Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky navrhly EU zdanění aut podle emisí škodlivin

aktualizováno 
Výrobci automobilů z evropských zemí sdružení v asociaci ACEA vyzvali Evropskou komisi a vlády jednotlivých států unie, aby zavedly systém daní pro automobily podle množství emisí CO2 nebo podle plnění výfukových emisních norem Euro. Zdanění vozidel spolu se zpřísněním technických kontrol a administrativy by mělo vést k zamezení dovozu starých ojetin zejména do nových členských zemí EU.

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

"Evropští politici vymýšlejí, jak za cenu enormních nákladů zpřísnit již tak tvrdé limity u moderních automobilů, zatímco silnice zejména v nových členských státech EU jsou plné starých neekologických a nebezpečných vozů," uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR Martin Jahn. Průměrný věk osobního automobilu v ČR je podle něj 13,93 roku a tato hodnota se neustále zvyšuje.

Automobilkám se nelíbí, že snahy unie i jednotlivých států se zaměřují zejména na nové vozy, které kvůli tomu zdražují, zatímco na ojetiny se nevztahují. Podle odhadů výrobců současná i připravovaná opatření unie nová auta prodraží o v průměru 3800 až 7000 eur.

"Naléháme na orgány v mezích komunitárního práva k přijetí příslušných administrativních, technických a daňových opatření odrazujících od prodeje a použití nejvíce znečišťujících a nebezpečných automobilů," uvedla ACEA v prohlášení. Odborníci také upozornili na budoucí nutnost nákladné recyklace ojetin, které noví členové EU masivně dovážejí.

Zatímco průměrný věk osobních vozů na silnicích většiny starých členských států je zhruba sedm až osm let, ve většině novějších členských zemí je to okolo 15 let. To znamená, že v době, kdy EU přijímá jedny z nejpřísnějších ekologických norem pro nové automobily na světě, velká většina vozů na silnicích zemí EU není vybavena ani katalyzátory. V některých členských státech je to až 75 procent všech vozů.

"Za předpokladu, že automobily plnící normy Euro 6 emitují o 90 procent méně NOx a pevných částic než vozy bez katalyzátorů (Euro 0), je jasné že EU nedosáhne svých cílů nikdy, pokud budou pokračovat současné trendy," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.