Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilový fanda otevřel v Terezíně muzeum socialistických veteránů

  16:44aktualizováno  16:44
V Terezíně vzniklo nové motoristické muzeum. Vystavuje sbírku automobilů a motocyklů převážně z takzvaného východního bloku, takže většina exponátů pochází z doby od 50. do konce 80. let 20. století.

Tatru 603 z roku 1972 renovoval majitel a provozovatel terezínského muzea Vratislav Tomášek se svým synem dva roky. | foto: Karel PešekMF DNES

"Celkem je tu i s motorkami 70 exponátů, naše sbírka z toho tvoří takových 60 či 70 procent. Nejsou to totiž jen naše auta, ale i auta kamarádů. Než by to měli doma v garáži, mají to tady u nás. Když potřebují jet třeba na sraz veteránů, vyzvednou si to tu," říká majitel muzea Vratislav Tomášek.

Automuzeum Terezín

Nachází se v Pražské ulici vedle parkoviště Památníku Terezín u Malé pevnosti.

Otevřeno má denně od 9 do 17 hodin, od listopadu do konce března bude zavírat o hodinu dřív.

Vstupné stojí 50 korun, lidé nad 65 let a mládež do 18 let platí polovic, děti do 6 let neplatí do konce tohoto roku nic, později bude i pro ně platit snížená cena 25 korun.

Kolem budovy, kde muzeum sídlí, lze pohodlně parkovat. Pro návštěvníky muzea je první hodina parkování zdarma, jinak se za osobní vůz platí 25 korun za hodinu.

Součástí muzea je i kavárna.

Základem sbírky je Tatra 603 z roku 1972. V tom roce takovou vlastnil, musel ji ale prodat, protože přišly děti a potřeboval peníze na automatickou pračku. Později koupil další na inzerát v Domažlicích.

"Chtěl jsem ukázat dětem, jaké to bývalo auto. Celou jsme ji se syny zrepasovali. Opískovali jsme ji, vyvařili, dali nový lak, čalounění, prostě všechno. Pak jsme taková auta začali sbírat a časem jsme si řekli, že bychom si mohli udělat své vlastní muzeum," popisuje Tomášek.

Vedle tohoto korábu, který stával nový 110 tisíc korun a měl spotřebu kolem 12 litrů, si lze v Terezíně prohlédnout také sérii levnějších trabantů, škodovek, wartburgy či lady. Najdou se ale i "kapitalistické" výjimky jako jaguar, triumph či mercedes. Veškeré exponáty jsou pojízdné.

Muzeum sídlí v bývalém vojenském areálu hned za velkým parkovištěm u terezínské Malé pevnosti. "Původně to tu byl vojenský areál, koupil jsem ho asi před sedmi osmi lety. Tato hala zůstala prázdná, tak jsme si řekli, že tu bude muzeum," přibližuje Tomášek.

Mladší veterány si lidé spíš pamatují, říká sběratel

Autům se věnuje od mládí a stejnou zálibu má i jeho syn. Mají ostatně autodopravu. Sbírat a restaurovat vozy, které mezi veterány patří spíš k těm mladším, bylo rozhodnutí z rozumu.

Fotogalerie

"Nejstarší modely aut by mě samozřejmě taky lákaly, to už je ale dneska trochu o jiných cenách. Navíc když sem postavíte třeba starou aerovku, už si to nikdo nepamatuje, osloví to leda fajnšmekry. Kdežto tato auta lidi znají, mnozí v něčem podobném jezdili," vysvětluje dvaašedesátiletý sběratel.

Vyslechne si díky tomu spoustu historek. "Často přijde pán a řekne, že s trabantem postavil barák, vozil v něm pytle cementu a veškerý stavební materiál. Nebo lidé vzpomínají, jak s tím jezdili na dovolenou a podobně," říká Tomášek.

Co se týče trabantu, terezínské muzeum se může pochlubit hned několika kuriozitami.

"Máme tu jednoho modeláře, který se tím zabývá - postavil třeba šestikolového trabanta nebo trabanta přestavěl na velorex. Nedávno se sem přijel svézt trabantem jeden návštěvník až z Ameriky. Dozvěděl se o nás po internetu. Byl natěšený, úplně zářil, že se mohl svézt," líčí Tomášek s úsměvem.

V muzejní expozici je však zatím jedna mezera. "Mým snem je volha, tu tady zatím žádnou nemám. Nemusela by být ani moje - stačilo by, kdyby ji sem k nám do muzea někdo půjčil," poznamenal sběratel.





Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.