Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilkám se daří snižovat emise, jen Škodě ne

  • 244
Prakticky u všem automobilkám, které působí na evropském trhu, se podařilo snížit emise CO2. Výjimkou je z velkých automobilek pouze Škoda. Premianty jsou naopak Smart, Mini a Fiat.

Česká Škoda je jedinou z velkých v Evropě působících automobilek, které se nepodařilo za první pololetí roku 2009 meziročně snížit průměrné emise CO2 u modelů prodávaných v EU. Vyplývá to z údajů zveřejněných analytickou společností JATO Dynamics.

JATO počítá průměrnou produkci CO2 jako váženou – bere tedy v potaz reálné prodeje jednotlivých motorizací tak, jak to bude v roce 2015 vyžadovat legislativa EU. Automobilky jsou nuceny snížit průměrné emise napříč svým výrobním programem na 130 gramů na kilometr.

Škodovka se ale letos tomuto cíli mírně vzdálila. Průměrné emise totiž stouply o 0,7 g/km na konečnou hodnotu 149,9 g/km. Důvodem pro tento nárůst má být uvedení nejsilnějšího modelu Superb na trh. Hlavním viníkem je podle mluvčího automobilky Evžena Krauskopfa motor 3,6 V6 FSI s výkonem 191 kW ve vrcholové verzi největšího modelu.

Jedinou další automobilkou, která emise meziročně u nových modelů podle JATO zvýšila, je Maserati. I tato automobilka je ale ve svém segmentu výjimkou. Ostatní a výrobci luxusních a supersportovních aut totiž emise úspěšně snižují.

Absolutním rekordmanem je Ferrari, které snížilo emise o 40,4 g/km na konečných 386,9 g/km. Mezi velkoobjemovými automobilkami (ve smyslu počtu vyráběných vozů) se nejvíce dařilo Chevroletu, u kterého emise klesly o 15,2 gramu na konečných 141,6 g/km. Hned za ním se v pořadí umístilo Audi s poklesem o 14,4 gramu (konečných 162,6 g/km), další jsou Toyota (-14,4 g, 132,9 g/km), Suzuki (-13,4 g, 144,9 g/km), a Hyundai (-12,8 g, 138,8 g/km).

Je vidět, že asijským automobilkám se v tomto ohledu daří a mají dobrý výhled v roce 2015 splnit požadavek EU na průměrnou hodnotu emisí pod hranicí 130 g/km.

Pod touto hranicí se možná trochu překvapivě ocitly již tři automobilky. Jsou jimi Smart, Mini a Fiat. U Smartu rozhodně nejde o žádné překvapení, u Mini je to slušný výkon a Fiat si zaslouží pochvalu. Automobilka je sice "specialistou" na malé vozy, ale při šíři jejího portfolia a objemech prodejů všech vozů je to velmi dobrý výkon. Průměrné emise u Fiatů činí 129,1 g/km. To znamená meziroční pokles o 5,2 gramu. Hranici 130 g/km se blíží také Toyota a Peugeot (-4 g, 134,5 g/km).

Meziroční snížení produkce emisí u drtivé většiny automobilek je výsledkem usilovné práce výrobců, ale také změnou poptávky zákazníků. Velkou měrou se na snížení průměrných emisí totiž podílelo šrotovné v různých zemích. V jeho rámci si zákazníci kupovali především malé levné vozy s maloobjemovými motory. Po návratu trhu do normálu možná budou mít automobilky problém s udržením této klesající tendence, dá se očekávat, že zákazníci sáhnou i po výkonnějších vozech.