Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky začínají myslet i na chodce

  14:52aktualizováno  14:52
Nejen bezpečností posádky uvnitř automobilu, ale ve stále větší míře i bezpečností chodců se začínají zabývat stratézi největších světových automobilek. Jde jistě o velmi chválihodný záměr, který může ušetřit v celosvětovém měřítku tisíce životů ročně. Navíc vývojové práce na nových bezpečnostních standardech výrazně vylepšují výrobcům reputaci. Jednou z automobilek, jež nezapomíná na bezpečnost chodců, je Ford.

Jeho inženýři se totiž snaží upravit příď svých modelů tak, aby se riziko zranění či dokonce smrti při střetu chodce s vozem snížilo na minimum. K tomuto by měl dopomoci například modifikovaný nárazník či světlomety, které jsou vyrobeny z umělých hmot absorbujících více nárazové energie než u současně vyráběných dílů.

Hlavní novinkou je však speciální kapota motorového prostoru. V ní jsou integrovány senzory zajišťující posunutí kapoty v případě nárazu. Ta se pomocí plynového mechanismu posune vzad a zároveň se její zadní část přizvedne, čímž se částečně vyrovná ostrá hrana přídě. Právě ostré zlomy čelní partie možnost chodce kontrolovat náraz při nižších rychlostech snižují. Tělo pak obrovskou energií naráží na téměř vodorovnou kapotu, což způsobuje především těžká zranění hlavy. Včasné přizvednutí kapoty energií z plynového zásobníku střet částečně ztlumí.

Popsané řešení ochrany chodce je však jen jedno z možných. Světoví výrobci také usilovně pracují na vývoji airbagů pro chodce. Právě Ford předpokládá, že do čtyř či pěti let by se soustava vzduchových vaků integrovaná v kapotě vozu mohla dostat do sériové výroby. Před časem již Ford představil systém zahrnující jeden airbag v čelní partii vozu a dva další na přechodu kapoty a okna, kde bývá náraz chodce zpravidla nejtěžší.

Všechny tyto zařízení zohledňující bezpečnost chodce jsou však zatím dobrovolné. Automobilky nejsou zatím nuceny žádným předpisem, aby systémy buď vyvíjely či přímo do vozů montovaly. Dle bezpečnostních expertů však můžeme jakousi právní úpravu v příštích letech očekávat.

V současnosti probíhají v Evropském parlamentu jednání o možném zpřísnění legislativy v danné oblasti, za které lobuje především Evropské sdružení pro dopravní bezpečnost. Výrobci se však zákonnému nařízení brání. "Automobily přizpůsobíme bezpečnosti chodců, jak rychle to bude možné. Vylepšení dosáhneme rychleji, než pokud nám něco bude nařizovat těžkopádná legislativa," ozývá se z managementů největších automobilek.

Kapota Focusu se při střetu s chodcem posune dozadu a zvedne, což má významně snížit následky nárazu.

Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.