Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilový průmysl v USA dostal několik ran

  15:39aktualizováno  15:39
Nissan Altima získal v USA prestižní ocenění "severoamerický automobil roku 2002". Američanům tato zpráva nezní nejpříjemněji. Je to vůbec poprvé, co se tohoto ocenění dostalo japonskému automobilu. Situaci navíc zhoršuje fakt, že ekonomická krize sráží americké automobilky k zemi silněji než jejich zámořskou konkurenci.

Tradiční autosalon v Detroitu se letos nenese v radostném duchu. Nad nablýskanými kapotami nových modelů aut se stahují temná mračna krize. Titulky v novinách neohlašují nejnovější modely. Například Detroit News hlásají plny emocí, že "Ford zkazil auto party", a titulek v londýnských Financial Times vysvětluje, jak se to Fordu povedlo: automobilka propustí dvacet tisíc lidí a bude zavírat továrny.

Není přitom žádným tajemstvím, že ani další dvě automobilky z velké americké trojky, tedy General Motors a Daimler-Chrysler, na tom nejsou příliš dobře. V jejich situaci se odráží slabost americké ekonomiky, prohloubená teroristickými útoky na USA. Na výrazné úspory musí myslet všichni v automobilové branži. Jinak pro ně může být tento rok jedním z ekonomicky nejméně vydařených.

"Právě teď jsme uprostřed bolestné, ale nezbytné transformace," potvrdil šéf Fordu William Clay Ford jr., když na autosalonu představoval nový sportovní Ford GT-40. Bylo to symbolické, neboť tento prototyp se svým vzhledem vrací do slavných dob amerického automobilismu. Do šedesátých let, kdy ekonomika byla silná a svět netušil, že za dveřmi už čeká ropná krize.

V čem by měl úsporný plán Fordu spočívat? Podle neoficiálních informací, které zveřejnily Financial Times, by mělo jít o propuštění až 20 tisíc lidí. Automobilka pravděpodobně také zavře nějaké továrny. Plných 8 tisíc propuštěných budou úředníci (to je dvacet procent z jejich celkového stavu). Dalších 12 tisíc lidí, kteří přijdou o práci, jsou dělníci. Ford jim hodlá doporučit, aby přešli do předčasného důchodu nebo přijali některý z nabídnutých druhů odstupného. Automobilka tak chce ušetřit 3 až 5 miliard dolarů.

Ford přitom už loni oznamoval první vlnu úsporných opatření, jejichž součástí bylo propuštění pěti tisíc lidí a odchod dosavadního šéfa Jacka Nassera. Důvodem byla ztráta 1,4 miliardy dolarů ve druhém a třetím čtvrtletí a výhled na její prohloubení.

Situace s automobilovým průmyslem je opravdu zlá, shodují se odborníci na autosalonu v Detroitu. Na první pohled by se přitom mohlo zdát, že automobilky měly poměrně úspěšný rok. Prodeje automobilů v Americe totiž v uplynulém roce vyšplhaly téměř k rekordu, jenž byl ustaven roce 2000. V USA se loni prodalo 17,2 milionu aut, což je jen o 200 tisíc méně než v historicky nejúspěšnějším roce 2000.

Jenže to bylo Pyrrhovo vítězství. Prodeje vyhnaly nahoru obrovské slevy a leasingy s nulovým navýšením, takže na zisku automobilek se nijak výrazně neprojevily. Měly jen popohnat lidi, aby v nejistotě po teroristických útocích nepřestali nakupovat. A aby bylo ještě hůře, Amerika čelí prudkému náporu konkurence automobilek z Asie a Evropy.

Hořkost současné situace podtrhl na detroitském autosalonu i výsledek hlasování o americké auto roku 2002. Odborní novináři jím zvolili japonský sedan Nissan Altima. Proč to Američany tak zasáhlo? Japonský automobil tuto cenu získal poprvé v historii.

Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.