Navrhované změny kritizoval již i německý kancléř Gerhard Schröder. Organizace spotřebitelů přivítaly plán opatrně. ACEA uvedla, že stávající pravidla odrážejí principy užívané kdekoli ve světě. Nabízejí dostatečnou konkurenci, možnost výběru pro spotřebitele, přístup k službám a tlak na ceny.
Podle návrhu komise budou spotřebitelé moci snadněji kupovat levnější vozy přes hranice, prodejci budou moci nabízet více než jednu značku aut a servis zajistí schválené prodejny místo autorizovaných dealerů.
Podle ACEA opatření zabrání automobilkám rozhodovat o počtu a umístění prodejen. Koncentrace maloobchodního prodeje do velkých měst pak může vést k vyšším cenám a menší nabídce. Navíc se přeruší spojení mezi prodejcem a následnými servisními službami. Může to například zkomplikovat vysledování vozů, u nichž je potřeba zkontrolovat, zda odpovídají bezpečnostním standardům.
Odvětvoví analytici říkají, že se automobilky bojí cenových tlaků a toho, že přijdou o příjmy ze servisu svých vozů. Ty tvoří zhruba 30 procent jejich zisků, napsala agentura Reuters. Komise se rozhodla neprodloužit výjimku z unijních předpisů o volné soutěži, která umožňuje výrobcům prodávat automobily jen prostřednictvím autorizovaných dealerů pro jednotlivé oblasti a jejíž platnost končí v září. Cílem změn je zvýšit konkurenci mezi prodejci aut a snížit ceny automobilů pro spotřebitele.
Komise věří, že volnější prodej aut sníží současné rozdíly v cenách, které dosahují až 30 procent. Výrobci mají mít dále právo vybírat své prodejce, ale těm nesmějí zakazovat prodej dalších značek a omezovat územně jejich působení. Koncesionáři také nemají mít povinnost zajišťovat servisní opravy, což otevírá
možnost, aby auta prodával téměř kdokoli, například velkoprodejny typu Tesco nebo Carrefour.