Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky pocítily japonské zemětřesení. Chybí součástky i barvy

  16:59aktualizováno  16:59
Ničivé japonské zemětřesení má prakticky celosvětové dopady na automobilový průmysl. I automobilkám, které zdánlivě nemají s Japonskem nic společného, chybí některé součástky a také přísady pro výrobu barev.

Ilustrační snímek | foto: Fiat

Japonské automobilky uvažují o tom, že se kvůli problematickým dodávkám elektřiny, které je kvůli výpadku elektráren nedostatek, budou muset v produkci svých vozů střídat. To by jim umožnilo zachovat výrobu alespoň v rozumném rozsahu. Automobilky už nyní hlásí, že nestihly vyrobit statisíce plánovaných vozů.

Dopady zemětřesení ale nepocítily jen domácí japonské automobilky. I jinde ve světě se totiž potíže začínají projevovat. Automobilkám chybí některé součástky, problém je také s dodávkami barev. Řada z nich totiž používá pigmenty vyráběné v zasažených japonských továrnách. Analytici odhadují, že pokud postižené japonské továrny neobnoví produkci do šesti týdnů, zpomalí se celosvětová automobilová produkce o minimálně 100 000 vozů denně. To je radikální hrozba, automobilový průmysl totiž denně vychrlí asi 280 až 300 tisíc aut.

Výroba ale klesá už v současnou chvíli, a to v továrnách po celém světě. Subaru třeba ruší přesčasy v továrně v americké Indianě, na omezení svých severoamerických továren se chystá i Honda. Toyota se rovněž připravuje na omezení, zároveň tvrdí, že mezi 14. březnem a dnešním dnem přišla v produkci asi o 140 000 vozů. Američtí dealeři Mazdy přestali od zákazníků brát objednávky na modely vyráběné v Japonsku.

Kvůli nedostatku součástí zůstávají zavřené i továrny Suzuki, firma prakticky nevyrábí. Nissan pracuje na obnově své motorárny v Iwaki. Továrna vyrábí šestiválce VQ V-6 a Nissan zvažuje, zda by výpadek v produkci motorů nemohl dočasně nahradit dovozem stejných jednotek ze své americké továrny. Mitsubishi se k omezením produkce příliš nevyjadřuje, jisté je, že jeho továrny ale jedou jen na částečný výkon.

Evropský Ford zavře 4. dubna svou továrnu v belgickém Genku. Továrna, která vyrábí modely Galaxy, S-Max a Mondeo, bude zavřená pět dní. Ford tak chce šetřit díly. Automobilka také celosvětově přestala přijímat objednávky na vozy v některých barvách. Konkrétně se to týká jednoho druhu černé a tří odstínů červené barvy. Tyto barvy totiž používají pigmenty z japonských továren.

Kromě Fordu má stejný problém i Chrysler. Továrny nevyrábí proto, že jsou příliš blízko jadernému nebezpečí reaktorů elektrárny Fukušima I. Obnovení produkce pigmentů bude prý po návratu pracovníků do továrny trvat čtyři až osm týdnů. Kromě výše zmíněných barev se omezení týkají i některých druhů zelené barvy, barvy slonovinové a některých dalších. Potíže mohou mít i BMW a Audi, které rovněž používají stejný pigment z japonských továren.

Opel zrušil některé směny ve svých výrobních závodech v Německu a ve Španělsku, mezi tím hledá náhradního dodavatele elektronických součástek v USA. Koncern PSA varuje, že produkce některých jeho modelů může klesnout až o 60 % kvůli nedostatku součástek pro naftové motory, které dodává japonské Hitachi. Volkswagen situaci monitoruje, žádná omezení zatím nehlásí.

Japonské zemětřesení tak zasadilo po ekonomické krizi automobilovému průmyslu další ránu. Ta by ale tentokrát nemusela být tak závažná a rozhodně nebude mít tak dlouhodobé následky. Návrat celého průmyslového odvětví do normálu ale i tak bude podle všeho trvat řadu měsíců.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.