Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilový zázrak: Jaguar E-Type

  12:07aktualizováno  14. února 10:48
Jaguar E je dream car, tedy vůz snů. Dostal se do sériové výroby, což se nestává často. Po oslnivém představení na ženevském autosalonu v roce 1961 následovala čtrnáctiletá výroba, ukončená až ropnou krizí poloviny sedmdesátých let. Málokdo ví, že existoval dokonce i jako otevřený kabriolet.

***
Jaguar E-Type slaví pětačtyřicátiny. Poprvé se představil na ženevském autosalonu v roce 1961
***

Sportovní image značky Jaguar podpořilo především pět vítězství v legendárním automobilovém závodě 24 hodin Le Mans v padesátých letech minulého století.

O poslední triumf v Le Mans se zasloužil závodní speciál D-Type. Právě tento vůz měl nejblíže k sériové verzi vozu E-Type, jehož výrobu prosadil sir Williams Lyons, zakladatel a tehdejší šéf britské značky.

Navzdory úspěchům na závodní dráze a sportovním vozům jsou historicky nejprodávanějšími jaguary luxusní sedany. Ovšem E-Type patří v portfoliu značky přímo k jejím symbolům.

Celkem vzniklo 72 507 vozů E-Type ve třech sériích. Pro srovnání: nejprodávanějších sedanů modelu XJ vyjelo v sedmi generacích přes 800 000. Od ženevské premiéry kupé E-Type v roce 1961 se "éčko" dočkalo řady verzí včetně kabrioletu.

Pohřební vůz postavený na základě Jaguaru E-Type se objevil ve filmu Harold a Maude (1971).

V příběhu zasmušilého mladíka, který tráví většinu času na cizích pohřbech a života plné osmdesátnice Maude, v něm jezdí jeden z hlavních hrdinů.

Podle nepotvrzených informací byly pro natáčení vyrobeny dva exempláře, bohužel se ani jeden nedochoval.

Motor jako perla
Pětinásobný triumf v jednom z největších závodů světa, v Le Mans, prověřil kvality legendárního motoru Jaguar XK. To je řadový šestiválec objemu 3,4 l a nakonec byl ještě zvětšen na 3,8 l. Při posledním triumfu v Le Mans s ním závodní jaguar dosáhl průměrné rychlosti 183,2 km/h. Tato pohonná jednotka se jako přímý sourozenec závodního motoru stala srdcem všech vozů Jaguar padesátých a šedesátých let.

Její koncepce vznikla tajně za války. Tvůrci diskutovali o budoucnosti značky, zatímco ve vojenské službě v protiletadlové obraně sledovali oblohu, aby odhalili nepřátelské stroje. Revoluční motor s ventilovým rozvodem 2xOHC (to znamená, že má dva vačkové hřídele v hlavě válců), dosud užívaným jen u závodních vozů, po válce jeho autoři skutečně zrealizovali a prokázali jeho vhodnost také pro běžný silniční provoz.

Z okruhů na silnici
Nový motor dával v kupé E-Type tehdy neuvěřitelný výkon 265 koní a uděloval vozu největší rychlost 240 km/h. Zrychlení z nuly na stovku dokázal za pouhé 7,2 sekundy. A to prosím na počátku šedesátých let!

Motor nebyl jedinou technickou inovací; E-Type se vyznačoval také originálním řešením zadní nápravy. Součástí jeho aerodynamického designu od Malcolma Sayera byly kryty světlometů z organického skla.

Po čtyřech letech dostal E-Type ve druhé série největší verzi motoru XK 4,2 l. Druhou karosářskou variantou se záhy stal roadster s plátěnou střechou a v roce 1968 přibyla prodloužená čtyřmístná verze kupé, značená jako 2+2.

Rychlý konec
V březnu 1971 se představila poslední třetí série modelu E. To byl první jaguar s novým dvanáctiválcem 5,3 l, vyvinutým pro sportovní prototyp, který však oproti plánu už nikdy v Le Mans nestartoval.

Počátek ropné krize v období 1973-74 a stále přísnější emisní předpisy však předznamenaly konec Jaguaru E-Type. Hlavně požadavek na snižování výkonu motorů nakonec vedl v únoru 1975 k ukončení jeho výroby. Nástupce XJS nikdy nedosáhl věhlasu Jaguaru E-Type, který mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob. ČTĚTE ZDE...

Jaguar E je dream car, tedy vůz snů. Dostal se do sériové výroby, což se nestává často. Málokdo ví, že existoval dokonce i jako otevřený kabriolet.

Jaguar E-Type při své premiéře na ženevském autosalonu v roce 1961

Po oslnivém představení na ženevském autosalonu v roce 1961 následovala čtrnáctiletá výroba, ukončená až ropnou krizí poloviny sedmdesátých let.

Celkem vzniklo 72 507 vozů E-Type ve třech sériích.

Jaguar E-Type: Finální úpravy na výrobní lince

Od jara 1961, od premiéry kupé E-Type v Ženevě, se "éčko" dočkalo řady verzí včetně kabrioletu.

Jaguar E-Type ve výrobě, rok 1967

Jaguar E-Type Roadster V12 Serie III (1971-1974)

Jaguar E-Type Roadster V12 Serie III

Jaguar E-Type v bojových barvách na okruhu (1970)

Počátek ropné krize v období 1973-74 a stále přísnější emisní předpisy však předznamenaly konec Jaguaru E-Type.

Jaguar E-Type na autosalonu v Ženevě v roce 2005

E-Type patří v portfoliu značky přímo k jejím symbolům.

Jaguar E-Type Serie II (1969)

Jaguar E-Type mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob.

Jaguaru E-Type mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob.

Jaguaru E-Type mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob.

Jaguar E-Type serie III

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962 - karburátory Weber

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.