Automobilky začínají myslet i na chodce

Nejen bezpečností posádky uvnitř automobilu, ale ve stále větší míře i bezpečností chodců se začínají zabývat stratézi největších světových automobilek. Jde jistě o velmi chválihodný záměr, který může ušetřit v celosvětovém měřítku tisíce životů ročně. Navíc vývojové práce na nových bezpečnostních standardech výrazně vylepšují výrobcům reputaci. Jednou z automobilek, jež nezapomíná na bezpečnost chodců, je Ford.

Jeho inženýři se totiž snaží upravit příď svých modelů tak, aby se riziko zranění či dokonce smrti při střetu chodce s vozem snížilo na minimum. K tomuto by měl dopomoci například modifikovaný nárazník či světlomety, které jsou vyrobeny z umělých hmot absorbujících více nárazové energie než u současně vyráběných dílů.

Hlavní novinkou je však speciální kapota motorového prostoru. V ní jsou integrovány senzory zajišťující posunutí kapoty v případě nárazu. Ta se pomocí plynového mechanismu posune vzad a zároveň se její zadní část přizvedne, čímž se částečně vyrovná ostrá hrana přídě. Právě ostré zlomy čelní partie možnost chodce kontrolovat náraz při nižších rychlostech snižují. Tělo pak obrovskou energií naráží na téměř vodorovnou kapotu, což způsobuje především těžká zranění hlavy. Včasné přizvednutí kapoty energií z plynového zásobníku střet částečně ztlumí.

Popsané řešení ochrany chodce je však jen jedno z možných. Světoví výrobci také usilovně pracují na vývoji airbagů pro chodce. Právě Ford předpokládá, že do čtyř či pěti let by se soustava vzduchových vaků integrovaná v kapotě vozu mohla dostat do sériové výroby. Před časem již Ford představil systém zahrnující jeden airbag v čelní partii vozu a dva další na přechodu kapoty a okna, kde bývá náraz chodce zpravidla nejtěžší.

Všechny tyto zařízení zohledňující bezpečnost chodce jsou však zatím dobrovolné. Automobilky nejsou zatím nuceny žádným předpisem, aby systémy buď vyvíjely či přímo do vozů montovaly. Dle bezpečnostních expertů však můžeme jakousi právní úpravu v příštích letech očekávat.

V současnosti probíhají v Evropském parlamentu jednání o možném zpřísnění legislativy v danné oblasti, za které lobuje především Evropské sdružení pro dopravní bezpečnost. Výrobci se však zákonnému nařízení brání. "Automobily přizpůsobíme bezpečnosti chodců, jak rychle to bude možné. Vylepšení dosáhneme rychleji, než pokud nám něco bude nařizovat těžkopádná legislativa," ozývá se z managementů největších automobilek.

Kapota Focusu se při střetu s chodcem posune dozadu a zvedne, což má významně snížit následky nárazu.