Řekl to totiž v okamžiku, kdy s guvernérkou Petrohradu Valentinou Matvijenkovou slavnostně zahájili výstavbu první továrny největší světové automobilky GM v Rusku.
Tedy první továrny, kterou GM bude v Rusku stoprocentně vlastnit. Jinak už tady působí ve společném podniku s ruským výrobcem AvtoVaz v Togliatti.
Nová továrna GM u Petrohradu, kde by se mělo od roku 2008 vyrábět 25 tisíc vozů, sportovních modelů Chevrolet Captiva, potvrzuje trend - velké světové automobilky míří do Ruska. Od tohoto trhu si všichni výrobci hodně slibují.
A čísla to potvrzují - podle konzultantské firmy Ernst and Young vloni ruský automobilový trh vzrostl o 14,4 procenta na 1,84 milionu automobilů. Prodej nových vozů ze zahraničí vzrostl o 60 procent na 563 tisíc aut.
V Rusku mají již své výrobní závody francouzský Renault, jihokorejská Kia Motors a japonská Toyota, jejíž továrna je nedaleko té, kterou staví GM. U Petrohradu stojí i továrna vlastněná Fordem.
A minulý měsíc podepsal dohodu o výstavbě továrny s kapacitou produkce okolo 115 tisíc vozů ročně v Kaluze u Moskvy i německý Volkswagen. Tam má montážní závod rovněž česká Škoda. O investici v Rusku navíc jedná i japonský Nissan.
Nový Detroit v Rusku tedy není až tak nereálná věc. I když podobně se nyní mluví již o středoevropském Detroitu. I v zemích jako Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko již totiž stojí nebo se staví množství továren světových automobilek.