Japonci mají polovinu trhu...
Japonské automobily tvoří polovinu celkového prodeje osobních automobilů v USA, protože američtí výrobci se soustředili na trh s terénními auty a džípy, kde jsou vyšší marže. Čerstvá data podtrhují, jak velký problém před "Velkou trojkou" stojí. Toyota, Honda a Nissan v červenci prodaly v průměru o 5,7 procenta více aut než v minulém roce a většinou za plnou cenu. Prodej Chrysleru, americké části firmy DaimlerChrysler, spadl meziročně o čtyři procenta. Ford se zase po sedmi měsících poklesu zmohl na chabý růst 1,5 procenta, a to i přes zahájení programu bezúročných půjček. Dařilo se jen General Motors, jehož prodej meziročně vzrostl o 24 procent - ale jen za pomoci pobídek, například slevy čtyř tisíc dolarů na některé modely.
... a také větší zisky
Japonské skupiny také dosahují větší ziskovosti. Podle poradenské firmy Harbour and Associates loni Toyota, Honda a Nissan vytvořily zisk 1377 dolarů na auto; naopak Chrysler tratil 1679 a Ford 1913 dolarů. GM jako jediný dosáhl zisku - ve výši 337 dolarů na auto. "Američané musí ujít ještě velký kus cesty, aby dosáhli japonské produktivity. A Detroitu takové změny tradičně moc dobře nejdou," říká Randolph Barba z poradenské firmy Accenture. Japonci nyní napínají síly na zdolání vedoucí pozice Detroitu na trhu terénních vozů. Před pěti lety měla Honda v tomto sektoru zanedbatelný obrat; letos hodlá prodat 300 tisíc kusů. V květnu už šestý rok v řadě dosáhla v Severní Americe rekordního prodeje.
Do boje!
A tak se Dieter Zetsche rozhodl zavelet do zbraně. Tři firmy si uvědomily, že alespoň jedna z nich prohraje a jde o to, aby ty ostatní shrábly odbyt dřív, než po něm chňapnou zahraniční konkurenti. Ford se snaží urychlit devítimiliardovou restrukturalizaci. Zavírá pět továren, ruší 22 tisíc míst. Chrysler je v poslední fázi integrace do své mateřské firmy. GM jako jediný postoupil v uplatňování pružné výroby a rychle vypouští auta, která mají přinést dostatek hotovosti. Analytici soudí, že trh s terénními vozy nyní přejde na další generaci kupujících, u níž uspějí firmy se správnou nabídkou modelů. Zde mají opět výhodu Japonci: pět japonských automobilek v Severní Americe provozuje 14 továren, což je ve srovnání s dobou před deseti lety dvojnásobný počet. O to bude nový útok "Velké trojky" komplikovanější.
Japonci a Američané bojují o automobilový trh
Podíl na trhu v USA
značka |
2002 |
1995 |
změna |
japonské značky |
37 % |
29 % |
růst |
GM |
15 % |
22 % |
pokles |
Ford |
15 % |
22 % |
pokles |
DaimlerChrysler |
9 % |
10 % |
pokles |
korejské značky |
7 % |
2 % |
růst |
VW |
5 % |
2 % |
růst |
BMW |
3 % |
1 % |
růst |
Zisk na 1 vyrobený vůz
(v dolarech)
Toyota, Honda, Nissan |
cca 1 377 |
Chrysler |
-1679 |
Ford |
-1913 |
GM |
377 |