Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobily čeká období nejtvrdší zkoušky

aktualizováno 
- Teploměr to dal jednoznačně najevo: je tu čas, kdy automobily vjíždějí do nejtvrdší zkoušky roku. Současné vozy - nevysloužilé a patřičně udržované - by ji měly absolvovat bez zvláštního zbrojení, leč jistou péči na prahu zimní sezony přece jen zaslouží. »Příprava auta na zimu se z osmdesáti procent shoduje s tím, co vůz žádá po zimě,tedy před startem do hlavní motoristické sezony,« načrtl před časem základy snažení bývalý přední automobilový závodník a později motoristický publicista Dalibor Janek. Základem je kontrola a prohlídka všeho, co by mohlo v tvrdších zimních podmínkách zklamat či vypovědět službu.
Na zvážení zůstává, zda přípravu auta na zimu motorista svěří servisu, či se bude činit sám. »Interval prohlídek, výměn oleje a dalších náležitostí, jež plynou z provozu, netřeba urychlovat,« míní Petr Svoboda, který v Plzni obchoduje s automobily a řídí dieselservis. Snad jen v případě, že by se mělo k některému z úkonů - například k výměně brzdových destiček či oleje - v blížících se mrazech schylovat, neuškodí udělat práci dřív. »Stárnoucí olej v mrazu víc tuhne a může komplikovat startování, zvláště u dieselů,« upřesňuje Petr Svoboda. Při svépomocné prohlídce auta musí oko bedlivě prověřit všechny hadice,hadičky,spoje, trubičky... Každý náznak úniku kapalin, zpuchřelin či netěsností žádá opravu. Neuškodí ošetřit vazelinou díly,které při servisu nebo opravách budou mechanici povolovat - odvzdušňovací šrouby,uchycení brzdových destiček a podobně. Promazání zaslouží táhlo ruční brzdy. Antikorozní ochrana současných automobilů je sice na vysoké úrovni, ale odřeniny či odraženiny je dobré opravit - v prodejnách motoristického vybavení a doplňků je k tomu dostatek přípravků. Obnovu antikorozního nátěru karoserie a jejích dutin doporučují odborníci u starších vozů v intervalu vždy dvou až čtyř roků. Péče patří také akumulátoru, jemuž se věnuje jiná část přílohy. Dalším krokem by měla být náhrada letních pneumatik, které spolehlivě slouží jen do teploty kolem pěti stupňů Celsia nad nulou, plášti zimními. Že musí mít předepsaný tlak, to jistě není třeba dalekosáhle rozebírat. Demontovaná kola žádají důkladnou očistu, k níž postačí voda, konzervace není nutná. Letní kola mají mít pro zimní uložení - vstoje, v šeru a spíš v chladu než ve velké teplotě - normální provozní tlak. Konzervaci některým z mnoha rozmanitých prostředků na trhu zaslouží karoserie,plasty i chromy. Gumová těsnění kolem dveří - všech, tedy i zadních či víka kufru - je dobré ošetřit silikonem či glycerinem proti přimrzání. V interiéru čekají na očištění vnitřní plochy skel, zvlášť pokud v autě jezdí kuřáci. Špína na sklech komplikuje jízdu v šeru a za tmy. Doplnit a prověřit stav a také odolnost proti mrazu potřebují všechny náplně - chlazení, brzd,posilovače řízení, ostřikovače, akumulátoru... Prověrku zaslouží stav a napnutí klínových řemenů. Dvakrát ročně - a z toho určitě před zimou - se doporučuje výměna stíracích lišt či alespoň stíracích gumiček. Na trhu se objevily i speciální výrobky pro zimu. Je také nutné zkontrolovat, zda ještě vyhovují péra zjišťující tlak stíračů na sklo a zda mají nejvhodnější směr nastavení trysky ostřikovače. Ve výčtu úkolů nesmí chybět kontrola kompletního osvětlení a výbavy automobilu.

V zimní výbavě vozu nemá chybět

utěrka nebo sprej proti vnitřnímu opocení oken
přenosná svítilna
stěrka a škrabka na očištění skel
smetáček na ometání sněhu
tažné lano
startovací kabely
sněhové řetězy
pytlík písku k vyproštění z náledí
lopatka na rozhazování písku a na odhazování sněhu
rozmrazovač skel a zámků
nemrznoucí kapalina k dolití do ostřikovačů

Na zimu dobře připraveného řidiče nezaskočí ani tvrdé mrazy a vánice.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.