Automobily čeká období nejtvrdší zkoušky

- Teploměr to dal jednoznačně najevo: je tu čas, kdy automobily vjíždějí do nejtvrdší zkoušky roku. Současné vozy - nevysloužilé a patřičně udržované - by ji měly absolvovat bez zvláštního zbrojení, leč jistou péči na prahu zimní sezony přece jen zaslouží. »Příprava auta na zimu se z osmdesáti procent shoduje s tím, co vůz žádá po zimě,tedy před startem do hlavní motoristické sezony,« načrtl před časem základy snažení bývalý přední automobilový závodník a později motoristický publicista Dalibor Janek. Základem je kontrola a prohlídka všeho, co by mohlo v tvrdších zimních podmínkách zklamat či vypovědět službu.
Na zvážení zůstává, zda přípravu auta na zimu motorista svěří servisu, či se bude činit sám. »Interval prohlídek, výměn oleje a dalších náležitostí, jež plynou z provozu, netřeba urychlovat,« míní Petr Svoboda, který v Plzni obchoduje s automobily a řídí dieselservis. Snad jen v případě, že by se mělo k některému z úkonů - například k výměně brzdových destiček či oleje - v blížících se mrazech schylovat, neuškodí udělat práci dřív. »Stárnoucí olej v mrazu víc tuhne a může komplikovat startování, zvláště u dieselů,« upřesňuje Petr Svoboda. Při svépomocné prohlídce auta musí oko bedlivě prověřit všechny hadice,hadičky,spoje, trubičky... Každý náznak úniku kapalin, zpuchřelin či netěsností žádá opravu. Neuškodí ošetřit vazelinou díly,které při servisu nebo opravách budou mechanici povolovat - odvzdušňovací šrouby,uchycení brzdových destiček a podobně. Promazání zaslouží táhlo ruční brzdy. Antikorozní ochrana současných automobilů je sice na vysoké úrovni, ale odřeniny či odraženiny je dobré opravit - v prodejnách motoristického vybavení a doplňků je k tomu dostatek přípravků. Obnovu antikorozního nátěru karoserie a jejích dutin doporučují odborníci u starších vozů v intervalu vždy dvou až čtyř roků. Péče patří také akumulátoru, jemuž se věnuje jiná část přílohy. Dalším krokem by měla být náhrada letních pneumatik, které spolehlivě slouží jen do teploty kolem pěti stupňů Celsia nad nulou, plášti zimními. Že musí mít předepsaný tlak, to jistě není třeba dalekosáhle rozebírat. Demontovaná kola žádají důkladnou očistu, k níž postačí voda, konzervace není nutná. Letní kola mají mít pro zimní uložení - vstoje, v šeru a spíš v chladu než ve velké teplotě - normální provozní tlak. Konzervaci některým z mnoha rozmanitých prostředků na trhu zaslouží karoserie,plasty i chromy. Gumová těsnění kolem dveří - všech, tedy i zadních či víka kufru - je dobré ošetřit silikonem či glycerinem proti přimrzání. V interiéru čekají na očištění vnitřní plochy skel, zvlášť pokud v autě jezdí kuřáci. Špína na sklech komplikuje jízdu v šeru a za tmy. Doplnit a prověřit stav a také odolnost proti mrazu potřebují všechny náplně - chlazení, brzd,posilovače řízení, ostřikovače, akumulátoru... Prověrku zaslouží stav a napnutí klínových řemenů. Dvakrát ročně - a z toho určitě před zimou - se doporučuje výměna stíracích lišt či alespoň stíracích gumiček. Na trhu se objevily i speciální výrobky pro zimu. Je také nutné zkontrolovat, zda ještě vyhovují péra zjišťující tlak stíračů na sklo a zda mají nejvhodnější směr nastavení trysky ostřikovače. Ve výčtu úkolů nesmí chybět kontrola kompletního osvětlení a výbavy automobilu.

V zimní výbavě vozu nemá chybět

utěrka nebo sprej proti vnitřnímu opocení oken
přenosná svítilna
stěrka a škrabka na očištění skel
smetáček na ometání sněhu
tažné lano
startovací kabely
sněhové řetězy
pytlík písku k vyproštění z náledí
lopatka na rozhazování písku a na odhazování sněhu
rozmrazovač skel a zámků
nemrznoucí kapalina k dolití do ostřikovačů

Na zimu dobře připraveného řidiče nezaskočí ani tvrdé mrazy a vánice.