Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky vítězí v souboji s unií

  12:54aktualizováno  12:54
Brusel (Od našeho zpravodaje) - Evropští poslanci včera zamítli omezení jedinečné výsady automobilek, které tak nadále mohou diktovat obchodníkům, na jakém území smějí prodávat jejich vozy. V podstatě tak rozhodli o zachování stavu, kdy na evropském trhu neexistuje konkurence mezi automobilkami.

Tato výsada, kterou kromě automobilového průmyslu nemá žádné jiné odvětví, pomáhá udržet velké cenové rozdíly mezi jednotlivými zeměmi EU. Evropské středisko pro automobilový výzkum uvádí, že na "jednotném trhu" unie se tyto rozdíly (v "čisté" ceně, bez daní a jiných státních poplatků) blíží k hranici 50 procent. To znamená, že zákazník z "drahé" země by si mohl jinde koupit auto až o polovinu levněji, kdyby automobilky prodej mnoha způsoby neomezovaly.

Poslanci evropského parlamentu tak sice podpořili předloženou reformu trhu s auty, ale bez její klíčové části, podle níž měla privilegia letos na podzim skončit. Automobilky by tak měly mít právo určovat, na jakém území se smějí prodávat jejich auta, až do roku 2005.

Proti rozhodnutí parlamentu protestoval například labouristický poslanec Peter Skinner. "Možnost volby pro zákazníka ohrožují německé zájmy. Parlament nesmí být rukojmím německé automobilové lobby," řekl. Vykleštění reformy totiž navrhl evropský poslanec německé CDU Christoph Konrad a jako jeden muž se za ně postavily všechny německé kluby v parlamentu unie. Ani německý kancléř Gerhard Schröder neskrývá, že by rád zabránil reformě, která má své odpůrce i ve Francii a Itálii, což jsou vedle Německa hlavní výrobci osobních aut v EU. Pobouření Britů je pochopitelné. Zejména oni si od reformy slibují, že skoncuje s horentními cenami aut v jejich zemi. Ty jsou tak vysoké, že britská média otevřeně mluví o "okrádání" zákazníků automobilkami.

Výrobci aut však rozhodnutí parlamentu nadšeně uvítali. "Je to vítězství demokratického procesu a každého, kdo má na této věci zájem," prohlásil Ivan Hodač, který nyní vede sdružení evropských výrobců aut.
O jejich intenzivním tlaku vypovídá údaj listu Financial Times: podle něj přiznal jeden z europoslanců, kteří se reformou zabývají, že měl tolik jednání s lobbisty, že si za poslední tři měsíce nemusel platit ani jediný oběd.
Sám parlament nemá v této věci formálně rozhodovací právo, připojuje se však k mocné skupině států a automobilek, které chtějí udržet co nejvíce dosavadních výhod pro výrobce aut.

Podle německého listu Frankfurter Allgemeine už autor reformy, komisař Mario Monti, údajně naznačil, že tomuto tlaku může částečně ustoupit. Podle listu je pro něj přijatelné, když privilegium na územní omezení prodeje, které mělo skončit nejpozději příští rok, padne v roce 2004.
Jiné zdroje v komisi však tvrdí, že na návrzích se nic nemění. To ostatně není nutné. Reforma totiž dává automobilkám na výběr: buď zruší územní omezení, nebo dovolí prodejcům prodávat tolik značek aut, kolik chtějí. Kdyby se odložilo zrušení jednoho z těchto klíčových privilegií, nemuseli by výrobci dělat vlastně vůbec nic.

Podoba reformy bude známa až v polovině července, kdy o ní rozhodne Evropská komise, tedy "vláda EU".
Výrobci ovšem už nyní naznačují, že se nijak nenechají donutit ke zlevňování aut - po reformě prý dojde jen k cenovému "srovnání" - což bude v praxi znamenat růst cen v řadě zemí.

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.