Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky: Reforma automobilového trhu v EU může prodražit vozy

  15:15aktualizováno  15:15
Automobilky z Evropské unie kritizují plán EU upravit pravidla pro distribuci, prodej a servis aut v zemích unie. Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) uvedla, že změny, jež Evropská komise schválila v úterý, mohou vést ke zvýšení cen vozů. "Obáváme se, že takový balík opatření může narušit celý distribuční systém," uvedla asociace. Reforma má výrazně liberalizovat automobilový trh. Její konečná podoba bude známa až v polovině roku a začne platit od 1. října.

Navrhované změny kritizoval již i německý kancléř Gerhard Schröder. Organizace spotřebitelů přivítaly plán opatrně. ACEA uvedla, že stávající pravidla odrážejí principy užívané kdekoli ve světě. Nabízejí dostatečnou konkurenci, možnost výběru pro spotřebitele, přístup k službám a tlak na ceny. 

Podle návrhu komise budou spotřebitelé moci snadněji kupovat levnější vozy přes hranice, prodejci budou moci nabízet více než jednu značku aut a servis zajistí schválené prodejny místo autorizovaných dealerů.

Podle ACEA opatření zabrání automobilkám rozhodovat o počtu a umístění prodejen. Koncentrace maloobchodního prodeje do velkých měst pak může vést k vyšším cenám a menší nabídce. Navíc se přeruší spojení mezi prodejcem a následnými servisními službami. Může to například zkomplikovat vysledování vozů, u nichž je potřeba zkontrolovat, zda odpovídají bezpečnostním standardům.

Odvětvoví analytici říkají, že se automobilky bojí cenových tlaků a toho, že přijdou o příjmy ze servisu svých vozů. Ty tvoří zhruba 30 procent jejich zisků, napsala agentura Reuters. Komise se rozhodla neprodloužit výjimku z unijních předpisů o volné soutěži, která umožňuje výrobcům prodávat automobily jen prostřednictvím autorizovaných dealerů pro jednotlivé oblasti a jejíž platnost končí v září. Cílem změn je zvýšit konkurenci mezi prodejci aut a snížit ceny automobilů pro spotřebitele.

Komise věří, že volnější prodej aut sníží současné rozdíly v cenách, které dosahují až 30 procent. Výrobci mají mít dále právo vybírat své prodejce, ale těm nesmějí zakazovat prodej dalších značek a omezovat územně jejich působení. Koncesionáři také nemají mít povinnost zajišťovat servisní opravy, což otevírá
možnost, aby auta prodával téměř kdokoli, například velkoprodejny typu Tesco nebo Carrefour.

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.