Automobilky v USA bojují o svůj vlastní trh s Japonci

Detroit - Detroitské automobilky General Motors, Ford a Chrysler zažívají těžké časy. Všechny tři byly letos svědky, jak japonské firmy neúnavně ukusovaly další podíly na severoamerickém trhu, který je největší na světě. "Velká trojka" na to reagovala nabídkou finančních pobídek od bezúročných půjček po vyplacení peněz při vrácení automobilu. To pomohlo udržet odbyt, ale způsobilo snížení již tak mizivých marží.
Navíc američtí výrobci nedokázali zajistit růst podílu na trhu; naopak Japonci jej zvyšovali i bez pobídek. Šéf Chrysleru Dieter Zetsche minulý týden oznámil, že Chrysler "vrátí úder" a pustí se do přímého boje s japonskými konkurenty. Využije přitom systému pružné výroby, který zavedli Japonci: ten umožňuje rychle přejít z výroby jednoho modelu na jiný na téže výrobní lince.

Japonci mají polovinu trhu...

Japonské automobily tvoří polovinu celkového prodeje osobních automobilů v USA, protože američtí výrobci se soustředili na trh s terénními auty a džípy, kde jsou vyšší marže. Čerstvá data podtrhují, jak velký problém před "Velkou trojkou" stojí. Toyota, Honda a Nissan v červenci prodaly v průměru o 5,7 procenta více aut než v minulém roce a většinou za plnou cenu. Prodej Chrysleru, americké části firmy DaimlerChrysler, spadl meziročně o čtyři procenta. Ford se zase po sedmi měsících poklesu zmohl na chabý růst 1,5 procenta, a to i přes zahájení programu bezúročných půjček. Dařilo se jen General Motors, jehož prodej meziročně vzrostl o 24 procent - ale jen za pomoci pobídek, například slevy čtyř tisíc dolarů na některé modely.

... a také větší zisky

Japonské skupiny také dosahují větší ziskovosti. Podle poradenské firmy Harbour and Associates loni Toyota, Honda a Nissan vytvořily zisk 1377 dolarů na auto; naopak Chrysler tratil 1679 a Ford 1913 dolarů. GM jako jediný dosáhl zisku - ve výši 337 dolarů na auto. "Američané musí ujít ještě velký kus cesty, aby dosáhli japonské produktivity. A Detroitu takové změny tradičně moc dobře nejdou," říká Randolph Barba z poradenské firmy Accenture. Japonci nyní napínají síly na zdolání vedoucí pozice Detroitu na trhu terénních vozů. Před pěti lety měla Honda v tomto sektoru zanedbatelný obrat; letos hodlá prodat 300 tisíc kusů. V květnu už šestý rok v řadě dosáhla v Severní Americe rekordního prodeje.

Do boje!

A tak se Dieter Zetsche rozhodl zavelet do zbraně. Tři firmy si uvědomily, že alespoň jedna z nich prohraje a jde o to, aby ty ostatní shrábly odbyt dřív, než po něm chňapnou zahraniční konkurenti. Ford se snaží urychlit devítimiliardovou restrukturalizaci. Zavírá pět továren, ruší 22 tisíc míst. Chrysler je v poslední fázi integrace do své mateřské firmy. GM jako jediný postoupil v uplatňování pružné výroby a rychle vypouští auta, která mají přinést dostatek hotovosti. Analytici soudí, že trh s terénními vozy nyní přejde na další generaci kupujících, u níž uspějí firmy se správnou nabídkou modelů. Zde mají opět výhodu Japonci: pět japonských automobilek v Severní Americe provozuje 14 továren, což je ve srovnání s dobou před deseti lety dvojnásobný počet. O to bude nový útok "Velké trojky" komplikovanější.


Japonci a Američané bojují o automobilový trh

Podíl na trhu v USA

značka

2002

1995

změna

japonské značky

37 %

29 %

růst

GM

15 %

22 %

pokles

Ford

15 %

22 %

pokles

DaimlerChrysler

9 %

10 %

pokles

korejské značky

7 %

2 %

růst

VW

5 %

2 %

růst

BMW

3 %

1 %

růst


Zisk na 1 vyrobený vůz
(v dolarech)

Toyota, Honda, Nissan

cca 1 377

Chrysler

-1679

Ford

-1913

GM

377

Pramen: Harbour and Associates