Hlavním viníkem je podle mluvčího automobilky Evžena Krauskopfa motor 3,6 V6 FSI s výkonem 191 kW ve vrcholové verzi největšího modelu.

Jedinou další automobilkou, která emise meziročně u nových modelů podle JATO zvýšila, je Maserati. I tato automobilka je ale ve svém segmentu výjimkou. Ostatní a výrobci luxusních a supersportovních aut totiž emise úspěšně snižují.

Absolutním rekordmanem je Ferrari, které snížilo emise o 40,4 g/km na konečných 386,9 g/km. Mezi velkoobjemovými automobilkami (ve smyslu počtu vyráběných vozů) se nejvíce dařilo Chevroletu, u kterého emise klesly o 15,2 gramu na konečných 141,6 g/km. Hned za ním se v pořadí umístilo Audi s poklesem o 14,4 gramu (konečných 162,6 g/km), další jsou Toyota (-14,4 g, 132,9 g/km), Suzuki (-13,4 g, 144,9 g/km), a Hyundai (-12,8 g, 138,8 g/km).

Je vidět, že asijským automobilkám se v tomto ohledu daří a mají dobrý výhled v roce 2015 splnit požadavek EU na průměrnou hodnotu emisí pod hranicí 130 g/km.

Pod touto hranicí se možná trochu překvapivě ocitly již tři automobilky. Jsou jimi Smart, Mini a Fiat. U Smartu rozhodně nejde o žádné překvapení, u Mini je to slušný výkon a Fiat si zaslouží pochvalu. Automobilka je sice "specialistou" na malé vozy, ale při šíři jejího portfolia a objemech prodejů všech vozů je to velmi dobrý výkon. Průměrné emise u Fiatů činí 129,1 g/km. To znamená meziroční pokles o 5,2 gramu. Hranici 130 g/km se blíží také Toyota a Peugeot (-4 g, 134,5 g/km).

Meziroční snížení produkce emisí u drtivé většiny automobilek je výsledkem usilovné práce výrobců, ale také změnou poptávky zákazníků. Velkou měrou se na snížení průměrných emisí totiž podílelo šrotovné v různých zemích. V jeho rámci si zákazníci kupovali především malé levné vozy s maloobjemovými motory. Po návratu trhu do normálu možná budou mít automobilky problém s udržením této klesající tendence, dá se očekávat, že zákazníci sáhnou i po výkonnějších vozech.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.