Automobily i řidiči skutečně k nepřehlédnutí

  • 3
Pro finančně sebejisté majitele s vyhraněným názorem na automobilové potřeby jsou určeny vozy, které nejsou jen tak k přehlédnutí. Bohatě tento požadavek splňují oba vozy, které dostala redakce MF DNES na několik dnů k seznámení - čtyřlitrový offroad od Mercedesu s označením 400ML CDi a cabriolet odvozený z Opelu Astra s přeplňovaným dvoulitrovým motorem.Bohatou fotogalerii si prohlédněte ZDE a ZDE.

Mercedes 400ML je ve svých rozměrech rozhodně velmi autoritativním účastníkem silničního provozu. Se čtyřlitrovým motorem snad ani nemůže zůstat pozadu. Chvíli trvalo, než se řidič přizpůsobil tahu mocného agregátu a plnou sílu 184 kW využíval až na otevřené silnici. V souvislosti s tím je třeba se zmínit o spotřebě: ve městě při celkem klidné jízdě bylo třeba počítat se šestnácti litry na sto ujetých kilometrů. Mimo město tuto hodnotu při šetrném zacházení bylo možné stáhnout až o čtyři litry.

Po dostatečném "osahání" řízení se redakční šofér odvážil k vysloveně razantní jízdě a zjistil, že devatenáctilitrová hranice spotřeby v těchto případech není nedotknutelná. Šlo ovšem o skutečný extrém a pravdu má zástupce Mercedesu, který jemně upozornil na fakt, že ten, kdo koupí auto téměř za tři miliony korun, by neměl mít ani příliš velkou starost o spotřebu. Mercedes 400ML jako odznak zámožnosti je svou výbavou více než důstojný. Chromované kliky, elektrické ovládání předních sedadel, dřevěné doplňky desky z vybraného ořechového dřeva, vnější a vnitřní zrcátko se schopností automatického snížení odrazivosti světla a pochopitelně kůží potažený volant a řadicí páka.

Opel Astra Cabrio 2.0 turbo si o pozornost říkal jinými prostředky: složenou střechou a přece jen hlubším a hrubším zvukem motoru. Jízda na podstatně tužším pérování dávala pocit velké ochoty k dravějšímu stylu jízdy. Přesto bylo třeba první kilometry hodně krotit nohu na plynu - turbo zapíná velmi ochotně a žene výkon strmě vzhůru. Pro méně pozorného řidiče, který podle zvyku z běžného auta sešlápne za křižovatkou "dvojku na podlahu", aby stihl i příští zelenou, bleskem dosáhne pětitisícových otáček a rychlosti kolem sedmdesátky. Stahování střechy - tolik atraktivní okamžiky - podmiňuje cabrio motorem v chodu a zataženou ruční brzdou.

Celý proces je zcela samočinný a trvá necelou půlminutu. Fascinující zkušenost je jízda s otevřeným autem, tedy se staženou střechou v dešti - při rychlostech nad 60 km v hodině do auta nepadne ani kapka. Při vyšším cestovním tempu zase posádka na předních sedadlech ocení zadní vzduchové zástěny, které se vztyčí jako límec hned za hlavovými opěrkami a výrazně eliminují návrat "zadního" vzduchu. Pozoruhodný je interiér auta. Také v detailech prozrazuje, že jde vlastně o luxus postavený na základech běžného auta.

Tak například masivní trojramenný volant s anatomicky tvarovaným věncem zakrývá ovladače směrovek a stěračů převzaté bez jakékoliv změny ze základního modelu. Spotřeba dvoulitrového auta s turbem se při kombinovaném provozu pohybovala bez problémů do deseti litrů. Bylo by určitě možné dosáhnout i nižších hodnot, ale bez potěšení z jednoznačné převahy akcelerace nad ostatními přítomnými na silnici. A o to tomuhle autu, tedy spíše jeho majiteli, přece jde.

Mercedes 400 ML

obsah motoru 3996 ccm
maximální rychlost 213 km/hod
maximální točivý moment 560 Nm
zrychlení z 0 na 100 km/hod 7,8 sec
pohotovostní hmotnost 2335 kg
brodivost 500 mm
stoupavost 60 %
cena testovaného vozu: 2 856 000 Kč


Opel Astra Cabrio 2.0 turbo
obsah motoru 2000 ccm
maximální rychlost 213 km/hod
počet válců: 4
maximální výkon: 140kW
maximální točivý moment 250Nm
maximální rychlost 245km/hod
spotřeba podle výrobce 8,9 l/100 km
8,9 l/100 km elektrická, textilní
cena testovaného vozu: 989 900 Kč