VIDEO: Ruské Kamazy míří do Česka, sázejí na cenu a jednoduchost

  • 244
V poslední době je Kamaz známý hlavně svým působením v dakarské rallye, v Rusku se každopádně řadí mezi tradiční výrobce nákladních vozidel. Ruské „železo“ vstupuje na český trh, k mání bude sedm modelů značky.

Kamazy míří do Česka přes Radíkovice u Hradce Králové. Oficiální prodej odstartoval tento týden.

Základní model Kamaz 43502, z kterého vychází známý dakarský speciál, se dá v současnosti pořídit za 1 100 000 Kč bez DPH. Motory nabízejí výkon 300 a 400 koní, maximální kroutící moment se pak pohybuje kolem 1 700 Nm. Nejmenší kamaz uveze pět tun nákladu, největší osmikolové speciály až 41 tun.

"Ruské automobily obecně vynikají hlavně vysokou kvalitou, přiměřenou cenou a nízkými náklady na provoz," tvrdí Karel Štochl, ředitel společnosti Kamaz v České republice.

Podle něj ruští výrobci preferují hlavně konstrukční jednoduchost. "Ruská auta obsahují jednu řídící jednotku, která má na starosti jenom řízení motoru. Zbytek vozidla se pak vyrábí takzvaně postaru," pochvaluje si Štochl.

Skupina Kamaz je největší automobilovou korporací Ruské federace a mezi největšími světovými výrobci těžkých nákladních automobilů je na celkovém 16. místě. V současné době zaměstnává přes 45 tisíc lidí. Zákazníkům nabízí zhruba 40 modelů v 1 500 variantách, pro Evropu bylo zatím schváleno sedm modelů.

Ruský obr

Automobilka KAMAZ byla založena v roce 1969 z důvodů nedostatečných kapacit v závodech na výrobu nákladních vozidel s nosností mezi 8 a 20 tunami s naftovým motorem. Vedení tehdejšího Sovětského svazu rozhodlo o stavbě automobilového závodu v Tatarstánu u břehu dvou splavných řek Volhy a Kamy.

Budování továrny na zastavěné ploše 3 343 000 m³ probíhalo celé desetiletí. Na vybavení výrobních linek KAMAZu se podílelo přes 700 zahraničních firem z 19 zemí Evropy, USA, Kanady a Japonska.

První generace automobilů Kamaz pochází z automobilů ZiL-170 a ZiL-175. Vůbec první kamaz vyrobili 16. února 1976 a během následujících tří let továrna vyrobila více než 100 tisíc automobilů.

Za deset let výroby se vrátily všechny investice do stavby celého továrního komplexu. 15. února 2012 pak byl vyroben automobil s pořadovým číslem 2 000 000.